Sida 1 av 1

Kesla/Patu

Postat: mån 03 mar 2008, 09:30
av Jägarn
Funderar på totalösningen med skogsvagn och stegmatare i samma paket.
Är det någon som vet vad Kesla Patu vagnarna går för.
En film finns på denna länken
http://www.kesla.fi/videos/index.php?kansio=Tractor_Attachments&valittu=Tractor_Attachments
Visserligen är det drivna vagnar
tacksam för svar

Postat: mån 03 mar 2008, 10:40
av corvette87
tjena :D
Jag har bara erfarenhet från våran 9t patu vagn med kran och jag har inte provat något annat märke men vi är nöjda med patun.
Jag upplever den inte alls tippig, men lägger du ut kranen åt sidan med tom vagn och utan sätta ner stödbenen så kommer den att tippa.
Ramstyrningen funkar oxå bra, utan den hade man inte kommit långt i skogen.
Jag skulle rekomendera en kran med utskjut på, ja upplever att den vi har är lite för kort så utskjut hade inte varit fel.
Ja gillar geometrin på patu kranen oxå, man kan röra den väldigt mycket, vika stickan baklänges liksom och lägga den på bommen tex,

Postat: mån 03 mar 2008, 10:45
av corvette87
Jag skulle oxå vilja veta hur patus traktormonterade stegmatare funkar,
Helst en film på den om någon har :D
Jag har letat på nätet men inte hittat någom film på den;

Postat: mån 03 mar 2008, 19:32
av Christer j
Jag har en 10 tons patukärra med kran inköpt 1991 o den har gått i stort sett problemfritt.Visst har man bytt en del hydraulslang o däck mm men det har alldrig spruckit någonstans o inga kolvar läcker ännu.
Vill nog påstå att det är väldigt hög kvallite´ o bra stål i den.
Jag har dessutom kört den med en 140 hk traktor på 6 t i fyra år nu
så den har allt fått bekänna färg.

Postat: mån 03 mar 2008, 22:55
av Boden
Har erfarenhet av 2 Patuvagn. Båda kranarna har haft sprickor som fått svetsas. På det nuvarande fick vi göra om bussningarna till kranpelaren i somras eftersom "orginalen" hade gått sönder och svarvat sönder i huset. Har aldrig haft en läckande tub. Övrigt har det gått någon slang och annat normalt slitage.
Med tanke på hur mycket vagnen och kranen har används så har de hållit mycket bra.

Postat: ons 12 mar 2008, 19:58
av stefan andersson
Funderar oxå på totallösningen med Patu/Kesla stegmatare och huggarvagn ev med drivning av vagn...
Verkar inte va så bedrövligt dyrt heller.
Men hade gärna sett dubbla styrcylindrar på kärran och även 4 st vridkolvar på kranen....

Finns det nån med erfarenhet av patu/kesla vagn o stegmatare???

Tack på förhand

Re: Kesla/Patu

Postat: sön 06 sep 2020, 12:49
av Rach1004
hej,
ursäkta min dåliga svenska.
Jag kommer från Tyskland och har frågor till forumet:
Jag äger en Kesla 203t-kran och har en fråga om lyftkapacitet.
Jag märkte att, enligt diagrammet, har gamla modeller högre lyftkapacitet än nya modeller.
(se bilder)
Finns det verkligen några skillnader mellan de nya kranarna och den gamla röda Patu?
Om ja, vilken?
Kanske någon kan hjälpa mig.
Tyvärr har jag inte hittat något svar här i Tyskland.
Tack på förhand! 😀

Många hälsningar
Rach1004

Re: Kesla/Patu

Postat: lör 21 aug 2021, 20:09
av Rach1004
hej, vet ingen ett svar?

Re: Kesla/Patu

Postat: sön 22 aug 2021, 07:01
av JohannesG
Jag har inget säkert svar.
Men det kan ju exempelvis vara någon liten ändring de gjort i geometri och eller material. Kan även vara att de mätt lyftkraften på olika sätt. Påverkar bland annat hur nära marken kranspetsen befinner sig vid lyft.

På vissa kranar stämmer inte lyftdiagrammet med verklig kapacitet heller. Min Vreten kran lyfter ca 100kg mer på full räckvidd än vad tillverkaren utlovar.

Re: Kesla/Patu

Postat: sön 22 aug 2021, 09:17
av Rach1004
hej, tyvärr är lyftkraften inte bara annorlunda på diagrammet.
Jag fick möjlighet att testa den gamla versionen och lyftkraften är betydligt bättre här på 3 meter.
Jag har redan fått rådet att öka systemtrycket med 20 bar.
Men det skulle verkligen inte lösa grundorsaken.
Kanske finns det fortfarande "insiders" här som vet något ..

Re: Kesla/Patu

Postat: sön 22 aug 2021, 11:47
av gnisten83
20bars höjning av systemtrycket är rätt mycket, vad har du nu?
Kan vara så att kesla kommit fram till de behövt sänka systemtrycket pga hållbarhet.
Eller för den modellen ligger för nära en större kran i deras modellserie

Re: Kesla/Patu

Postat: sön 22 aug 2021, 20:54
av HannuRöj
Vid full längd lyfter båda lika mycket, men vid 3 m är den äldre modellen betydligt starkare.
Den nya har anpassat för Nordiska gallringsskogar tror jag. Med förändringarna i geometrin har rörelserna blivit smidigare och smabbare.

Re: Kesla/Patu

Postat: sön 22 aug 2021, 21:52
av Rach1004
Båda modellerna körs på 175 bar och annars är alla tryck desamma när man jämför gammalt / nytt.
Den enda skillnaden jag kunde se är att kranpelaren ser annorlunda ut.
Är det någon som vet säkert att minskningen vid 3 meter orsakades av att geometrin ändrades?
Om så är fallet är det enda sättet att göra kranen starkare genom att öka trycket och det vill jag inte riktigt. :-(
Det är väldigt meningslöst att göra en produkt sämre / svagare över tid. 😥