Sida 1 av 1

Militär Drivkärra

Postat: fre 18 jan 2013, 07:53
av Sunilorblede
Hej.

Någon som vet huruvida de drivkärror som militären haft (Mekansik drivning med kardan och växellåda.) och som antagligen är gjorda för nån Volvo BM traktor skulle gå att ha bakom andra traktorer också, eller är det väldigt kinkigt med synkning mellan traktor och vagn eller kan det funka någotsånär bakom säg en ford 5000? Några tankar?

Hälsningar Linus.

Re: Militär Drivkärra

Postat: fre 18 jan 2013, 23:09
av bengt.a
Om jag inte missminner mig från tiden i grönt så ska det gå att växla lådan till allt från Mf 35 och upp till de större vanliga traktorer t.ex MF 188,Fordson,Ford 4-5000 och de klassiska BM.

Re: Militär Drivkärra

Postat: fre 18 jan 2013, 23:15
av jonathanA
Jag tror inte att det är något problem alls! Jag har en vagn med hydraulisk drivning men det är bara någon gång i bland man lägger i drivningen, därför gör det inget om vagnen skulle gå lite för fort eller bromsa lite. Den putter upp dig ändå!

Re: Militär Drivkärra

Postat: fre 18 jan 2013, 23:46
av nordtravare
vagnen skall gå 15-20%snabbare i annars trycker den traktorn i kurvorna sade konstruktören av osby drivkärran en gång i tiden.

Re: Militär Drivkärra

Postat: fre 18 jan 2013, 23:48
av nordtravare
vagnen skall gå saktare givetvis skrev fel

Re: Militär Drivkärra

Postat: lör 19 jan 2013, 00:10
av BM-röd
Dom tidiga modellerna T31 och 834 dom med fyrkantig trälåda! INTE den modell med "konstig" dragstång och som ser ut som en båt! Går med med 540r/min på 1an 3,3km/ på 2an 4,6km/h på 3an 6,9km/h och backen 3,8km/h. Och vagnen flyttar sig per 1 krafutagsvarv 1=103mm 2=142 3=212mm B=118mm!

Re: Militär Drivkärra

Postat: lör 19 jan 2013, 08:15
av rokon
I instruktionsboken till drivkärran så minns jag att det stod allt om utväxling och något om olika traktormodeller. Då det kommit till nya traktorer som även har drivhjulsberoende kraftuttag efter det drivkärran gjordes så är det bara att kolla utväxlingen.

Re: Militär Drivkärra

Postat: lör 19 jan 2013, 10:19
av OAS-forests
Sunilorblede skrev:Någon som vet huruvida de drivkärror som militären haft (Mekansik drivning med kardan och växellåda.) och som antagligen är gjorda för nån Volvo BM traktor skulle gå att ha bakom andra traktorer också, eller är det väldigt kinkigt med synkning mellan traktor och vagn eller kan det funka någotsånär bakom säg en ford 5000? Några tankar?

En bekant till mig har byggt om en sådan kärra till timmervagn. Allltså satt bankar och hydraulkran på den. Drivningen fungerar tydligen klockrent efter en jordbrukstraktor, mycket stark drivnning. Dock är det bara en axel, inget dubbelmontage alltså. Därför kan den bara användas på hård mark annars sjunker den ner och fastnar.

Re: Militär Drivkärra

Postat: lör 19 jan 2013, 16:12
av gnisten83
En drivande vagn ska gå Max 5% långsammare än traktorn

Re: Militär Drivkärra

Postat: lör 19 jan 2013, 17:18
av nordtravare
när jag tänker rätt på saken hade vi frihjul på osbykärran.Den drog således bara när traktorn slirade och då kanske min %sats stämmer bättre.Men det grog ut av faen.

Re: Militär Drivkärra

Postat: lör 19 jan 2013, 22:13
av BM-röd
BM-röd skrev:Dom tidiga modellerna T31 och 834 dom med fyrkantig trälåda! INTE den modell med "konstig" dragstång och som ser ut som en båt! Går med med 540r/min på 1an 3,3km/ på 2an 4,6km/h på 3an 6,9km/h och backen 3,8km/h. Och vagnen flyttar sig per 1 kraftuttagsvarv 1=103mm 2=142 3=212mm B=118mm!

Hoppas ni förstod mitt tidigare inlägg om hastigheter och utväxlingar! Är inte så värst duktig på att skriva och formulera! Kan tillägga att bakaxel utv är 1:6,33 (8 hjulbultar) och 1:6,38(10 hjulbultar). Växellådan 1=1:4,929 2=1:3,514 3=1:2,419 B=1:4,337. Kärrorna ska på BM 31-36 funka på de 3 lägsta växlarna och backen med 14,9-28 och 14,9-30 hjul! BM 350-600 med 12,4-38 13,6-38 14,9-38 16,9-34 på vagnens vxl 1.
BM 650 med 14,9-38 18,4-34 vagnens vxl 2.
MF 188 med 13,6-38 vagnens vxl 2.
Ford 4000 och 5000 står omnämnda i instruktionsboken men inget om utväxling!
Skulle backen ha en bättre utväxling så skulle jag tro att det "bara" är att vända på bakaxelklumpen eller hela bakaxeln.