Sida 2 av 5

Re: robsondrive

Postat: mån 03 nov 2014, 14:29
av alias
Har för mig att jag i någon broschyr från Moheda har sett att deras 13 eller 15-tons vagnar hade/har motorer på strax över 600 cc.

MVH
Alias

Re: robsondrive

Postat: mån 03 nov 2014, 14:39
av olli
Ju större vagn ju större motor.

Re: robsondrive

Postat: mån 03 nov 2014, 15:25
av Ådii
Till våran vagn på 12 ton gick det att få OMT 315,400 samt 800, vilket enligt dem var 1,1-2,8 tons dragkraft beroende på motor.

Re: robsondrive

Postat: mån 03 nov 2014, 15:44
av olli
Och rimligen på hjulens diameter/omkrets dvs utväxling.

Re: robsondrive

Postat: mån 03 nov 2014, 15:59
av Førland
Stegmaster:hvis du ser på kat. traktor og prossesor har jeg en tråd som heter valmet 6400 girproblemer der er det bilder av ekvipasjen.Skal ordne bilder etterhvert men prosjektet er i planleggingsfasen enda.Takk til alle for mange svar!!

Re: robsondrive

Postat: mån 03 nov 2014, 18:16
av Sune_
Diameter på drivrullen bestämmer utväxlingen bör man väl tillägga, hjulen på kärran påverkar ju inte detta.

Re: robsondrive

Postat: mån 03 nov 2014, 19:09
av olli
Så sant som det är skrivet.

Re: robsondrive

Postat: lör 29 nov 2014, 23:07
av Sti L
Må man ha 500 hjul eller større for å bygge på drift? Mener jeg har snappet opp det en plass.Evt.ca prisforskjell m.400?

Re: robsondrive

Postat: lör 29 nov 2014, 23:15
av OlaE

Re: robsondrive

Postat: sön 18 jan 2015, 08:49
av stegmaster
Litt sent nå kanskje, men Nokka(921HD) har denne motoren på sin 9t vogn med drift. :oops:

http://www.grene.com/shop/action/item_5 ... ULIC+MOTOR

Re: robsondrive

Postat: sön 18 jan 2015, 12:09
av Førland
Det ser ut til at det blir navdrift,hvis jeg får tak i motorer til en overkommelig pris.det går ikke med rulldrift pga lang avstand mellom hjulene så armen til motoren tar i rammen ved max pendling,begynte byggingen men det stoppet opp pga det.er også mindre arbeid med navdrift både mekanisk og hydraulisk.

Re: robsondrive

Postat: sön 18 jan 2015, 12:27
av stegmaster
Ja navdrift hadde nok jeg også valgt om jeg skulle hatt drift.
Synes det virker litt meningsløst med drift når en ikke kan ha kjettinger på drivhjula.
Heller 2wd med kjettinger, enn 4wd uten.
Er det ikke "bare" og slipe av den ene hjulakselen och sveise på en med drift, eller kreves det mer arbeid???
Har du fått pris på komplett enhet, eller vil du bygge opp noe selv fra grunnen av????
Tenkte på f,eks Igland som vel kun bruker navdrift på sine vogner.

Re: robsondrive

Postat: sön 18 jan 2015, 15:06
av Førland
Ny pris på hjulmotorer 20000. +mva pr stk.det blir for dyrt.har ikke hørt med igland kan jo være verd en tlf.ja om jeg bare får tak i motorer er det bare å kappe iveg.har lest her på forumet at matevals motorer fra valmet agg skal kunne brukes så satser på å få tak i sånne.så på bilde du la ut med kapping av furu at slangene på rotatoren din er under beskyttelsebøylen,på min er slangene over,er det noe hjelp i den når slangene er under?

Re: robsondrive

Postat: sön 18 jan 2015, 15:15
av stegmaster
Førland skrev:.så på bilde du la ut med kapping av furu at slangene på rotatoren din er under beskyttelsebøylen,på min er slangene over,er det noe hjelp i den når slangene er under?

Tja, det har jeg faktisk ikke tenkt på, men bøylen beskytter jo selve koblingspunktet i mot rotatoren.
slangene vil det jo alltid være en risiko med, men har fungert fint i 2 år nå uten problemer.
Du har vel 4066 krana, eller?? Det er jo en mer proffkran, så alt er vel mer gjennomtenkt på den.

Re: robsondrive

Postat: sön 18 jan 2015, 15:32
av Førland
skal gå ut å se 2 min....