Sida 3 av 4

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: lör 30 jul 2016, 15:35
av Fredrik N
Men jösses. Så lätt ska det inte gå. :shock:
När jag skruvade bort stödskruvarna, så fick jag montera till baka dom på känn.
Gick inte på första försöket.....

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: lör 30 jul 2016, 22:52
av lm
Fredrik N skrev:Men jösses. Så lätt ska det inte gå. :shock:
När jag skruvade bort stödskruvarna, så fick jag montera till baka dom på känn.
Gick inte på första försöket.....

Tyckte nog att de kom i som tidigare, vi mätte hur djupt de hamnade. Hade också i och ur någon omgång för att kolla lite extra.
Tar nog ett tag nu innan det blir lyft. Funderar på om det är enklast att montera av kranen först så att man bara behöver lyfta själva pelaren, lättare att få ett rakt lyft då kanske.
Sedan får man byta ut packningar och så vidare när det ändå är uppe.

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: tis 23 okt 2018, 13:48
av lm
Sådär, då var den urlyft. Fick några funderingar:

1. Går det att få ur det undre glidlagret utan att ha ur kuggstängerna? Verkade så på Farma men tveksam att det går. Då borde man beställt tätningar även till kolvarna.

2. Gummislangen som ligger bitvis runt ovanpå nedre glidlagret verkar inte finnas med i Farmas sprängskiss. Ska den ligga så? Kanske är den som ska sitta i spåret på kranpelaren? Den som kom från Farma nu var lite smäckrare.

3. Den stora låsringen och en utskuren platta (bricka) verkar ligga helt lealöst på botten. Hur ska de monteras?

:d 🙏

1540298187_img_20181023_142324348.jpg

1540298186_img_20181023_142235811.jpg

1540298188_img_20181016_143338609.jpg

1540298187_img_20181016_143023955.jpg

1540298188_img_20181016_134744993_hdr.jpg

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: tis 23 okt 2018, 16:27
av Brorsan
Du har ett lock i botten av vridhuset som sitter med ett antal insexskruvar.
Du måste skruva loss vridhuset och lyfta upp det för att komma åt locket underifrån.

Det där har hänt mig också. det var lasset var högt i framkant mot grinden. när jag sänkte bommen så la den sig på den högsta stocken nära grinden och vridpelaren, stickan och gripen var fortfarande i luften så då fick jag en lyftande kraft i pelaren och det räckte för att dra loss låsringen. det var väl inte första gången det hänt för låsringen och spåret var ganska slitna men denna gången höll låsringen inte.
Olle

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: tis 23 okt 2018, 21:31
av lm
Brorsan skrev:Du har ett lock i botten av vridhuset som sitter med ett antal insexskruvar.
Du måste skruva loss vridhuset och lyfta upp det för att komma åt locket underifrån.

Det där har hänt mig också. det var lasset var högt i framkant mot grinden. när jag sänkte bommen så la den sig på den högsta stocken nära grinden och vridpelaren, stickan och gripen var fortfarande i luften så då fick jag en lyftande kraft i pelaren och det räckte för att dra loss låsringen. det var väl inte första gången det hänt för låsringen och spåret var ganska slitna men denna gången höll låsringen inte.
Olle

Då provar vi med det. :-bd Återkommer med resultat.

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: tor 25 okt 2018, 12:27
av lm
Innan det skruvas för mycket...
Tror på "Brorsans" beskrivning här ovan då det rimligen inte går att komma åt från sidan genom kolvöppningarna. Dock tror jag inte det är något lock i botten på vår utan det ser grönt ut så kan nog vara tätat direkt mot vagnen.
På Farma menar de att det går att skruva av kolv/kolvar från sidorna och byta den vägen. Men tycker det skulle bli trångt?
Även Andresen Maskin var inne på att skruva av en kolv och kolla.
Men det känns som ett större bestyr att börja byta packningar/tätningar i dom. Men har å andra sidan ingen lust att lyfta hela huset om man ändå måste av med kolv.

