tis 31 dec 2013, 20:26#253810
frågande och vetande skrev:Tycker ni har en rätt diskussion angående kranens kapacitet, det är inte alltid till godo med en stark kran om man inte vet hur man ska hantera den. Det är fler än ett par huggarvagnar som spricker bildas vid kranfoten pga för stark kran och kanske inte fullt ut hållbar körteknik.
Jag har ganska lång räckvidd och dubbelutskjut på kranen till vagnen.
Är alltid noga med att aldrig försöka lyfta på full räckvidd, däremot drar jag mig ofta till virke på långt håll.
Likadant går det fortare att använda utskjutet om man ska ha fatt i något - eftersom det är en längre men mindre kolv.
Men man ska akta sig för att påfresta det för mycket.
När jag gick skogsskolan i Osby så leasade vi in en Rottne H20 vid skördarkursen.
Det är en gigantisk kran på skördaren med enkelutskjut, där bara aggregatet väger över ett ton.
Den ska klara aggregatsvikten plus ett träd med diameter 50-60cm på 10m räckvidd.
Några av mina f.d. klasskompisar lyckades med konststycket att böja utskjutet.
Det säger väl en del om hur känsligt det är på en skotare, som inte alls är i närheten av så grov.
Och sen ramlar vi då ner till skogsvagnskranar i allmänhet.
Vet inte om det sitter chockventiler på billigare ventilpaket? Jag har det i alla fall, och är tacksam för det, för det går att missbruka kranen mycket mer än man tror.
Valmet 6600 TwinTrac -95, Moheda 155 4WD -01, Cranab 580 Combi 9,2m, eget hydraulsystem.