Sida 20 av 27

Re: Weimer

Postat: mån 24 apr 2017, 14:40
av Mowi
....

Re: Weimer

Postat: mån 24 apr 2017, 14:53
av 80-90
Jävligt dumt av mej !! Visste inte att det va så illa ?! Men lite under tiden får man räkna med !! Men tycker ni gör fel som jämför Weimer med typ kesla/ moheda den typen . Gör det hellre med farma palms Möre mm

Re: Weimer

Postat: mån 24 apr 2017, 15:00
av Mowi
....

Re: Weimer

Postat: mån 24 apr 2017, 15:06
av 80-90
Va inte riktat till nån

Re: Weimer

Postat: mån 24 apr 2017, 16:45
av loppan
Jag håller till fullo med om att Weimer inte skall jämföras med premium vagnar utan att dom spelar i division två,klart under Kesla och Mowi.
Jag tvekade länge inför valet men fick större kran till mindre peng,det var en medveten risk jag tog.
Weimer är helt okej grejer för pengarna man betalt helt enkelt, men det hindrar ju inte att man diskuterar fel och brister på dom.

Detta att allt är så dåligt fastdraget har stört mig hela vintern.
Redan innan igångsättning så fick jag börja dra.
Jag skojade med Urban när han var här på reklamation att dom borde ha gratis gymkort i firman så montörerna fick lite
kraft i nyporna.
Ett mycket enkelt fel i produktionen som borde gå lätt att åtgärda.
Ett irriterande fel pga detta är att det läckt olja lite överallt i kopplingar som vart för dåligt dragna.
Nu kran skall vara tät,punkt!

Den finns det naturligtvis mycket bra saker med.
Väl insvängda stakar i topp som helt går innanför däcken tex.
Jag har inte skavt barken på ett enda träd i vinter.
Väldigt smidig grip som virket rullar fint in i.
Lastar fem fub (we 12) i normal terräng utan att en gammal Valmet 605 knotar på 225 cm spårvidd.

Men om man har ca ett hundra tusen till att avvara vid affär ,köp då en Kesla eller Mowi.

Re: Weimer

Postat: mån 24 apr 2017, 20:07
av stegmaster
Er ju lite dumt av weimer att smutsa ner sitt navn, när det mest handlar om lösa skruvar och bultar, då detta bordet vara enkelt att fiksa FÔRE leverans, skulle man tro.
Med detta sagt, så finns det ju even folk som har problem med Kesla sitt eget hydrauliksystem, så problem kan det nog bli hur som helst.
Men när samma fel går igen på flera vagner, er det ju inte bra.

Numera finns det ingen ÅF för Weimer i Norge.
Dom få som fanns har gått över til BMF vagner.

Re: Weimer

Postat: tis 25 apr 2017, 12:11
av totte
Diskussion om Kesla och boogiependling har blivit en egen tråd: Mossebo - Kesla boogie-pendling

Re: Weimer

Postat: tis 25 apr 2017, 14:44
av stegmaster
Flott Totte. blev mer ryddigt detta. :-bd

Re: Weimer

Postat: lör 13 maj 2017, 09:13
av JohannesG
Har hört från mycket säkra källor att Weimer jobbar för fullt med att få sin drivning att fungera med 500/45-22,5 16 lagers däck (BKT FLOTATION 558), så de ligger inte på latsidan. :-bd :grin: Det var ju någon eller några på forumet som klagade över att Weimer hade så små hjul, kul med företag som lyssnar på kunderna.

Re: Weimer

Postat: lör 13 maj 2017, 18:09
av stegmaster
Ja Urban er en god kille, och bra att han lyssnar på kunderna.
Lyssnadet even til mina problem som jag hadde i början, med weimer vinchen som sitter på min Kesla kran. :-bd

Undar dock hur stor skillnad det gör med 5cm större däck????? :ugeek:
500/55-17 (100cm) vs 500/45-22,5 (105cm).

Re: Weimer

Postat: lör 13 maj 2017, 20:52
av JohannesG
Tror det gör ganska stor skillnad, åtminstone på stenig och kuperad mark. 500/50-17 är det Weimer använder nu. Alltså 50 profil och inte 55 profil. När man ser dem sida vid sida är det ganska stor skillnad. Gissar att de får göra en mindre rulle och det borde ju betyda lite extra kraft.

Re: Weimer

Postat: lör 13 maj 2017, 22:38
av stegmaster
Ok, jag tog bara mina uppgifter från Kesla vagnen, den har Alliance 500/55-17, och dom er 100cm höga, medan BKT 500/45-22,5 er 105cm.
Tyckte det låt som en klen skillnad (har inte sett skillnaden live), dessutan en del dyrare, och vagnen blev bredare, då Kesla kör med 550/45-22,5 eller 600/45-22,5.
Men hur som helst er jag nöjd med 500-17 hjulen ,då dom rullar betydlig lettare enn 400-15,5 hjulen jag hadde på förra vagnen. 8)

Re: Weimer

Postat: sön 14 maj 2017, 08:33
av JohannesG
Skillnaden mellan mellan Nustar 500/50-17 som Weimer använder nu och BKT 500/45-22,5 blir ca 12cm i diameter, ca 6cm radie. 6cm som avgör om däcket bara trycks in i hindret eller rullar över. Sedan är det upp till var och en att bestämma om man anser att man behöver de större däcken. Tror inte att prisskillnaden är så hemskt stor om man väljer BKT däck, frågade två olika däckfirmor om pris på dessa däck och båda gav mig ett ca pris på 6000kr för däck med slang och skogsförstärkt fälg.

Re: Weimer

Postat: fre 09 jun 2017, 21:32
av JohannesG
1497040324_img_20170609_210851409.jpg

Re: Weimer

Postat: sön 02 jun 2019, 17:43
av Ängagärdet
14lass i helgen drygt 140m3f, det tuffar på.