Skogsvagn (Huggarvagnar)

Allt är glappt!

13 inlägg 7650 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Allt är glappt!

Axl  
#205837 Har en Patu vagn med patruuna kran på som nog har sett sina bästa dagar... Dragöglan är glapp, vagnsstyrningen är glapp, bussningarna i boggien behöver ev. bytas (ser lite kobent ut), vridhuset läcker, rotatorns infästning i kranen är glapp, gripens infästning i rotatorn är glapp, gripen är skev.

ska jag:
A, gasa tills det rasar
B, kosta på renovering
C, byta till något nyare

jag lutar mot en kombination av A & B.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Allt är glappt!

totte  
#205842 Om du inte väljer C så skulle jag utesluta A i den kombinationen och gå direkt på B. Att gasa tills det rasar är det säkraste sättet att fördyra reparationerna riktigt ordentligt. Ju längre du kör, ju större risk att du får totalhaveri på nåt och då börjar vi snacka pengar.

Avatar Fallback

Re: Allt är glappt!

Axl  
#205851
totte skrev:Om du inte väljer C så skulle jag utesluta A i den kombinationen och gå direkt på B. Att gasa tills det rasar är det säkraste sättet att fördyra reparationerna riktigt ordentligt. Ju längre du kör, ju större risk att du får totalhaveri på nåt och då börjar vi snacka pengar.



Det känns ju inte helt stabilt att dragöglan och leden till vagnsstyrningen är glappa (vore ju trist att tappa kärran) men att gripen är lite glapp ser jag inte som någon större säkerhetsrisk (därav kombinationen av A & B).

Men hur fixar man leden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt är glappt!

machonisti  
#205856 Är det bara en slät tapp kan man knacka in tunna plåtbitar mellan hylsa och tapp. Är den lagrad brukar det vara koniska lager och spännmutter men det tvivlar jag att det är fråga om.

Avatar Fallback

Re: Allt är glappt!

rikard_e  
#205861 Förstår inte ditt resonemang. Det är småsaker att laga.

Delar går på några tusen.
Delar borde gå att få tag på Gunnars maskin, som varit(eller är) återförsäljaren av patu/kesla.


Det är ju bara några bussningar och tätningar som ska bytas.

Min kran läckte i vridhuset. 2 oringar som jag bytte (limmade egen o-ring) 10 kr
Boggien stod kobent, bytte 2 bussningar på varje sida 700 kr.
Midjebussningen borde väl vara av mässning inuti en stålrörshylsa som borde vara lätt att byta.

Är dragöglan sliten horisontellt eller vertikalt?
Finns nya öglor med hylsa att svetsa på för max 1000 kr.

Avatar Fallback

Re: Allt är glappt!

Axl  
#205865
rikard_e skrev:Förstår inte ditt resonemang. Det är småsaker att laga.

Delar går på några tusen.
Delar borde gå att få tag på Gunnars maskin, som varit(eller är) återförsäljaren av patu/kesla.


Det är ju bara några bussningar och tätningar som ska bytas.

Min kran läckte i vridhuset. 2 oringar som jag bytte (limmade egen o-ring) 10 kr
Boggien stod kobent, bytte 2 bussningar på varje sida 700 kr.
Midjebussningen borde väl vara av mässning inuti en stålrörshylsa som borde vara lätt att byta.

Är dragöglan sliten horisontellt eller vertikalt?
Finns nya öglor med hylsa att svetsa på för max 1000 kr.


Tack för bra svar! Om det är så enkelt som du får det att låta känns B som rätt väg att gå! Även om C alltid är lockande...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt är glappt!

Kse  
#205870 Alternativ A är ju det enklaste och ett klokt beslut om du när vagnen rasar totalt aldrig mer tänk se åt en skogsvagn. Iom att alternativ B och C kom upp så betvivlar jag att så är fallet.
Varje dag du kör så förvärras skadorna, bussningar slits ut helt och hållet och börjar äta på godset istället. Varje droppe olja som rinner ut måste fyllas på och läckaget förvärras hela tiden. Funderar du på att repa så gör det nu och inte i morgon.

