Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda eller Kesla?

25 inlägg 14338 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Moheda eller Kesla?

Camaro1969  
#682461
henkperz skrev:Ja m91an kändes väldig vek jämfört med 101an.

Angående gammal traktor och ny vagn så upplever jag inga större problem med det, jag har snurrplatta och ett bra fäste till paketet,så arbetsställningen är inga problem.
Men suget efter en ny traktor blev ju betydligt större när man hängde på en ny vagn😂


du har ingen bild inifrån hytten? och paketet?
det skulle uppskattas =)

försöker intala mig själv att jag visst ska köpa en bättre vagn:D

FTG
Avatar Fallback

Re: Moheda eller Kesla?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682516
henkperz skrev:Hej på er! Drar igång en gammal tråd, eller egentligen så summerar jag den.

Efter 7 år till med den gamla skogsvagnen så föll i somras valet på en Moheda m101 med k45 kran, lättviktspaket och radiostyrd vinsch. Mycket nöjd än så länge och väntar nu på lite kallgrader så vi kan dra igång en gallring😊

/Henke
1606055814_8d42d3de-7d25-450e-8859-6e90acfef2d2.jpeg

650 är stabil o bra dragare för att va 2wd, hytten fungerar med snurrplatta o vill man ha lite mer fotutrymme kan man göra en ny nedre ruta som följer hyttförstärkningen ner som blir ca15cm till för kängorna 👍

Avatar Fallback

Re: Moheda eller Kesla?

tallen100  
#682521
Camaro1969 skrev:
bengt.a skrev:Varför stå på knä i stolen ? Sätt in paketet i ena hörnet med något att stödja armarna på, sitt på snedd i stolen, eller en platta från mindre Valmet som tillåter åtminstone ett kvarts varv.


hur blir det om man sätter ventilpaketet på höger sida, och ska lasta virket åt vänster?

Då får du vrida huvudet åt vänster 😉
Det är väl så klart inte optimalt, men bättre än att stå på knä i stolen hela tiden...

Användarvisningsbild

Re: Moheda eller Kesla?

Camaro1969  
#682548
tallen100 skrev:
Camaro1969 skrev:
bengt.a skrev:Varför stå på knä i stolen ? Sätt in paketet i ena hörnet med något att stödja armarna på, sitt på snedd i stolen, eller en platta från mindre Valmet som tillåter åtminstone ett kvarts varv.


hur blir det om man sätter ventilpaketet på höger sida, och ska lasta virket åt vänster?

Då får du vrida huvudet åt vänster 😉
Det är väl så klart inte optimalt, men bättre än att stå på knä i stolen hela tiden...


Hmm vet inte om jag håller med.. (har dock inte
Testat hörnmonterat paket)

Användarvisningsbild

Re: Moheda eller Kesla?

svampbob  
#682550
henkperz skrev:Hej på er! Drar igång en gammal tråd, eller egentligen så summerar jag den.

Efter 7 år till med den gamla skogsvagnen så föll i somras valet på en Moheda m101 med k45 kran, lättviktspaket och radiostyrd vinsch. Mycket nöjd än så länge och väntar nu på lite kallgrader så vi kan dra igång en gallring😊

Ångrar du att du väntade i sju år med att göra affären?


/Henke
1606055814_8d42d3de-7d25-450e-8859-6e90acfef2d2.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Moheda eller Kesla?

molnia  
#682589 Intressant med en till M101 med K45 kranen,
Mkt bra val att gå upp till 101 jämfört med 91an. Blir lite större vagn men vi upplevde den som minst lika smidig och följsam som vår förra 8 tons patu mkt pga vi kunde ha boggin närmare traktorn på mohedan.
Har skrivit en del om vårt velande av vagn i tråden om Fars traktor... Anpassa valmet 705...

Avatar Fallback

Re: Moheda eller Kesla?

henkperz  
#691521
1609694004_4fc057b0-2041-40df-ae72-e15fc02c60d7.jpeg
1609694004_7f8271c6-05b7-435e-9a6b-c5b2b76facc7.jpeg
1609694004_7f8271c6-05b7-435e-9a6b-c5b2b76facc7.jpeg
1609694003_c713579b-f72a-424e-a89e-b41a72ec2a46.jpeg
Hej på er och god fortsättning!

Nu har vi börjat hugga vägen i gallringen vi skall göra i vinter. Vi kör 20 meter mellan stickvägarna, målet är ca 900 stam per ha efter gallring. En andra gallring om ca 10 år med ett mål på ca 600 stam per ha.

Dagens huggning resulterade i ett litet halvlass


Vagnen är väldigt stadig upplever jag, sällan man behöver sätta ner stödbenen😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda eller Kesla?

ss0803  
#691540 Fina bilder, härligt med lite riktig vinter.

Avatar Fallback

Re: Moheda eller Kesla?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691691
tallen100 skrev:
Camaro1969 skrev:
bengt.a skrev:Varför stå på knä i stolen ? Sätt in paketet i ena hörnet med något att stödja armarna på, sitt på snedd i stolen, eller en platta från mindre Valmet som tillåter åtminstone ett kvarts varv.


hur blir det om man sätter ventilpaketet på höger sida, och ska lasta virket åt vänster?

Då får du vrida huvudet åt vänster 😉
Det är väl så klart inte optimalt, men bättre än att stå på knä i stolen hela tiden...

Nja, inga problem att vrida sig från andra hållet heller. Allt är bättre än att stå på knäna.

Användarvisningsbild

Re: Moheda eller Kesla?

halvproffs  
#691726
tallen100 skrev:
Camaro1969 skrev:
bengt.a skrev:Varför stå på knä i stolen ? Sätt in paketet i ena hörnet med något att stödja armarna på, sitt på snedd i stolen, eller en platta från mindre Valmet som tillåter åtminstone ett kvarts varv.


hur blir det om man sätter ventilpaketet på höger sida, och ska lasta virket åt vänster?

Då får du vrida huvudet åt vänster 😉
Det är väl så klart inte optimalt, men bättre än att stå på knä i stolen hela tiden...


Jag har mitt paket så långt till höger som det går. Har stolen lite vriden.
Lastar alltid av till höger. Lastar även på till höger i den mån det går. Kör åt andra hållet i slingan när det går så lastningen blir till höger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).