Sida 2 av 2

Postat: tor 21 feb 2008, 18:45
av Henrik K
Alos skrev:varför för stort för traktorn . tror du inte att motorn kommer att orka det?? . Stort på grund av värmeutveckling ? .

Utveckla dig är du snäll


110l i minuten vid vilket varv? eller vet du deplacementet på den cm3?

för det tar kraft med stor pump.

Postat: tor 21 feb 2008, 23:01
av gnisten83
Och du måste veta om pumpen har rätt rotationsriktning oxå!

Postat: fre 22 feb 2008, 11:17
av Alos
Rotations riktiningen är rätt ..

Den ger 110l/m vid 1200rpm .

Postat: fre 22 feb 2008, 18:33
av Henrik K
I mitt tycke är den för för stor.

Din vagn kräver väl bara runt 50l

pump

Postat: fre 22 feb 2008, 21:46
av micke
en 118 liters vingpump kräver 44hk vid 180kg tryck

Postat: sön 24 feb 2008, 16:04
av gnisten83
De skulle vara ungefär som en 95cc pump och de var grymt att sätta en sån direkt på motorn.
Men om du kan montera den på kraftuttagstappen direkt så blir de ett lite mer normalt flöde.

Postat: mån 25 feb 2008, 12:23
av Alos
gnisten83 skrev:De skulle vara ungefär som en 95cc pump och de var grymt att sätta en sån direkt på motorn.
Men om du kan montera den på kraftuttagstappen direkt så blir de ett lite mer normalt flöde.


Jo det var på kraftuttaget som har hade tänk att placera den . på vagnen med en axel i mellan .. Undra om man kommer att behöva en vidvinkel axel . ?? .
Men ni tror att det kommer att funka man behöver ju inte ligga på 1500rpm .. kanske räcker om man har 7-800 rpm .

Mvh / A

Postat: mån 25 feb 2008, 21:37
av Henrik K
Alos skrev:
gnisten83 skrev:De skulle vara ungefär som en 95cc pump och de var grymt att sätta en sån direkt på motorn.
Men om du kan montera den på kraftuttagstappen direkt så blir de ett lite mer normalt flöde.


Jo det var på kraftuttaget som har hade tänk att placera den . på vagnen med en axel i mellan .. Undra om man kommer att behöva en vidvinkel axel . ?? .
Men ni tror att det kommer att funka man behöver ju inte ligga på 1500rpm .. kanske räcker om man har 7-800 rpm .

Mvh / A


en grejj till bara. en hydraulpump brukar ha ett lägsta/högsta varv.
Typ runt 700-2500 beroende på pumpstorlek.

Postat: tis 26 feb 2008, 00:31
av Alos
Henrik K skrev:
Alos skrev:
gnisten83 skrev:De skulle vara ungefär som en 95cc pump och de var grymt att sätta en sån direkt på motorn.
Men om du kan montera den på kraftuttagstappen direkt så blir de ett lite mer normalt flöde.


Jo det var på kraftuttaget som har hade tänk att placera den . på vagnen med en axel i mellan .. Undra om man kommer att behöva en vidvinkel axel . ?? .
Men ni tror att det kommer att funka man behöver ju inte ligga på 1500rpm .. kanske räcker om man har 7-800 rpm .

Mvh / A


en grejj till bara. en hydraulpump brukar ha ett lägsta/högsta varv.
Typ runt 700-2500 beroende på pumpstorlek.


Okey vi körde den på 750rpm hög splitt på scanian . men jag vet inte hur mycket det blir ut ur lådan . men kan tänka mig 1000 -1200 kanske .. och det ligger jag ju rejält över på med min nuvarande pump :D

Postat: tis 26 feb 2008, 08:41
av Morgan Nordin
ganska säker på att din traktor kommer storkna om du sätter på en sådan kromosompump! 7-800 motorvarv kan ju inte bli mer än 2-300 rpm på PTO och din uttagbara effekt då är väl i stil med 10-15 hk... Max.

MVH
MN

Postat: tis 26 feb 2008, 16:55
av Alos
ja men om jag ligger på 1500rpm då .. ? ..

Postat: tis 26 feb 2008, 20:55
av mixter1
Hej!
har räknat lite, om du har en pump på 95cc och vill ha 110l/min måste pumpen snurra 1100 rpm och kräver 39 kw vid 200 bar.

för att få 50 l/min ska pumpen snurra 500rpm och kräver ca 18 kw vid 200 bar rent teoretiskt, men hurvida pumpen klarar att gå på så låga varv vet jag inte..

Hur många cc är pumpen på, och hur mycket flöde och tryck behöver du? om du börjar komma över 80 -100 l/m börjar det bli lite klent med 1/2 tums hydraulslangar också. samt att många ventiler har sitt rekomenderade maxflöde någonstans i dom krokarna. därefter börjar det lätt bli lite varmt i systemet.

mixter...

Postat: tis 26 feb 2008, 22:19
av gnisten83
Jag kör med en 53cc frontpump och för att klara flöden vid transportkörning har jag 3/4" tryckledning, 1" retur och 1,1/2" sugledning.
Sedan har jag en 130min/l, 2 slids "väljarventil" som de fricirkulerar igenom vid körning och som har kranläge/vinchläge på ena slidet och fram/back till hydraldriften på vagnen på de andra slidet.

Detta har funkat utan problem i många år men klart jag har en större motor oxå.