Sida 1 av 2

Rost i vridcylinder

Postat: mån 20 apr 2015, 21:03
av etxjaan
Jag köpte en begagnad 8 tons Patu med 480 kran i vintras. Efter en tids körning började det läcka olja vid kranens "vridlagring". Där ska ju inte finnas olja utan fett så dignosen var då att det läcker olja förbi packningarna i vridcylindrarna som sedan trycks ut genom lagren.

I helgen tog jag mig för att skruva av vridcylindrarna för att se om teorin stämde och det var inget tvivel om att packningarna var utslitna. Nu var det bara en del av problemet. När jag kände i cylindrarna var det inte "lent som en barnrumpa" precis. Verkade som om vagnen stått still ganska mycket och det bildats gravrost utanför där packningen tätat i mittenläge.

Fundering: Är det nån idé att ge sig på med ett cylinderhoningsverktyg för att försöka jämna till och hoppas på att packningarna inte slits ut omedelbums, eller är det bara slöseri med tid? Beror givetvis på hur rostigt det är men är det någon som testat? Jag är själv skeptisk (men snål också...)

Undrar
/Jan i Säffle

Re: Rost i vridcylinder

Postat: mån 20 apr 2015, 22:37
av Fredrik Reuter
Hej,
Kul med en Säfflebo till!
Jag är ingen expert alls men jag skulle nog testat att hona om det inte riktig djuprost så det liksom syns, speciellt om det är lätt och skapligt billigt att hitta och köpa en packningssats.

Du har ingen bild du kan lägga in? Då tror jag du får mer svar, också från medlemmar som är bättre än mig på detta.

Re: Rost i vridcylinder

Postat: mån 20 apr 2015, 22:51
av etxjaan
Ska se om jag kan lyckas ta en bild som visar nåt som går att tyda. Återkommer!

Re: Rost i vridcylinder

Postat: mån 20 apr 2015, 22:52
av skogsintresse
Hej! Läste om samma sak på maskinisten. Var faktiskt ett par stycken som honat cylinder och fått det till att hålla. Beror nog på lite hur cylindern ser ut.
Kolla länken
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=209381
Mvh Joakim

Re: Rost i vridcylinder

Postat: tis 21 apr 2015, 08:13
av busholle
skogsintresse skrev:Hej! Läste om samma sak på maskinisten. Var faktiskt ett par stycken som honat cylinder och fått det till att hålla. Beror nog på lite hur cylindern ser ut.
Kolla länken
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=209381
Mvh Joakim


Har det hänt något med länken i natt?

Re: Rost i vridcylinder

Postat: tis 21 apr 2015, 17:32
av skogsintresse

Re: Rost i vridcylinder

Postat: tis 21 apr 2015, 21:47
av etxjaan
Nu har jag varit ute och gjort ett försök med kameran. Ser inte så kul ut när man kan se det på nära håll. Hoppas det går att se bilden... :???:

Re: Rost i vridcylinder

Postat: tis 21 apr 2015, 21:59
av crille_h
Jag hade provat att hona, inte mkt att förlora om du ändå måste köpa nytt vridhus.

Re: Rost i vridcylinder

Postat: tis 21 apr 2015, 22:17
av Blivande snickare
skogsintresse skrev:Gör ett nytt försök.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=209381&hilit=farma

Mvh Joakim

Näi, funkar inte..
Det är inte så att man måste vara inloggad för att se tråden?

Re: Rost i vridcylinder

Postat: tis 21 apr 2015, 22:34
av axwell
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=209381
Konstigt, det här var ju en aktuell tråd :roll:

Re: Rost i vridcylinder

Postat: tis 21 apr 2015, 22:40
av Blivande snickare
axwell skrev:http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=209381
Konstigt, det här var ju en aktuell tråd :roll:

Har nog nåt fel i telefonen nu, får fortfarande "Valda tråden finns inte"...
Men nu orkar jag inte fundera längre så gonatt pojkar å flickor å andra finheter :mrgreen:

Re: Rost i vridcylinder

Postat: tis 21 apr 2015, 22:44
av axwell
Kopierade markerat avsnitt, rörigt att läsa :oops:


Läckande tätning som fyller huset med olja,bara ta loss cylindrarna och täta om

Kan tillägga att det oftast är lösa kolvar typ 8cm långa i cylindern och dom knuffar en kuggstång så man får trycka ut dom med tryckluft ibland

Ok, kanske inte är så stort jobb som jag befarade. Var rädd för att man måste lyfta av krantornet eftersom det var där oljan kommer ut.
Är det alltså "bara" att bulta loss tuberna och byta packningen på kolven?
Vilken som har gett sig kanske går att lista ut genom att se om det läcker när man svänger vänster eller höger. Då har man ju iallafall uteslutit två möjligheter antar jag.

