Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

34 inlägg 26859 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Jägaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606044 Hej!

Jag har en Källefall skogsvagn och nu så tycker jag att dragöglan börjar bli sliten.
Har varit i kontakt med Lantmännen maskin och fått tag på en ny men den passar inte, Axeln är ca 2,56 mm för smal så det blir till att returnera den.

Finns det någon här som vet om det går att svetsa på dragöglan för att bygga upp det som är slitet och i så fall vad skall man använda för pinnar.
Har ett antal OK48 samt ELGA P48P, P48S samt UTP 614Kb går det att använda några av dessa?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Fredi  
#606108 Jag har nog svetsat på nån ögla nån gång. Går säkert bra med Ok 48? Svetsa inte med för hårt material då sliter det dragkroken på traktorn istället.

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606126 Googla Dragögla traktorvagn, då kommer många alternativ, Nima verkar ha lösa öglor att svetsa dit.

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Cat554  
#606129
Jägaren skrev:Hej!

Jag har en Källefall skogsvagn och nu så tycker jag att dragöglan börjar bli sliten.
Har varit i kontakt med Lantmännen maskin och fått tag på en ny men den passar inte, Axeln är ca 2,56 mm för smal så det blir till att returnera den.

Finns det någon här som vet om det går att svetsa på dragöglan för att bygga upp det som är slitet och i så fall vad skall man använda för pinnar.
Har ett antal OK48 samt ELGA P48P, P48S samt UTP 614Kb går det att använda några av dessa?

Du ser at øglan er svetsad från børjan. Då vet du at det er anvent svetsbart stål, som altså inte blir for sprøtt av varmen.
Svetsa upp den med det du har. Det går bra!
Själv brukar jag en rostfri tråd til belegg, då den er seg, og inte så hard at den nöter kroken. Men standard elektroder går bra. Anvend inte slitbeleggningselektroder.
OH

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).