Sida 2 av 3

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: tor 21 nov 2013, 23:01
av foton
Såg nyligen en annons om en insats till sliten dragögla för svetsning. Men mins inte var.

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: tor 21 nov 2013, 23:07
av bengt.a
tallen100 skrev:Nja, Min erfarenhet säger att järn mot järn slits mer utan fett!

Tycker det verkar som att järn mot järn slits mer med hjälp av sånt som damm,sand och dylikt kan fastna i,men man kanske har fel.

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: tor 21 nov 2013, 23:16
av Skogsmästarn
foton skrev:Såg nyligen en annons om en insats till sliten dragögla för svetsning. Men mins inte var.


Försök att minnas :wink: låter intressant!

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: tor 21 nov 2013, 23:38
av Slurfi

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: tor 21 nov 2013, 23:39
av Slurfi
Dragöglor är ibland fästa med en stor kronmutter eller liknande i bakkant, kanske
man helt enkelt köper en ny och skruvar dit så slipper man skära lös och svetsa?

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: fre 22 nov 2013, 08:36
av Morgan Nordin
Dragöglor av VBG/Rockingertyp brukar ha lös slitring (och hyrsat lätt bytbara bultar). Svetsa krokar och öglor är förbjudet och det finns regler för hur slitna de får vara. Det är sådana här haschmeksfasoner som kommer leda till besiktningskrav på lantbruksredskap och vagnar.

MN

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: fre 22 nov 2013, 18:08
av halvproffs
Morgan Nordin skrev:Dragöglor av VBG/Rockingertyp brukar ha lös slitring (och hyrsat lätt bytbara bultar). Svetsa krokar och öglor är förbjudet och det finns regler för hur slitna de får vara. Det är sådana här haschmeksfasoner som kommer leda till besiktningskrav på lantbruksredskap och vagnar.

MN


Det där var hårda ord tycker jag. Haschmeksfasoner har aldrig hört uttrycket så det var något nytt. Hade en svetsfirma som med hjälp av en MIG-svets lade på ca 5mm på den bakre delen av öglan och jag har svårt att tro att den svetsningen på några sekunder kan inverka på öglan. 6 år sedan och 500m3fub senare, jag var ut och tittade på öglan och det ser likadant ut nu som då fast lite blankare. Vore ju faktiskt bättre om tillverkarna provade sakerna innan dom släppte ut dom på marknaden. Knappt använd hitchkrok, mest snöskottning, nu ca 4000timmar.

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: fre 22 nov 2013, 21:00
av donky-kong
halvproffs skrev:
Morgan Nordin skrev:Dragöglor av VBG/Rockingertyp brukar ha lös slitring (och hyrsat lätt bytbara bultar). Svetsa krokar och öglor är förbjudet och det finns regler för hur slitna de får vara. Det är sådana här haschmeksfasoner som kommer leda till besiktningskrav på lantbruksredskap och vagnar.

MN


Det där var hårda ord tycker jag. Haschmeksfasoner har aldrig hört uttrycket så det var något nytt. Hade en svetsfirma som med hjälp av en MIG-svets lade på ca 5mm på den bakre delen av öglan och jag har svårt att tro att den svetsningen på några sekunder kan inverka på öglan. 6 år sedan och 500m3fub senare, jag var ut och tittade på öglan och det ser likadant ut nu som då fast lite blankare. Vore ju faktiskt bättre om tillverkarna provade sakerna innan dom släppte ut dom på marknaden. Knappt använd hitchkrok, mest snöskottning, nu ca 4000timmar.



Drögöglor slits ut, det är oundvikligt efter tillräckligt lång användningstid.

Svetsade dragöglor speciellt farliga ur utmattningsavseende. Orsaker är att typiska svetsdefekter (större porer, sprickor, rotfel mm) som fungerar som startpunkter för utmattningssprickor. Vilket tillslut leder till brott (öglan går sönder).
En svetsad dragögla kan se OK ut visuellt, men svetsen kan mycket väl innehålla rotfel eller andra defekter.

Läs gärna sid. 48 & 49 i Tibnors stålvalsguide: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... nitPage=48

Mitt råd: Var inte dumsnåla, byt utslitna dragöglor på tyngre maskiner!

Med vänlig hälsning Andreas,
Produkttekniker & utbildad svetsare i karossfabriken på Sveriges största personvagnstillverkare ;)

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: fre 22 nov 2013, 21:21
av Skogsmästarn
Har kvar ett par 3,2mm hårdpålägg elektroder 🧠 att svetsa i öglan

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: lör 23 nov 2013, 09:49
av ostnordväst
använd alldrig hårdsvetspinnar till ögglan då flyttas slitaget till kroken har jag hört.

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: lör 23 nov 2013, 10:52
av Skogsmästarn
ostnordväst skrev:använd alldrig hårdsvetspinnar till ögglan då flyttas slitaget till kroken har jag hört.

Ja, det är nog sant, kom också fram till det efter det jag skrivit, jag tar några av rutil-typ som är de mjukaste jag har 🧠 Sen stryker jag på försiktigt utan onödiga Ampere för lägre värmeutveckling :!:

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: tis 07 jan 2014, 15:25
av brnnstrm
Halloj,

Har gjort lite svetsreparationer till styr och dragkrokar original.
Det är lite som ostnördväst säger, man kan minska slitaget med hårdare och starkare gods men gör man fel kan man flytta slitaget.
Vi brukar lägga på med en arbetshärdande legering med pinner, vill man så kan man lägga på men en hårdsvets men då riskerar du sprickor då svetsgodset blir sprött...
ett normalt första steg är carbo 29/9 ac som ger bra glidfriktion och hyggligt slitagemotstånd men ändå inte är spröd..

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: lör 22 feb 2014, 18:11
av Skogsmästarn
Ska nog beställa en ny dragögla om jag nu hittar en som passar till vagnen och som passande håldiameter till traktorn ngt slitna hitchkrok. Har mätt med skjutmått och en dragögla med 45mm hål borde ligga fint runt kroken.

Ska det vara lite glapp eller ska öglan ligga helt tight runt kroken?

Om det räcker med 10 tons ögla till skogsvagn så kanske denna passar
http://www.oie.se/Produkt/dragogla-45mm-10t-vridbart-fas-(160-30047)

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: sön 23 feb 2014, 09:40
av Morgan Nordin
Max vertikalbelastning 2ton. För klent på en 10 t vagn. Vad har du för traktor? 50 mm brukar varananligt och det skall vara spel.

M

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Postat: sön 23 feb 2014, 17:51
av Skogsmästarn
Morgan Nordin skrev:Max vertikalbelastning 2ton. För klent på en 10 t vagn. Vad har du för traktor? 50 mm brukar varananligt och det skall vara spel.

M


Ok, Morgan, då får jag gå på grövre don, finns denna som är klassad för 3 ton belastning (vertikal antar jag), 20 ton dragkraft. Kör valmet 505 4wd

http://www.oie.se/Produkt/dragogla-52mm-20t-vridbart-fas-(160-30450)?sectionId=2951853

Men då är krokens hål 52mm, för stor tror jag till min ngt slitna hitchkrok :???: men får göra en kontrollmätning med skjutmått. Vad är lagom glapp i mm tror du?
Vi kör mycket med vagnstyrning då vagnen har mek stönben som sällan används