Om du plockar av tuberna och byter packningarna. Kolla så att du inte har skador invändigt på tuberna. Har varit med om att det har blivit kondens i hydrauloljan som har gjort att det blir gravrost i tuberna om vagnen står stilla längre perioder.

Ja, tack för tipset. Är ju trist om tätningarna slits ut direkt.

Jag hadde en sådan kran i mer enn 12 år, och aldrig läckte det från tuberna,
Dock rann det in vann i svänghuset i regnväder, då den alltid stod utomhus, så när det blev kalldt (- grader), så tryckdes olja ut. '
Detta var då vagnen var nästan ny, maks 2år.
Sen sög jag ut alt och i med ny olja, samtidig som jag gjordet en gamasj rundt kranpelaren så vatten inte letadet in sig , och hadde aldrig mer problem med detta.
Vet ju givetvis inte om detta er ditt problem, men detta skulla jag kolla före jag skulle riva tuberna, om det vore kalldt där du bor senaste tiden.

Kolla på bilden så ser du gamasjen jag gjordet. Er bara en gummiremsa med en stor slangklämm rundt kranpelaren, men det funkadet fint i 10 år. Vagnen er solgt för 2år sen, men funkar fint fortfarandet engligt nya ägaren

Bra tips med gummikjol mot regnvatten.
Förstår inte riktigt hur du menar att vatten tryckte ut oljan. Hände det när den stod still och vattnet i svänghuset frös? Eller?
I mitt fall så började det drälla olja när jag kört 45 min och fortsatte ungefär den halvtimme som jag hade kvar att köra.

Ja precis, Det hände när den stod still, då det hadde frusit i svänghuset.Altså vannet hadde frusit och ekspanderte så oljan trycktes ut,
Men då verkar det inte som det er det som er ditt problem.
Har du forsökt tappa av/suga ut oljan(och evt, vatten) i svänghuset, så du vet helt säkert at det endast finns olja där????

Tack för alla kloka synpunkter :thumme:
Nu står ekipaget i maskinhallen och servicekillarna skall kolla på den.

Du får meddela hur det slutade. Det måste vi få veta så fort du får veta nått.

Sorry att det dröjt lite, har varit bortrest. Var rost i tuberna som käkat upp tätningen. Tuberna honade och nya tätningar så nu är det bara att köra igen. Antar att man får bli bättre på att köra igenom funktionerna på vagnen även under sommaren då min normalt står helt still. Borde motverka att det samlas vatten på fel ställe.

Bra att det löste sig och din iakttagelse är korrekt, allt som står stilla far illa. Viktig liten regel att ha i åtanke.

Re: Rost i vridcylinder

Postat: ons 22 apr 2015, 07:18
av hlb
Bra att svänga kranen maximalt på båda hållen någon gång varje månad för att få olja "bakom" kolvarna. Har råkat ut för detta. Jag köpte två meter cylinderrör, skar av ändarna och svetsade fast dem på nya cylinderbitarna. Kommer inte ihåg priset, men det var inte särskilt dyrt.

Re: Rost i vridcylinder

Postat: lör 25 apr 2015, 20:19
av etxjaan
Nya cylindrar skulle kosta 1710:- per sida. Packningen 242:- Värt att prova med honingsverktyget tyckte t.o.m. reservdelskillen. Har varit ute och slipat en stund och bättre blir det ju. Fast det är långt mellan bättre och bra. :roll:

Re: Rost i vridcylinder

Postat: sön 26 apr 2015, 10:33
av ÅsaNisse
Jag testade ett par bromscylindrar som läckte och såg allmänt bedrövliga ut när jag öppnade dom.
Rengöring och ofärgad isotrol rostskyddsfärg i cylindern först. Värmde med varmluftspistol till "gött att hålla i" och fick härda något dygn. Sen honade jag lite och monterda ihop med nya tätningar.
Funkar efter 2 år.