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: tor 25 okt 2018, 20:23
av Brorsan
lm skrev:Innan det skruvas för mycket...
Tror på "Brorsans" beskrivning här ovan då det rimligen inte går att komma åt från sidan genom kolvöppningarna. Dock tror jag inte det är något lock i botten på vår utan det ser grönt ut så kan nog vara tätat direkt mot vagnen.
På Farma menar de att det går att skruva av kolv/kolvar från sidorna och byta den vägen. Men tycker det skulle bli trångt?
Även Andresen Maskin var inne på att skruva av en kolv och kolla.
Men det känns som ett större bestyr att börja byta packningar/tätningar i dom. Men har å andra sidan ingen lust att lyfta hela huset om man ändå måste av med kolv.

kuggstängerna/kolvarna sitter ju mellan övre och undre lagret! ska du få dit låsringen och bricka måste du göra det underifrån, under det undre lagret.
Att få ner kugghjulet rätt vid kuggstängerna kan ju vara lite pilligt men jag har gjort det tre gånger själv på två olika kranar. Farma och Andresen pratar nog om bulten som du tog loss, att den sitter i rätt läge och är lagom inskruvad.
Olle

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: tor 25 okt 2018, 21:17
av lm
Ok, tackar för bra info!
Får man dit det undre lagret underifrån eller är det ovanifrån?
För i sådana fall kanske kuggstängerna blir i vägen eller om det går att trixa ner mellan?

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: tor 25 okt 2018, 23:04
av Brorsan
Det undre lagret sitter säkert med en fläns uppifrån. Om det går att vicka ner förbi kuggstängerna vet jag inte men du får väl prova. Hålet är ju nästan lika stort som kuggtopparna så det kan kanske bli svårt att trycka under kuggstängerna.

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: fre 26 okt 2018, 07:24
av Morgan Nordin
Varför skall undre bussningen bytas öht? På bild ser set ut som den är monterad från undersidan.

Bilderna indikerar också att det inte är ngt lock i botten efters om det ser ut som rå varmvalsad yta under lagret. Sannolikt därför "gummislangen" (är det inte en solid O-ring vi talar om?) skall sitta i det djupare spåret ovanför låsringsspåret för att hjälpa till att täta huset. För att sätta dit låsringen längst ned måste du naturligtvis lyfta huset för att komma åt - oavsett om det är lock eller ej!

Att guida ned pelaren i huset utan att ha en medhjälpare som hjälper till att hålla styr på på kuggstängerna så stöden är på plats och att de har lite lagom vinkel är möjligen kul om man heter MacGywer, annars inte :-D

MVH
Morgan, K.T.S

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: mån 12 nov 2018, 18:40
av lm
Sådär. 🙏

Funderar på om man kanske satte övre bussningen lite fel "vridningsmässigt" för fettet hittar inte fram mer än ut ovanför där smörjnippeln sitter. Det var tre hål i bussningen och nu är det satt så att fettnippeln är mitt mellan två hål. Det går som en kanal runt där fettet rent teoretiskt i varje fall skulle kunna ta sig fram.

Angående kuggflankspelet så är frågan vad som är skonsammast och sliter minst på kuggarna i längden.
Provade att sätta kranpelaren i 90 grader mot vridhuset, alltså längs tuberna. Sedan skruva in med skiftnyckel (går ej för hand), variera inskruvning mellan fram och baksida och även släppa tillbaka lite och rucka lite på pelaren så att kuggen "flyter in i varandra" och att man vet att rundningen på bussningen har hamnat i rätt läge. Då hamnar man till slut i där det inte går att dra ihop mer (kanske om man tagit i). Men det är nog stumt stång mot pelare.
Om man därefter släpper av ett kvarts varv. Då är ju bulten lös. Blir lite som när man släpper av en klämringskoppling. Så det tyder ju på att man inte pressat ihop kuggstången åtminstone.

Kan det vara lagom då?

1542043482_img_20181112_145352825.jpg

1542043489_img_20181112_152704162.jpg

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: mån 12 nov 2018, 20:35
av Ingoberra
Vad är den bussningen gjord av? Kan den verkligen hålla lika längen som en bronsbussning?

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: mån 12 nov 2018, 21:23
av lm
Ingoberra skrev:Vad är den bussningen gjord av? Kan den verkligen hålla lika längen som en bronsbussning?

Tror det är polyuretan.

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: tis 13 nov 2018, 14:08
av lm
Har en teori om att övre bussningen har för liten ytterdiameter och att det är på utsidan bussningen som fettet pressas upp. Gör inget mer innan det är utrett.
Den gick väldigt lätt på, med handkraft utan att ta i. Den undre fick man pressa in med gängstång och plattor på toppen och underifrån. Likaså satt de gamla bussningarna som berget.
På Farma menar de att det är korrekt och att det skulle skydda bättre. Låter som en tveksam förklaring?

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Postat: tis 13 nov 2018, 15:51
av Ingoberra
Jag är ytterst skeptisk till en polyuretan bussning där. För mjuk helt enkelt. Nedre bussning i samma material? Utan kranstolpen i tror jag inte fettet kommer dit det är tänkt iaf. Tryck i fett å håll ett finger på bussningen så känner du säkert att den flexar å fettet tar lättaste vägen.