Sida 1 av 1

vagnstyrningar???

Postat: lör 01 mar 2008, 07:57
av halvproffs
Det finns ju tre olika sorters styrningar. Framför och bakom grinden och boggiestyrning.Själv har jag haft en KMA-vagn med styrning framför grinden som jag upplevde som ganska instabil. Funderar nu på att köpa en en 9-10 tons Vreten vagn med ca 6m kran.Jag skulle gärna höra edra åsikter om både styrningar och kranar. PS. Tänker fylla däcken med saltlösning på den nya vagnen. Gjorde så en gång med en tvåhjulsdriven traktor som jag körde i skogen med, vilken skillnad!! :)

Postat: lör 01 mar 2008, 08:08
av nutte
JAg har en farma T9 med styrningen bakom grinden, jag tycker den är bättre än den gamla 8 tons farma vagnen vi hade förut som hade styrningen framför grinden, jag tycker den nya vagnen är stabilare å svänger mkt bättre, har även jag funderingar på att fylla däcken med vätska, den är lite lätt när man backar med tomt lass på vintrarna så den vill inte svänga riktigt, sen kanske man slipper använda stödbenen så mkt...

kran har ja precis fått min nya farma 6.0 verkar funka bra de lass jag kört, men ja tycker personligen att kranes längd inte alltid är de viktigaste, utan styrka å snabbhet är viktigare...

Postat: tis 04 mar 2008, 13:25
av Morgan Nordin
Hej,

sticker ut hakan lite och påstår att var ramstyrningsleden sitter är oväsentligt!

Vad som är avgörande för styrningens effektivitet är hur mycket axeln/boggin kan vinklas ut från draglinjen. Med leden framför kranen kan man ofta vinkla det korta draget mkt (i grader) jfr med ett långt drag med leden längre bak men i praktiken vinklas dragöglan ut lika mkt i bägge fallen uttryckt i mm. Kranen vinklas oxå ut i sidled lika mkt i bägge fallen så ev tippbenägenhet beror mer på om kranen är tung i förhållande till vagnen, boggins placering än var ledpunkten sitter.

MVH

MN

Postat: tis 04 mar 2008, 21:44
av MasseyFerguson
När jag jobbade en sommar hos en försäljare som säljer farmavagnar och Sm- vagnar. Han sa att det styrde fortare ju längre bak mot boggin man har vridpunkten. Och då borde det ju svänga multum fort när styrningen sitter i boggin.
Man kan ju då undra varför det svänger fortare om man backar traktorn än om man kör den framåt. Samma med gaffeltruckar där styrningen sitter bak.
Dock bara ett påstående.

Postat: ons 05 mar 2008, 07:49
av Morgan Nordin
En del försäljare har ju mer i truten än i huvudet... :D Rita gärna lite på ett papper och se själv.

MVH
MN