Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vajerkran - hur stora stockar?

16 inlägg 12493 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vajerkran - hur stora stockar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208989 Har några rejäla granar som jag ev. vill ta ut som timmer. Har hitintills bara kört massaved med vajerkranen.

Hur stora stockar är det rimligt att göra? En gran med brösthöjdsdiametern 60 cm och så tar man ut en 5,5m rotstock av det. Väger en del. Går det att vinscha in, elller måste man backa till med traktorn och lyfta varje ända för sig upp på vagnen?

Alternativet är att göra stocken så kort man får (3,7m), men det blir ju lite lägre pris för detta (ca 15-20%).



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

T Landström  
#208990 Ska inte vara några problem att vinscha in...
Det är väl lyftet som är det kritiska...

Användarvisningsbild

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

vetinte  
#209002 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

T Landström  
#209012
vetinte skrev:Wincha in ska du väll klara.
Jag winchar in hela trän med min. Fäller, fvistar o sedan vinchar in till traftorn. Gör kapet där jag vill, Kopplar om o vinchar in till traktorn igen, nytt kap osv........
Då hammnar alla stockar i samma hög o lastningen går så mycket lättare.
Dom e ju redan vid vägen :grin:

Fan kapa i skogen för att sedan springa med wiren flera gånnger ?
nej såååååå roligt e de inte :lol:


Man drar ju ihop massaveden för sig och timmer för sig...blir så mycket enklare när man kommer fram till avlägget...;)

Användarvisningsbild

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

vetinte  
#209014 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

T Landström  
#209017 Jag menade mer att när jag hugger så drar jag ihop/brosslar i skogen...och kör ut virket först när man är färdig med huggandet...

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209090 Som ovan skrivits så är ju vinschning inga problem. Dock skulle jag ta det försiktigt att försöka lyfta en sådan stock på ett lyft. Ta ena änden i taget upp på kärran.

Användarvisningsbild

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

T Landström  
#209093 Kan gå åt F-N ändå... ;)
Farsan knäckte våran vajerkran när skulle lasta en rotstock från en tall...
Har bild på det någonstans...men hittar dom inte...

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256263 Kan meddela att jag efter vissa problem lyckades lägga upp en granstock som var ca 50cm i rotändan, 55dm lång. Min traktor är lite för liten och vill gärna tippa. Så nu hugger jag grävre i 37dm, så får vi se om det går lättare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

jannee  
#256286 Har man bara väl injusterade bromsband klarar man väldigt stora (tunga) stockar med en vajerkran (Star). begränsningen brukar vara just bromsbanden.
Med lite teknik så går allt. Lyfta upp en ände på vagnen, sedan får man kasa upp den undan för undan och till sist väger man in den, kanske man får ta bort en stolpe men allt går.
Man måste nödvändigtvis inte lyfta upp storänden först, man gör i stället tvärtom om senare snurrar stocken på vagnen.
Problem är det dock med ekstockar, de kan vara dj**gt tunga trots att de bara ligger på styvt 3 meter.
Bröt själv loss kranen från vagnen men efter monterat förstärkningsstag hänger allt på bromsbanden.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256294 Det är inte bromsbanden som är problemet, kranen okar lätt välta traktorn. ;) Om man har tur, så stannar bara motorn (kör alltid på tomgång).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

anersimyra  
#256303
jannee skrev:Har man bara väl injusterade bromsband klarar man väldigt stora (tunga) stockar med en vajerkran (Star). begränsningen brukar vara just bromsbanden.
Med lite teknik så går allt. Lyfta upp en ände på vagnen, sedan får man kasa upp den undan för undan och till sist väger man in den, kanske man får ta bort en stolpe men allt går.
Man måste nödvändigtvis inte lyfta upp storänden först, man gör i stället tvärtom om senare snurrar stocken på vagnen.
Problem är det dock med ekstockar, de kan vara dj**gt tunga trots att de bara ligger på styvt 3 meter.
Bröt själv loss kranen från vagnen men efter monterat förstärkningsstag hänger allt på bromsbanden.
Ek är tungt ja.. :surp: Jag lyckades få på en sex meter lång stock på Avestas billigaste hjulingvagn. Stocken var drygt 40 i rotänden, den låg på en bergklack och gick att backa under, med hjälp av kastblock gick den att vinscha på den rackarn :surp: Tack vare slät fin väg gick det att köra ut den. Avlastningen blev dock en helt annan historia.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256305 Det alla undrar är förstås: "Hur såg vagnen ut sen???"

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

Midgård  
#256319 Ja det kan ibland krävas lite lirkande. Det jag ser som det stora problemet är att traktorn är för lätt i framänden, men tar man den lilla stockänden först så att den delvis balanserar på ena banken blir det inte så tungt att lyfta storänden. Ett annat problem med dessa grova stockar är att saxen får svårt att greppa.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - hur stora stockar?

jannee  
#256331 En stor fördel med att ha kranen på vagnen + hydralinsvängning.
Visserligen måste jag alltid använda stödbenen när jag börjar lasta, har numera ett på var sida, sätta ned dem är gjort i en handvändning.
Enda nackdelen som jag ser det är när vagnen välter, kraftöverföringsaxeln kan lätt då gå åt he**te.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).