Sida 1 av 2

Val av drift på vagn!

Postat: lör 22 dec 2012, 15:25
av T Landström
Går i funderingar att investera lite...
Köpa både vagn och traktor...

Det finns ju en uppsjö av vagnar och nästan lika många olika varianter på drivning...
Vad ska man välja för typ av drivning?

Re: Val av drift på vagn!

Postat: lör 22 dec 2012, 18:09
av erik__j
Nytt eller beg

Re: Val av drift på vagn!

Postat: lör 22 dec 2012, 18:22
av T Landström
Blir nog beg!

Re: Val av drift på vagn!

Postat: lör 22 dec 2012, 19:36
av rikard_e
Mekanisk drift är väl det som driver bäst, sen navdrift och sist rulldrift.

Tror du kommer rätt långt med bara rulldrift vilket är det billigaste alternativet och en 4wd traktor.

Finnsen 9tons Patu/Kesla med rulldrift på blocket nu

Re: Val av drift på vagn!

Postat: lör 22 dec 2012, 19:39
av Slurfi
Navdrift ger väl en extra bonus, då kan man sitta bakvänd i traktorn vid lastning och driva
fram ekipaget genom att vicka på en hydraulspak, enkelt och smidigt.
Menar alltså hydraulisk navdrift.

Re: Val av drift på vagn!

Postat: lör 22 dec 2012, 20:39
av T Landström
OK! Tack för svaren...

Är ingen brådska med inköpet....utan ska hitta verkligen scanna av marknaden till jag hittar ett bra ekipage till rätt pris...eller om jag köper det var för sig...

Re: Val av drift på vagn!

Postat: tis 01 jan 2013, 00:32
av stektlök
Hej landström ! Vilken prisklass pratar vi om för hela ekipaget ?

Re: Val av drift på vagn!

Postat: tis 01 jan 2013, 02:59
av T Landström
stektlök skrev:Hej landström ! Vilken prisklass pratar vi om för hela ekipaget ?


Jag vet inte riktigt...beror ju lite på statusen på ekipaget...

Re: Val av drift på vagn!

Postat: tis 01 jan 2013, 11:40
av stektlök
jo de e klart men är det 100, 300 eller 600 lax vi pratar om 8) eller mer

Re: Val av drift på vagn!

Postat: tor 14 feb 2013, 19:52
av D Brown
Jag kom att tänka på en sak idag, hur funkar det praktiskt med drift baklänges?

Ett helt mekaniskt system antar jag drivs via drivhjulsberoende kraftuttag, alltså driver vagnen bakåt direkt man backar.
Men hur funkar det med hydraulisk rull eller navdrift, alltså hur växlar man mellan drift framåt och bakåt?

Re: Val av drift på vagn!

Postat: tor 14 feb 2013, 20:05
av jonathanA
Jag har en liten elspak inne i traktorn med fram/back. Ventilpaketet som sköter växlingen sitter på vagnen, jättesimpelt! Min drivning ligger i samma fart som låg 2:a på valmeten hela varvregistret, kör oftast med snabbväxeln i oxå.
Man har ju inte driften i hela tiden utan den lägger man ju bara i om det behövs.

Re: Val av drift på vagn!

Postat: tor 14 feb 2013, 20:08
av jonathanA
Man kan ju få ett ekipage från ca 150-200tkr och uppåt finns nog ingen gräns!

Re: Val av drift på vagn!

Postat: tor 14 feb 2013, 21:32
av OlaE
Slurfi skrev:Navdrift ger väl en extra bonus, då kan man sitta bakvänd i traktorn vid lastning och driva
fram ekipaget genom att vicka på en hydraulspak, enkelt och smidigt.
Menar alltså hydraulisk navdrift.


Vadå, skulle det inte gå med rulldrift?

Iofs vet jag inte hur det är med de mindre vagnarna, men det går bra på min. Väljer fram/back/kran och hög/låg fart med en eljoystick.

Re: Val av drift på vagn!

Postat: tor 14 feb 2013, 22:42
av gnisten83
Mina drivrullar snurrar lika bra åt båda hållen i alla fall och min är både gammal o lite mindre än OlaEs iaf

Re: Val av drift på vagn!

Postat: tor 14 feb 2013, 23:50
av OlaE
gnisten83 skrev:Mina drivrullar snurrar lika bra åt båda hållen i alla fall och min är både gammal o lite mindre än OlaEs iaf


Häromveckan satt jag fast i en backe, en vanlig grusväg men med hårdpackad snö på, ej grusad.
Fullt lass med 4m blöt al och björk.
På ena sidan stupade det brant, och på andra sidan var det ett djupt och blött dike, och längst ner svängde vägen kraftigt.
Traktorn kom halvvägs upp, sen slirade alla fyra traktordäcken i snön och ekipaget började kasa baklänges.
Jag slog igång kraftöverföringen och vagnsdriften, och när rullarna gått ner så puttade vagnen hela ekipaget uppför backen.

Då väger traktor och vagn 9 ton - utan lass.
Så jag är väldigt nöjd med rulldrift, det fungerar över förväntan måste jag erkänna.

Men det är fullt möjligt att navdriften är bättre - det kan jag inte svara på.
Klart är att mekanisk drift har bäst kraftöverföringsförmåga.