Skogsvagn (Huggarvagnar)

cranab 2000 chockventil

4 inlägg 3577 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

cranab 2000 chockventil

itfc  
#298523 Har en vagnsmonterad Cranab 2000 (vindelbjörnen) med chockventil som läcker. Enligt instruktionsboken har chockventilen till uppgift att skydda mot stötbelastning. Den har inbyggd omkastarventil (flytläge för sväng). Antar att den är till för att kunna lägga kranen på vagnen vid kortare förflyttningar när kranen är takmonterad på traktorn. Eftersom jag har kranen på vagnen kanske jag kan ta bort ventilen istället för att laga den, eller fyller den någon annat funktion som jag inte bör ta bort? Hittar ingen liknade ventil på andra huggarvagnar jag tittat på.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: cranab 2000 chockventil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298538 Om du menar att ta bort chockventilen?
Men sitter den inte i ventilpaketet?

Avatar Fallback

Re: cranab 2000 chockventil

itfc  
#298547 Ventilen sitter fastskruvad på kranpelaren. Är ansluten med två slangar från ventilpaketet och sen vidare med en slang till varje svängkolv.

   TS
Avatar Fallback

Re: cranab 2000 chockventil

Timmerville  
#298945 Chockventilen skyddar sväng/vridmotor mot överbelastning t.ex. om du kör emot med kranbom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).