Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vridhuset på Farma skogsvagn

54 inlägg 45284 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533353
Ingoberra skrev:Jag är ytterst skeptisk till en polyuretan bussning där. För mjuk helt enkelt. Nedre bussning i samma material? Utan kranstolpen i tror jag inte fettet kommer dit det är tänkt iaf. Tryck i fett å håll ett finger på bussningen så känner du säkert att den flexar å fettet tar lättaste vägen.

Nej det är nog så.
Nedre bussning bytt till plast även den. Dock var den såpass i dimension att den fick pressas på.
Fettet går fel väg även med pelare i och 80 kg till på.

FTG
Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533640 Kommer fettet upp på utsidan av bussningen och det dessutom gick lätt att rycka i den så är risken stor att den kommer snurra runt med axeln i huset. Stämmer det yttre fördelningspåret för fettet med höjden där smörjnippeln sitter dvs kommer fettet vekligen in i spåret?

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533646
Morgan Nordin skrev:Kommer fettet upp på utsidan av bussningen och det dessutom gick lätt att rycka i den så är risken stor att den kommer snurra runt med axeln i huset. Stämmer det yttre fördelningspåret för fettet med höjden där smörjnippeln sitter dvs kommer fettet vekligen in i spåret?

MVH
Morgan

Ja det var på samma nivå som det gamla och hålet från nippeln var inom höjden.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533820 Gjorde en skiss. Farma tycker man ska limma nedanför spåret med polyuretanlim. Men det hjälper väl inte mot att det trycks upp utanför? Å andra sidan menar de att det ska göra det, att det är en feature för att det ska smörja runt kanten. Låter skumt tycker jag.

Bästa med befintlig gjutform till bussningen vore väl att limma även ovanför spåret men det är väl inte genomförbart utan att fylla spåret. Med tanke var största trycket är på bussningen när kranen svänger skulle det vara mer logiskt att limmet fyllde ut ovantill.

Hade det inte varit ett så stort projekt att lyfta av kran och hela skiten så skulle man väl inte bry sig men nu vill man ha det riktigt. Bästa vore nog att köpa bronsbussningar men har ingen lust att sponsra Farma något mer! 😡

1542368505_img_20181116_123923040.jpg
Senast redigerad av lm fre 16 nov 2018, 12:42, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533835 Så det enda som hindrar hela kranen att ryckas ur vridhuset är låsringen längst ned som tar spjärn mot en bussning som pressats i ovanifrån?

Feature? Fett är som vatten och elektricitet - tar den enklaste vägen.

Quick fixes: 1) svarva ett spår i plastbussningen för en oring ovanför smörjspåret. Svarva ur din gamla bronsbussning och limma en standard tunn, rullad bronsbussning (om det är rätt dim på kuggpelaren)
MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533838
Morgan Nordin skrev:Så det enda som hindrar hela kranen att ryckas ur vridhuset är låsringen längst ned som tar spjärn mot en bussning som pressats i ovanifrån?

Feature? Fett är som vatten och elektricitet - tar den enklaste vägen.

Quick fixes: 1) svarva ett spår i plastbussningen för en oring ovanför smörjspåret. Svarva ur din gamla bronsbussning och limma en standard tunn, rullad bronsbussning (om det är rätt dim på kuggpelaren)
MVH
Morgan


Hej!
Det blev felritat på nedre bussningen. Den är pressad nerifrån.
Justerade bilden.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539033 Är det någon som har koll på om det finns något ställe som säljer reservdelar till Farma via nätet?
Enda jag hittar är stokker.ee
Lite surt att beställa enstaka smådel och betala 160+moms i frakt från Farma vid köp via beställning av återförsäljare. Inte supereffektiv hantering, vore enklare att logga in hos Farma direkt och beställa. :lol: Tyvärr finns ingen i närheten så man kan få med en leverans där.

Tänkte t.ex byta tätning i en vridkolv. Orkar inte hitta denna någonstans vid sökning. 5x2 80-60-33,8

Edit:
Hade gärna betalat frakten bara man lättvindigt kunde logga in och lägga sin order och ha koll på vad de olika delarna kostade utan att behöva ringa återförsäljaren som i sin tur måste kolla detta och återkomma.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Jokkasin  
#555804 Hej!
Jag undrar vad bulten mellan cylindrarna är tillför, är det en avtappning för vridhus oljan?

Se bilden

Användarvisningsbild

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

JohannesG  
#555822 Ja, det är för avtappning av oljan i vridhuset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).