Sida 3 av 12

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 14:18
av Slurfi
Teleskop tål fler glömningar bara, man kan backa så rätas de ut såpass att man kommer hem.

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 14:45
av vetinte
A

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 15:59
av Joe
Slurfi skrev:Teleskop tål fler glömningar bara, man kan backa så rätas de ut såpass att man kommer hem.

Då kan man väl lika gärna backa med lavettbenen så det rätas ut?

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 16:13
av Slurfi
Joe skrev:
Slurfi skrev:Teleskop tål fler glömningar bara, man kan backa så rätas de ut såpass att man kommer hem.

Då kan man väl lika gärna backa med lavettbenen så det rätas ut?

Hehe, nu gissar vi vilt igen men mitt intryck är att teleskopben är mer robusta
och att lavett har andra fördelar.
Vore skoj med ett riktigt test med likvärdiga ekipage av vardera sort.
Något för ATL?

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 16:51
av vetinte
A

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 21:49
av axwell
vetinte skrev:axwell
Såg att du diskuterade weimer 5t kärra i nån annan tråd.
Hur blev det ?
Köpte du ?
Skulle va kul med lite info.


Nej jag tyckte att min Yanmar med 18 hp och ca 1200 kg lätt var för liten till en sån kvalitetsvagn. Även flödet 18,3 l/min är i minsta laget.
Trots det var det nära att jag skulle hänga på bilsläpvagnen och dra iväg till en ÅF i Dalarna.
Såg att det skrevs här i tråden om separata stödben som inte måste sitta i vagnen, utan kan sättas i trepunkten. Den Weimervagn du har bild på har den valmöjligheten.



Visst det blev en ATV-mörevagn istf. med lavettben som standard.

Teleskopbenen som jag modifierade till lavett sitter i grävaggregatet som jag använder sommartid. Dessa teleskopben var så rejält överdimensionerade att jag ibland brukar plana bort småstubbar, tuvor och knölar genom att vid långsam färd låta stödbenen ligga några cm över backen.
Jag brukar markbereda (inversmetoden) med grävaren och då vill man ofta köra över stubbarna med hjulen utan att bli hängande med ett stödben i sista delen av stubben, därför blev det modifierat.
Det tar mellan 10 och 15 minuter att byta från draganordning till grävaggregat.

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 22:05
av vetinte
A

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 22:11
av zeetorg
En fråga till :grin: Vad har spårvidden för betydese ?
I förhållande till traktorns tänker jag på då.
Hur "nära" bör dom ligga varan ?[/quote]

Jag tycker att spårvidden endast har betydelse vid mycket snö. Följer inte vagnen traktorns hjulspår så kan den börja "ploga" snön istället för att rulla. Annars så upplever inte jag att det har så stor betydelse.

Jag kan tillägga att jag har haft kranar med båda typerna av ben och jag föredrar som sagt lavettypen p.g.a. stadigheten. Men som du kanske märker så finns det förespråkare för båda typerna.

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 22:23
av vetinte
A

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 22:30
av zeetorg
Självklart har även hjulen betydelse. Ju större dessto bättre som flickan sa. :grin:

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 22:34
av vetinte
A

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 22:44
av zeetorg
Nu blir jag lite osäker hur du menar. :surp:

Menar du boggien, vagnstyrningen eller något helt annat?

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 22:48
av vetinte
A

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: tor 24 jan 2013, 22:59
av zeetorg
Jo det är väl det som är tanken i alla fall.
Där har jag inte lika mycket att jämföra med, så jag har egentligen ingen åsikt om hur det fungerar i praktiken. Men jag vet många som tycker att det är en fördel att ha det så.

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Postat: fre 25 jan 2013, 03:22
av stegmaster
Slurfi skrev:
Joe skrev:
Slurfi skrev:Teleskop tål fler glömningar bara, man kan backa så rätas de ut såpass att man kommer hem.

Då kan man väl lika gärna backa med lavettbenen så det rätas ut?

Hehe, nu gissar vi vilt igen men mitt intryck är att teleskopben är mer robusta
och att lavett har andra fördelar.
Vore skoj med ett riktigt test med likvärdiga ekipage av vardera sort.
Något för ATL?

Her kan jag bara hålla med dig slurfi.
Nu er det så at jag haft båda typen stödben til 9t vagner, och at teleskopbenen er mer robusta kan det knappast råda tvivel om, men det er ochså den enda fördel som jag ser.
Glömde skriva tidligare at lavettbenen går mycket snabbare upp/ner vid samma oljeflöde, dock inte samma tryckkraft, men det ska ju vara just stödben, inte "lyftben" som någon verkar tro. :wink: