Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bygga om kranen

12 inlägg 7434 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga om kranen

Hultebergarn  
#219647 Funderar på om det finns något bra sätt att bygga om min kran så att jag kan vika in den mer mot grinden på kärran. Som det är just nu så kommer jag knappt till mitten, vilket gör det lite svårt att lasta rätt. Har konstaterat att cylindern går till ändläget. skulle ju bara behövas några cm till på slaglängden för att kunna vika in kranen bättre. Är det enklast att byta till en längre cylinder och kapa ur någon cm på bommen? Har ju sett en uppsjö med varianter av olika leder, är det kanske något sådant jag skall satsa på?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Bygga om kranen

Skogstomte  
#219649 Beror på hur bra den rätar ut, annars ser det ut som om det vore enklare att skära ur en kil på undersidan av stickan uppe vid infästningen, sedan kröka ner stickan och svetsa ihop den igen.

Avatar Fallback

Re: Bygga om kranen

rikard_e  
#219679 Hoppsan, ja det ser inget vidare ut,. jag som tyckte min patu var dålig som bara lägger sig 45 cm från grinden.


Jag hade provat med annat cylinder

Användarvisningsbild

Re: Bygga om kranen

Bax  
#219702 Några närbilder på leden vore bra, så det syns om där finns några mekaniska hinder.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om kranen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219710 En led med utväxling kanske ger bäst resultat, då kan man ju dessutom testa
med olika utväxling för att hamna rätt.

Avatar Fallback

Re: Bygga om kranen

j-eg63  
#219717 Om du rätar ut stickan max går hydraulculindern i botten då? Den bottnar ju åt andra hållet skriver du Om inte skulle det kanske gå flytta fram cylinderfästet de centrimetrar som eventuellt finns kvar

Avatar Fallback

Re: Bygga om kranen

OlaE  
#219725
Bild


Kanske något sådant här?
Klart man behöver full rörlighet på kranen. :-)

Avatar Fallback

Re: Bygga om kranen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219782 Men om de tillkommer en utväxling där samma cylinderslag ger tex 160gr vinkel ist för 100gr så blir väl vikleden lika många procent svagare till att hålla ut stickan eller tänker jag fel?
Vad är det för kran?

Avatar Fallback

Re: Bygga om kranen

Hultebergarn  
#219783 Om man tittar på kolvstången så ser den inte ut ha gått ihop helt vid fullt utsträckt sticka. Är ju en skitrand 3-4cm ifrån maxläget. I så fall finns det lite mer att spela på. Men tittar man lite närmare på stickan så är det ju en väldigt enkel konstruktion. Hade ju inte gjort något om Stickan också hade varit längre. Frågan är om jag inte skall antingen skarva Stickan på mitten eller kanske göra en ny sticka när man ändå är igång? Det svåraste blir ju i så fall att lösa bussningarna till leden mellan sticka och bom. Övrigt material kan jag ju skära till med plasman på jobbet, och balk har ju garanterat lokala stålhandlarn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om kranen

Hultebergarn  
#219799
gnisten83 skrev:Men om de tillkommer en utväxling där samma cylinderslag ger tex 160gr vinkel ist för 100gr så blir väl vikleden lika många procent svagare till att hålla ut stickan eller tänker jag fel?
Vad är det för kran?

Hm, ja det låter ju faktiskt helt vettigt. Då är ju ny cylinder ett måste i så fall. Kostar i dessvärre några kronor. Frågan är hur mycket man tappar i styrka? För oftast så drar man ju Stickan inåt när man har vikt på gripen. Och då har man ju gravitationen till hjälp. Men i värsta fall orkar ju inte cylindern hålla emot vikten av det som hänger i kranen och det vore ju inte bra.

Vet inte riktigt vad det är för kran. Säljaren sa att det var en Sonny kran. Men den ända märkning jag har hittat på kranen är på vridhuset, och där står det ÖSA.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om kranen

vetinte  
#219817 En lite snabb tanke o skiss. Inget mästerverk men ändå. :oops:
Vad tror du om att helt sonika räta upp infästningen lite?
2.jpg

Allternativ svetsa på ett nytt öra ?
1.jpg

Lossar du kolven o kör ut den o syftar så borde du kunna se
hur mycket eller lite det gör i verkligheten.
Likadant om du kör in kolven o syftar.
Så får du en uppfattning om hur det beter sig innan
du gör stora förändringar. Du har ju några centimeter att gå på
som det är o de gör ju ganska mycket i kran spetsen.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om kranen

Bax  
#219854 Jag tror du också måste skära bort en bit längst ut på undersidan av bommen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).