Sida 1 av 3

Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 00:38
av rormok
Hittade denna film tuben är det någon som vet något om dessa vagnar och hur drivning och boggien fungerar

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 01:38
av totte
Ser ju ut att sitta en banjoaxel till bakre boggihjulen.

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 08:48
av Famag
Det där var en värstingvagn.
Om den är fyrhjulsdriven är tveksamt. Går inte att se drivningen på första axeln.
Men det är då en differentialklump på sista axeln, med drivning från kraftuttaget.
Det verkar som det är horisontalpändling på sista axeln också. Med krängningshämmare.
Vid 44 sek, ser det ut som bakre axeln pendlar, synvilla?

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 09:07
av Torbjörn Pettersson

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 17:13
av machonisti
Läste genom den finska förklaringen men funktion framgår inte tydligt från beskrivningen. Verkar från bild och skrift vara ett hopkok av både boggi och pendelaxel. Sista axeln är drivande och dess centrumlinje ligger under framaxelns centrum vilken inte är drivande. Famag nämner krängningshämmare, verkar ligga i symbios med boggi funktion på nåt sätt.

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 17:48
av totte
Syns tydligt i filmen vid 0:40 och en bit framåt att det bara är den bakre axeln som driver.
Krängningshämmare vet jag inte om det kan kallas, ser ut som ett sidostag, syns tydligt vid exakt 2:00.

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 18:51
av rormok
Det jag snappade upp var att det är mekanisk drivning med en vanlig stel axel på som det ser ut standard boggiaxlar som sitter på dom flesta skogs vagnar.
Jag är nyfiken på att se hur det fungerar med stag boggi och axel .
Om man kunde klura ut hur det rör sig kunde man kanske bygga en egen drivning till en vagn.
Stela axlar finns det en uppsjö att välja på.

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 19:33
av machonisti
Ser man efter väldigt noga märker man att det just är detta som inte syns, inte heller i finska texten uppkommer gratis information.

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 19:48
av eqlazer
Detta klippet har nog cirkulerat på forumet tidigare. Och om jag inte minns fel var det någon som skrev att vagnen har en automatlåda monterad.
Man ser också att kraftuttaget snurrar trots att inte traktorn rör på sig, så en lösning som lämpar sig för de utan drivhjulsberoende uttag.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wn57oSIPao8[/youtube]

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 20:03
av finskpinne
Jo det stämmer. Enligt den finska hemsidan så får man denna vagn med automatväxellåda som drivs utav kraftuttaget. Men den fås även med vanlig mekanisk drift. På filmen som "eqlazer" länkade till så ser ni i början att dom backar med traktorn men kärran driver framåt med ganska bra kraft. När han sedan kör uppför backen har han inte ens i växeln på traktorn utan det är bara kärran som driver. Boggieaxeln är placerad längre ner än navet så det främre hjulet ska klättra upp på hinder lättare. Även diffspärr finns... Bromsar är standardutrustning. Sedan hur hela boggiesystemet är uppbyggt får ni klura ut själv...

Re: Köntys

Postat: tis 19 feb 2013, 20:07
av machonisti
Så menar dom i reklamen att kärran trycker mer än en liten traktor.

Re: Köntys

Postat: ons 20 feb 2013, 08:40
av ss0803
Tvåhjulsdrift på en vagn räcker väldigt långt, särskilt som i filmen med kedjor på drivhjulen eller ännu hellre med boggi-band då skillnaden mot fyrhjulsdrift blir marginell.

Jag är också nyfiken på hur driften är konstruerad. Pendlande stel axel till bakre hjulen ser det ut att vara och sedan traditionella boggivaggor, det är inte helt givet hur de fått den kombination att lira på ett bra sätt.

Boggins ledpunkt syns tydligt i filmen och sitter traditionellt ungefär mitt mellan hjulen, förmodligen något längre bak för klätteregenskaperna.

Re: Köntys

Postat: ons 20 feb 2013, 13:37
av OlaE
machonisti skrev:Så menar dom i reklamen att kärran trycker mer än en liten traktor.


En fullastad vagn väger mycket mer än traktorn, så det är väl inte så konstigt?
Och med mekanisk drift får du bra kraftöverföring.

Re: Köntys

Postat: ons 20 feb 2013, 14:27
av machonisti
ss0803 skrev:Boggins ledpunkt syns tydligt i filmen och sitter traditionellt ungefär mitt mellan hjulen, förmodligen något längre bak för klätteregenskaperna.

Man menar att boggins ledpunkt är lägre än hjulnaven så trycket på drivhjulet ökar. Hur konstruktionen är fixad ses dåligt. Tror att främre hjulparet sitter som traditionell boggi hur boggin är fäst i den drivande bakaxeln är????? Tror inte att axeln är fäst på annan plats än boggin. Hur lederna är konstruerade för att inte bli skrot på kort tid är????
På en annan tubeplats kan man läsa finsk kommentar att en entreprenör kört sin köntys 14 år i yrkesbruk. Allt på internet är inte sant, men nästan.

Re: Köntys

Postat: ons 20 feb 2013, 15:46
av Morgan Nordin
Kika på en Volvo dumper. Boggi - stela axlar.

MVH
MN