Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hjälp med val av huggarvagn

65 inlägg 58502 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

T Landström  
#254160
gnisten83 skrev:Finns några olika att välja på o har du drivhjulsberoende kraftuttag så är de en fin kombo


Japp, det tror jag vi har...det är ju en gammal hederlig mf 35... Dagar som denna med bara regn funderar man ju på om man inte skulle haft nytta av en vagn med drift...

FTG
Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

OlaE  
#254173
T Landström skrev:Japp, det tror jag vi har...det är ju en gammal hederlig mf 35... Dagar som denna med bara regn funderar man ju på om man inte skulle haft nytta av en vagn med drift...


När jag har fullt lass på vagnen och det är blött ute har traktorn inte mycket att säga till om... :lol:
Det är vagnen som bestämmer farten, och i viss mån riktning också. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

larsjoh  
#259855 Hej
Kolla med Trejon, dom tillverkar Multiforest skogsvagnar och kranar i egen fabrik i Estland sedan ett antal år och dom håller verkligen hög kvalite. Hardox i gripar och Domex stål i kran delar samt smörjbara leder med bronsbussningar. Kan rekomenderas.
http://Www.trejon.se och gå in under skog. För ved hantering tycker jag att 7-9 tons vagn med parallell kran MFP 5100 eller 5600 skulle passa bra eller vikarms kran MFV 5300 eller 6300.
:grin: Komplett ekipage får du för ca 100 000 :- beroende på storlek. Nytt med garanti.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

Kompakt75  
#268168 Hej!

Jag tittar på olika alternativ till en huggarvagn. Jag kommer främst att att köra på både sanka marker och kupperad terräng och köra ris, grot och massaved. Traktorn är relativ lätt och med 4wd. Nu till min egentliga fråga. Ska man satsa på en begagnad kvalitetsvagn eller en ny kellfrivagn? Allt inom mig säger att kvalité lönar sig i längden, men eftersom jag kommer att använda vagnen ganska begränsat (kanske 20 dagar/år) är det ändå värt att gå på en dyrare kvalitetsvagn?

Tacksam för svar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268172 Jag skulle säga begagnad kvalitetsvagn. Dock är väl utbudet lite rensat nu pga stormar och säsong.
Köpte en begagnad KTS vagn för en 8 år sedan, den har fungerat jättebra även om det krävs småfix då och då. Skulle också tro att värdet varat bättre på denna vagn än om jag köpt en ny Kellfri. Det vi handlat från Kellfri bygger bara på skrothögen tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

stektlök  
#268186 Totte vart e du ?? !!! Vi behöver ta ett allvarligt snack med mannen här som verkar se kellfri som ett alternativ !!! Jösses räddningsinsatsen måste börja nu :)

Kompakt 75 ..... om du jobbar på mekanisk verkstad med fri tillgång till järn, hydraliska kopplingar, tid i verksta, älskar att laga nya grejer, slangar, mm mm DÅ kan du köpa kellfri ! Hoppas du hittar nått trevligt beg. Vilken prisklass och kranlängd mm önskar du ?
Med vänliga hälsningar från stektlök (som förgyller pannbiffen)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

totte  
#268214 Jomen, jag är här nu, har just varit i Vännäs och handlat :lol:

Kompakt75 skrev:Allt inom mig säger att kvalité lönar sig i längden


Kan rekommendera dig att läsa en del av det som bjuds via länken nedan, som är en sökning på "Kellfri". Notera att det faktiskt finns några som är nöjda med vissa enklare redskap.

Sök Kellfri

Håller med vad som sagts, köp ett känt kvalitetsmärke, beg eller nytt beroende på plånbok och krav.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

Kompakt75  
#268216 Ha ha. Jag märker att Kellfri framkallar allergiska reaktioner. :grin:

Jag är inte mer än en entusiastisk månskensbonde med 20 ha skog och 10 ha åker/bete. Mina behov är främst att några helger per år kunna restaurera hagmarker, köra ut lite ved, ris och annat grot etc. I och med mina begränsade behov med en vagn som inte ska ha något högre marktryck, då mycket mark är sank samt att jag mest ska köra ris etc så var nog min fundering om man behöver proffsutrustning eller om jag klara mig på budgetgrejer. Vagnen får gärna vara lite längre för att få på längre sly och slanor, men behöver inte ha den starkaste kranen.

OK, men om jag förstår er rätt så är en beggad huggarvagn av etablerat märke fortfarande bättre än ny Kellfri motsvarande gällande kvalité och skulle dessutom även löna sig ekonomiskt genom bättre andrahandsvärde och mindre reparationer.

Tusen tack för råden! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

totte  
#268236
Kompakt75 skrev:OK, men om jag förstår er rätt så är en beggad huggarvagn av etablerat märke fortfarande bättre än ny Kellfri motsvarande gällande kvalité och skulle dessutom även löna sig ekonomiskt genom bättre andrahandsvärde och mindre reparationer.


Jag tror nog du förstår oss alldeles rätt :grin: Om du letar upp en beg i samma pris som en ny Kellfri så har du med all sannolikhet en betydligt bättre vagn som håller i långa tider för din måttliga användning.

Det är tråkigt att det är så, att det är så långt steg från riktiga don ned till budgetgrejorna, det skulle klart behövas det som har hyggligt pris och acceptabel kvalitet för behov som inte är så krävande.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

loppan  
#268241 Jag tycker att det ofta dyker upp vettiga griplastarkärror(kesla) med både radiovinch och ramstyrning för 60-70.000+m på blocket.
Köp en begagnad kvalités kärra först och byt upp dig till en ny efter några år.
Jag har själv plågat patu/kessla kärror sedan 1988 och de håller bra.


En sådan hår vreten är helt okej och kostar ny ca 170 lax
http://www.blocket.se/kalmar/Vreten_Sko ... ?ca=13&w=3

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

Kompakt75  
#268252 Ja, mot bakgrund av mitt behov så är nog en prisbild runt 50-60 tkr ex moms vad jag vill sträcka mig till. Alla råd är så klart mycket uppskattade. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268263 Det låter klokt, en sådan budget ska räcka för något vettigt. Har för mig att jag betalade drygt 35+m för våran KTS, men det var ju ett tag sen också.
Låter som du ska ha en vagn med tre bankar och minst 400 breda hjul. Runt 7-9t lastvikt och ca 6m kran.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

foton  
#268276 En ny Farma 6 3,8 kostar ca. 55000 kr. Jag har kört min i tre år utan några problem, kör ca. 1 lass om dan.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268304
foton skrev:En ny Farma 6 3,8 kostar ca. 55000 kr. Jag har kört min i tre år utan några problem, kör ca. 1 lass om dan.


Ja det är ju överkomligt, men personligen skulle jag inte köpa en vagn utan ramstyrning, sen behöver den väl helst kompletteras upp med bredare däck, vinch och extra stakar innan den passar behovet. Jag tycker man får mer för pengarna med en vettig begagnad.
Det verkar som en del skogsvagnar köps för att få avsättning för skogsinkomster men utan att komma till användning, dessa kommer ibland ut som begagnade sen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

Simon.o  
#272886 Hej! Ett förslag från mej är vreten 10 ton 2WD eller Palms :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).