Skogsvagn (Huggarvagnar)

Sälja skogsvagn privat

32 inlägg 22622 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

zeetorg  
#289045 Du kan ju inte skriva kvittot så om det skall gå rätt till eftersom du inte betalar momsen till staten.
(vilket du redan verkar fatta)
Det känns som att det är du som åker dit (alt. båda) eftersom du gör ett medvetet fel, men det är bara en känsla och inget jag vet med säkerhet.

Om momsen skall ingå eller inte bestäms ju faktiskt av regler hos skatteverket och inte av köparen eller säljaren.
Sedan är det ju liten risk att åka dit om inte beloppet är för stort, men det är ju en annan sak.

Och du verkar ju redan resonera att du kompenserar momsen vid prissättningen så då borde väl köparen inte göra någon dålig affär kan man tycka...

FTG
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Hans56  
#289048 Håller fullständigt med. Det jag mena med punkt 2 är att jag misstänker att det kan finnas ohederliga köpare som vill att man ska skriva in "falskmoms" för att på så sätt få varan/vagnen billigare och kunna göra avdrag i deklarationen. Privatperson kan ju uppfattas som lättlurade. Skulle man sedan som köpare mot all förmodan åka dit för kontroll kan man hävda god tro eller något liknande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsvagn privat

T Landström  
#289049 Man vet inte så säkert med skatteverket...känns som dom hellre bråkar om moms på 10-20 tusen än moms på 100 tusen ;)

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289094 Finns inget god tro

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289102 Varför inte skriva ett kvitto på 70.000:- (utan moms) istället? Lika fel det, men svårare att upptäcka.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Hema  
#303170 Bästa sätt att som privatperson uttrycka sig vid försäljning? "vagn säljes inkl ej avdragbar moms" kanske?

Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsvagn privat

anersimyra  
#303179 " Momstrixande " = MOMSBEDRÄGERI !!! Både privatsäljare och företagare gör sig gemensamt skyldig till MOMSBEDRÄGERI .. :geek: :geek: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsvagn privat

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303186
Hema skrev:Bästa sätt att som privatperson uttrycka sig vid försäljning? "vagn säljes inkl ej avdragbar moms" kanske?

Det stämmer ju inte heller eftersom en privatperson inte betalar moms på det den säljer.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Hema  
#303233 Hur bör man på bästa sätt formulera sig då, så att alla förstår? Blocket ger ju ett bevis genom alla annonser att Svensson har lite svårt för det här, då det kan stå på alla möjliga sätt.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303237 Mervärdesskatt tillkommer inte.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Blondin 750  
#303240 Det mest korrekta i det angivna exemplet är väl att skriva ett kvitto på "Totalt 40.000" och kanske då välja en kvittomall som har en ruta "Därav moms: 8000:-" och ALDRIG nämna varans pris exl. moms. Sen så är det väl upp till köparen hur "kreativt" han vill använda kvittot i sin redovisning.
Det fanns väl förr nåt som hette fiktiv moms?

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303244 Som egen företagare kan man givetvis köpa momsfritt av privatperson.
Dessutom är skillnaden mindre än man tror skattemässigt.

Fall 1, köp av privatperson.
Skogsvagn 100.000kr, ingen moms.
Som köpare får du ett avdragsmöjlighet på 100.000kr.

Fall 2, köp av företag, 100.000kr inkl moms.
Visst får du lyfta 20.000kr i moms, men avdragsmöjligheten blir bara på 80.000kr.

Skillnaden i skatt beror på vad man betalar i skatt.
Betalar du 70% i skatt blir skillnaden 6.000kr i skatt mellan dessa 2 fall.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Blondin 750  
#303247 Helt rätt tänk! om jag ska vara petig med formuleringen så är det inte "momsfritt" att handla av en privatperson, momsen ingår i priset men är ej avdragsgill längre.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Brickan  
#303274
Blondin 750 skrev:Helt rätt tänk! om jag ska vara petig med formuleringen så är det inte "momsfritt" att handla av en privatperson, momsen ingår i priset men är ej avdragsgill längre.
Nja, en privat köpare av en vara är sist i kedjan och den som betalar skatten. När den väl är betald, alltså vid privatpersonens köp av en vara, så finns ingen mer skatt där. Personen har betalt för varan och dessutom betalat skatt, 25%. Att den sedan vill ha tillbaka skatten när varan säljs begagnat är väl egentligen lite konstigt. Det skulle ju betyda att prylen ökat i värde hos privatpersonen.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Blondin 750  
#303281 Ja det är kanske en mer rätt formulering, momsen ska ju tas ut/betalas av den som är konsument av varan så ur den aspekten är ju varan redan skattad och på så vis ute ur momssystemet, och då per definition "momsfri". Bra formulerat, helt rätt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).