Sida 4 av 4

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 18:59
av martiniholma
Här kommer lite fler bilder från ombyggnaden av vagnen. Jag har haft god hjälp av en svetsverkstad med jobbet. Har kört runt 300 m3 sedan ombyggnaden, och är hittills mycket nöjd med resultatet. Håll till godo!

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 19:25
av valtra121A
Ser fint ut! Seriöst byggt! Hade en svr 10 med 65-40 kran, -01 den var dubbelram o den höll inte.... Den ersattes av den modellen du har tror ja.... Min gick av precis i framänden på balkarna så håll koll där fram nu när "fjädringen" är sämre!

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 19:28
av halvproffs
Exakt som jag tänker göra + att jag kommer att svetsa på stakhållarna så dom blir plana i överkant med glipa för förstärkningen så då kan dom inte snurra.
Fint jobb och kul att du är nöjd. Stabiliteten måste ha blivit mycket bättre!?

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 19:33
av martiniholma
valtra121A skrev:Ser fint ut! Seriöst byggt! Hade en svr 10 med 65-40 kran, -01 den var dubbelram o den höll inte.... Den ersattes av den modellen du har tror ja.... Min gick av precis i framänden på balkarna så håll koll där fram nu när "fjädringen" är sämre!

Precis där har det spruckit runt mitt centrumrör också. Därför gjorde jag infästningarna på balken så kraftigt.

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 19:36
av martiniholma
halvproffs skrev:Exakt som jag tänker göra + att jag kommer att svetsa på stakhållarna så dom blir plana i överkant med glipa för förstärkningen så då kan dom inte snurra.
Fint jobb och kul att du är nöjd. Stabiliteten måste ha blivit mycket bättre!?
Tack! Ja, den är rätt bra nu (även om jag lade den på sidan igår... ;) )Jag har även vätska i däcken.

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 19:37
av valtra121A
Bra att du sett d i tid! Min vagn blev återköpt efter 1 år, färgen ramlade av, ramen var sprucken o boggien var svetsad så illa att däcken tog slut.......

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 19:45
av martiniholma
valtra121A skrev:Bra att du sett d i tid! Min vagn blev återköpt efter 1 år, färgen ramlade av, ramen var sprucken o boggien var svetsad så illa att däcken tog slut.......

Bra att dom löste det så. Vad har du för vagn nu? :)

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 19:59
av valtra121A
Har "avverkat" en mörevagn med vreten 65-40 kran o en moheda 120 med m 40 kran sen dess o nu har ja en palms 12d med 840 kran...

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 20:16
av halvproffs
valtra121A skrev:Ser fint ut! Seriöst byggt! Hade en svr 10 med 65-40 kran, -01 den var dubbelram o den höll inte.... Den ersattes av den modellen du har tror ja.... Min gick av precis i framänden på balkarna så håll koll där fram nu när "fjädringen" är sämre!


Är inte någon riktig kvalite på vagnarna. Tänkte även plocka av däcken och förstärka fälgarna för det verkar vara klent järn i dom och ev. vätskefylla hjulen. Kanonbra att få veta i förväg var man ska kolla brottsytor.

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 20:25
av valtra121A
Vissa konstruktioner är odugliga o har man sen fel material så blir d väldigt dåligt..... Sett till priset så va mörevagnen bäst, inga sprickor i ramen efter 4000 tim, bara boggielådorna svetsades på den tiden! Mohedan började spricka redan efter några månader! Efter massor av arbete med svetsen så höll ja liv i den till 6000 tim innan jag fick nog!

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 20:38
av martiniholma
Ja materialvalet är viktigt. Knallhårt är inte alltid bäst på alla ställen. Roligt att höra hur vagnarna varit jämförelsevis!

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 20:57
av valtra121A
Haha, ja man har väl samlat på sig en viss erfarenhet under åren.... Hade en sittning med två representanter från nordfarm nyligen o den ena sa: "missförstå inte det här nu, men du är jävligt speciell som kund" detta efter att han förstått att det finns en timmräknare i krandatorn som visar total drifttid, den står just nu på 1100 tim, " på ett år!? " utbrister han, nä sa ja, på 10 månader!:-D