Sida 1 av 2

Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: mån 18 feb 2013, 03:46
av Hema
Jag undrar precis såsom rubriken lyder, om någon har erfarenheter eller vet hur T.Strand´s Mekaniska AB's vagnarna är?

Tycker att de ser väldigt trevliga ut. Att de är galvade gör att det känns än mycket trevligare. Gäller väl bara att hitta lämplig kran.. :)
Bild på 6-7tons vagn, respektive 9tons.
http://www.t-strandsmekaniska.com/index.php/skogsvagn-6t
Bild
Bild

Precis så stödbenen och vinschen skall vara enligt mig (högra bilden), såvida man inte vill ha lavettben. Stödbenen får inte hänga ned för mycket under grinden och vinschen måste gå att använda även om man har vält med vagnen. (Vajern måste såklart lätt kunna kopplas bort från kranarmen.)

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: mån 18 feb 2013, 19:35
av pla1
Har ingen erfarenhet, men har själv sneglar på dem dessa vagnar.
Tycker den ser ruskigt lik Mowis vagnar vad gäller kranpelaren, etc.

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: mån 18 feb 2013, 22:17
av Hema
Kan bara instämma. Att det sedan sitter en Mowikran förstärker ju bilden än mer.

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: tis 19 feb 2013, 08:55
av Morgan Nordin
Står ju på hemsidan att de är underlev till FTG (Mowi). Att konkurrera med sin kund brukar vara ett bra sätt att få ett snabbt slut på en sådan relation ;-)

MVH
Morgan

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: ons 20 feb 2013, 22:00
av gnisten83
De är en kran från Multiforest!

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: tor 21 feb 2013, 01:27
av Hema
"Mowi"-kran då.. skulle skrivit parallellkran.

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: fre 22 feb 2013, 01:06
av 550
Hema skrev:"Mowi"-kran då.. skulle skrivit parallellkran.


Staffans Maskin säljer de här kärrorna både med Farma- och Mowikran...

Kände igen dem från blocket: http://www.blocket.se/alvsborg/Skogskarror_Nyhet__Forst_i_Sverige__Galvad_gr_37839939.htm?ca=16&w=1

120000 kr resp 100000 kr (plus moms) för 9-tonnare.

Har aldrig sett dem i verkligheten så jag kan inte säga nåt om kvaliteten. Går det att galva samma stål som andra tillverkare använder i sina, eller är det special?

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: fre 22 feb 2013, 02:09
av Hema
Vid galvning doppar man metallen i zinkbad typ, som ger ett skyddande ytskikt. Metallen ska väl va ren före galvningen. Nackdelen är väl att om man skulle svetsa något i efterhand bryter man galvaniseringen och då rostskyddet. (reserverar mig för felskrivning)

Jag är intresserad av den mindre kärran, har dock lite svårt att bestämma mig för vilken kran jag vill ha. :)

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: fre 22 feb 2013, 07:15
av 550
Hema skrev:Vid galvning doppar man metallen i zinkbad typ, som ger ett skyddande ytskikt. Metallen ska väl va ren före galvningen. Nackdelen är väl att om man skulle svetsa något i efterhand bryter man galvaniseringen och då rostskyddet. (reserverar mig för felskrivning)

Jag är intresserad av den mindre kärran, har dock lite svårt att bestämma mig för vilken kran jag vill ha. :)


Kan inte vara så mycket bättre än lack? Brukar väl inte vara problem med att kärror rostar upp.

Jag tycker att det går lika bra att ha vinschen i kranen, eftersom kärran har stödben. En bra kärra ska man inte kunna välta med när man kör :grin:

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: lör 23 feb 2013, 14:14
av Hema
Kan inte vara så mycket bättre än lack? Brukar väl inte vara problem med att kärror rostar upp.

Jag tycker att det går lika bra att ha vinschen i kranen, eftersom kärran har stödben. En bra kärra ska man inte kunna välta med när man kör :grin:

Mig veterligen är galvning bättre än lack. Lack ligger ovanpå som ett skyddande lager, medans galvningen ligger i materialets ytskikt.

Om vinschen sitter på kran o du välter, kanske du inte kan använda den. En vagn kan ju som flera här har erfarit välta pga. taskigt underlag och då har man som oftast inte stödbenen nere. Samt varför ha extravikt på kranen, det borde väl om än minimalt minska kranens lyftkraft.
Sedan om jag inte missminner mig mår de flesta rotorer inte bra av för högt tryck eller dragande kraft, så därför skulle det betyda att vinschen i än större grad borde va helt frikopplad från kranen.

(För om man har vinschvajern löpandes längs med kranarmen bör man väl alltid ha gripen i backen som mothåll, för att inte det ska bli brytkraft på kraninfästningen eller liknande och detta torde belasta rotorn..)

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: lör 23 feb 2013, 14:38
av totte
Rätt utförd varmförzinkning är ett oerhört effektivt rostskydd. Lack är inte jämförbart. Zinken ger vad som kallas galvaniskt skydd, zinken hindrar de korroderande jonerna att angripa järnet, det går på zinken istället och den äts upp mycket långsammare.

Det finns zinkspray att använda om man har svetsat eller på annat sätt brutit zinkskiktet. Rätt utfört så återställer man rostskyddet till nära nog lika bra.

Elektrolytgalvning ger ett mycket tunnare skikt av zink, därför inte på långa vägar lika motståndskraftigt.

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: lör 23 feb 2013, 23:06
av Hema
Tackar för den förklaringen totte, zinksprayen kände jag inte till.

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: sön 24 feb 2013, 00:28
av totte
Hema skrev:Tackar för den förklaringen totte, zinksprayen kände jag inte till.

Brukar finnas på välsorterade bildelsfirmor bl a. Mycket bra när man lagat förzinkade grejor. Har för mig att det står "Godkänd för lagning efter svets av förzinkat gods" eller nåt med den innebörden på en burk jag har.

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: sön 24 feb 2013, 01:23
av Hema
:)

Re: Erfarenheter: T.Strand´s galvade vagnar?

Postat: ons 27 feb 2013, 21:59
av gnisten83
Sen kan man få galvfrossa om man försöka svetsa i galvat, inte bra!
Kräver bra utsug