Alternativ B beror hel på hur långt förfallet av din vagn gått. Att byta glappande bussningar och tätningar behöver inte bli så dyrt som man tror även om du inte gör jobbet själv. En ny dragögla är inga stora pengar och är gripen helkass så går det att få tag på en begagnad till ett vettigt pris

Alternativ C är ju helt klart det bästa om man har pengarna, iom. att du tvekar så antar jag att du, som dom flesta av oss andra har begränsade tillgångar på banken. Här måste du helt enkelt väga kostnaden mot ditt eget behov.

Sista alternativet, A och B är väl det vanligaste att man gör. Man repar det som är akut och kan leva med att gripen är lite kosmetiskt vanskapt så länge det inte påverkar funktionen för mycket. Allt behöver ju inte vara som nytt men det är ju som flickan sa, bättre att det är tight än att det glappar.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Allt är glappt!

totte  
#205880
Varje dag du kör så förvärras skadorna, bussningar slits ut helt och hållet och börjar äta på godset istället. Varje droppe olja som rinner ut måste fyllas på och läckaget förvärras hela tiden. Funderar du på att repa så gör det nu och inte i morgon.


Precis det jag menade, om såna saker inte åtgärdas i tid så kan det bli mycket dyrt eller praktisk sett oreparerbart. Sen kan man ju lämna en taskig grip därhädan så länge den funkar för sitt ändamål och man står ut med att se på den.

Användarvisningsbild

Re: Allt är glappt!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205881 Olja är billigt, kör tills det rasar.

Användarvisningsbild

Re: Allt är glappt!

Kse  
#205885 Men arborrning är dyrt.

Avatar Fallback

Re: Allt är glappt!

rikard_e  
#205887
Axl skrev:
rikard_e skrev:Förstår inte ditt resonemang. Det är småsaker att laga.

Delar går på några tusen.
Delar borde gå att få tag på Gunnars maskin, som varit(eller är) återförsäljaren av patu/kesla.


Det är ju bara några bussningar och tätningar som ska bytas.

Min kran läckte i vridhuset. 2 oringar som jag bytte (limmade egen o-ring) 10 kr
Boggien stod kobent, bytte 2 bussningar på varje sida 700 kr.
Midjebussningen borde väl vara av mässning inuti en stålrörshylsa som borde vara lätt att byta.

Är dragöglan sliten horisontellt eller vertikalt?
Finns nya öglor med hylsa att svetsa på för max 1000 kr.


Tack för bra svar! Om det är så enkelt som du får det att låta känns B som rätt väg att gå! Även om C alltid är lockande...


C är alltid lockande och ett klokt val om du kör mycket.
B om du kör normalt.

Jag köpte en beg vagn förra året, sleten Patu 8.5 tons med 5.25 kran.
Glapp i grip, boggie och läckage i båda boggiebussningarna.

Ansåg detta köp vara bättre än allt det jag tittat på , ville egentligen ha en Kesla/patu 6 meters kran och driven vagn, Men då låg priset på 140 000 + moms.

Min vagn + lite delar, färg och jobb gick totalt på 65 000 inkl moms

IMG_1009.JPG


Efter lite kärlek
IMG_1084.JPG

Användarvisningsbild

Re: Allt är glappt!

stegmaster  
#205892 Värsta senario på en huggarvagn er vel om vridhuset raser/sprickar.
Blir snabbt 20tkr om man får byta det. (Det var åtminstone vad min ÅF sa).
Inte ovanligt at detta hendte efter ca 10-12år på en Farma vagn, alt enligt min ÅF.

Avatar Fallback

Re: Allt är glappt!

rikard_e  
#205939
stegmaster skrev:Värsta senario på en huggarvagn er vel om vridhuset raser/sprickar.
Blir snabbt 20tkr om man får byta det. (Det var åtminstone vad min ÅF sa).
Inte ovanligt at detta hendte efter ca 10-12år på en Farma vagn, alt enligt min ÅF.


Jag har vart med om att lyfta tillbaka hela kranen in i kranpelaren igen efter att isen hade trökat upp den.

Det sägs att farma inte har något som håller fast kranen i kranpelaren.
Vilket låter rätt otroligt. Men sägs att om man ska trycka bommen neråt och har dubbelverkande hydraulik och råkar hamna på en av stöttorna så kan den tydligen lyfta ur sig.

Jag har inte haft farma själv, bara sånt jag hört.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).