Skogsvagn (Huggarvagnar)

Scanreco, radiostyrning av skogskran.

38 inlägg 40618 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Robertberg  
#518860 Lyfter denna tråden igen då jag tycker det är intressant.
Finns det mer erfarenheter i ämnet? Det känns väldigt ovanligt med radiostyrda skogskranar.
Hur är Scanrecos produkter?
Har flerspaksventil på traktorn nu, har det någon likhet med radiostyrning med paddlar?
Inbillar mig att paddlarna är svårare att hantera vid snabbare krankörning.

Anslutningen till traktorn, är det bara tryck, retur och el? Sen såklart broms och två slangar till ramstyrningen.

Bifogar en prislista från Mowi, 67' kostar fjärrstyrning.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Pete  
#518866 Jag valde till radiostyrning utöver Minispakar på min farma kostade ca 20000kr extra.
funkar fint har dock inte paddlar utan spakar på lådan

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

kjetilroeste  
#519632 Jeg har scanreco styring på min Bmf 12t2 med 750kran. Vanvittig fint med fjernstyring hvis man har serviceoppdrag rundt hus og hytter. Må være bevisst på sikkerheten, å skru av fjernstyringa hvis du skal bevege deg i terrenget rundt krana. En kvist som kommer borti en av spakene kan få konsekvenser. En annen ting er at man slipper å ha spaker i hytta, og fjernstyringa er ikke større enn av den ligger fint i fanget hvis man opererer krana inne fra traktor.
Har inntrykk av at scanreco er skikkelige saker. Ålreit å holde i og stabile funksjoner.
Men, dyrt. Mener kostnaden var ca 60.000NOK +mva for komplett opplegg.
Til mitt bruk er det helt innafor :-bd

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Henrik.E  
#540893 Nån mer som kör med radiostyrning och har nåt att komma med ?
Är lite intresserad av om man får nån bra känsla med dosan jämfört med vanliga ventilpaket.

Jag har en Mowi 1050 med 400 kran och till denna ett 2 spaks med el on /off för gripen.

Har till denna vagn en lite för liten traktor som ej har vändbar stol så man sitter inte så bra vid krankörning.
På sikt kanske jag skaffar en större lämpligare traktor för vagnen men tänkte om jag skaffar radiostyrning till vagnen tills vidare ?
Tänkte att då kan man ju sitta med dosan i knät inne i traktor vid krankörning för bättre ergonomi.
Kan ju vara bra att kunna wincha och lasta samtidigt också utan att springa in och ut hela tiden plus att det blir ju så mycket enklare att koppla vagnen när man slipper lyfta ventilpaketet upp och ner.
Skaffar man sen större traktor och vill ha spakar i bakrutan eller armstöden så kan man ju komplettera med joystick.

Tycker att känslan i spakarna jag har nu är mycket bra och man vill ju helst inte byta ner sig.
Har tittat på både Scanreco och IRC:s radiostyrningar och dom ligger ungefär lika i pris.

Finns ju lite olika ventilpaket att välja mellan också.
BC60 och EX38 är ju 2 ventiler som verkar orginalmonteras till många kranar där den sistnämnda klarar högre flöde.
Är det nån skillnad i kvalite och känsla annars på dessa ventiler eller lär man upp i bättre ventiler för att få nåt som funkar bra ?

En bild på traktor och vagn.

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Pete  
#540899 Tycker det är helt ok känsla i scanreco lådan, men visst första timmarna går det lätt lite ryckigt

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

kjetilroeste  
#540901
Pete skrev:Tycker det är helt ok känsla i scanreco lådan, men visst första timmarna går det lätt lite ryckigt
Det skal være mulig å justere fjernkontrollen med min/max strøm, start/stoppramp, men da er man avhengig at forhandler har en data man kobler opp fjernkontrollen på... En annen ting er vel at man har nok fløde. Har inntrykk av at olja gjennom 1/2 ISO og 50-60liter er litt for lite til å få myk gange på krana...

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Amatörhuggare 62  
#701476 Var å kolla på en Mowi 12 a med Scanrecolåda.
Ägarn undra om tips, signalen försvinner å kranen stannar plötsligt.
Måste väl vara glappkontakt ?? Spänningsfall eller dylikt.
Kanske dåligt batteri i lådan.

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

OBWN94  
#791103
Seb macahan skrev:Har du någon uppfattning om kostnad? Själv har jag planer på att bygga om till el. Men det är pga att jag inte hittat någon radio utom Mowi original. Den provkörde jag på Elmia och det kändes bra.
Radio i Sverige måste godkännas och Ce-märkas. Har jobbat med det där tidigare och det är extremt mycket kontroll på radiostyrda maskiner så säkert är det nog. Pålitligt ja. Men som med allt annat så beror det på hur man sköter sina saker. Tvättar man elboxen med högtryckstvätt några ggr/år ska man nog inte bli förvånad om det lägger av efter ett tag.
En jättefördel och risk/fara är att du kan vara ute vid vagnen när du kör kranen (t ex vid matning av vedmaskin stockbord) samt lyfta upp en stock för att kapa en kvist som man missat om man nu gör det någon gång.......
Värt pengarna? Beror på vad det kostar men jag skulle tro att vi pratar runt 90-100tsk. Det är rätt mycket pengar. Jag kommer nog att beställa mitt elpaket. Men visst ska jag jämföra Mowi original för 70tsk med radio för förmodade 90tsk då hade jag nog kört radio.

Jaså, du har jobbat med radiostyrning? Vad tror du om den lösning calle78 gjorde i den här tråden?
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=9&t=29244&hilit=servon+rc&start=15

Vanliga RC-servon och sändare/mottagare till modellhelikoptrar och flygplan. De är ju för det mesta CE-märkta - för sitt ändamål åtminstone. Sedan får man väl addera en egen riskbedömning+ teknisk dokumentation om man ska vara korrekt?

Jag har gjort ett kit som jag själv är nöjd med. Frågan är vad man får om man köper Scanreco/Åkerström grejer för 5-10x pengarna. Kanske en försäkringsfråga, men många har ju bara trafikförsäkring på sitt gamla skogsekipage. Reservdelar/service? Har man satt ihop det själv vet man precis var delarna sitter, är köpta och vad de kostar... Installationskostnaden borde vara ganska hög om man ska eftermontera märkeskit också, så byggtiden blir nog jämförbar.

Jag funderar lite över vad begränsningarna är med mitt bygge. Kanske har jag missat någon aspekt. Funktionen är jag väldigt nöjd med hittills i alla fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).