Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 247466 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#207713 I en liten björkdunge i västra götaland. Hur är det möjligt att det inte är tjäle i backen nu när vi haft snitt-temp på ca -15 i flera dagar, och innan det minus grader lääänge å ingen snö å tala om (ca 4 cm). Jag lasta på fullt med björk och fick problem men det stannade inte iaf :shock:

Plogar ni vägar så dom fryser ? svårt i skogen dock...

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#207718 vart i västergötland? här i älvsborg har jag tjäle på vissa delar av skogen.

Kör med traktorn i tomme någon gång så det packar sig, då fryser det riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

totte  
#207723 Det tat lång tid med stark kyla för tjälen att få riktigt fäste i skogsmarken. Några få cm snö isolerar mer än man tror och markvegetationen isolerar en hel del den också. När du har ett isolerande lager så hjälper den djupare markvärmen till att tina den lilla tjäle som kan ha blivit underifrån. Därför, som Rikard säger, kör i tomme och packa, du trycker ihop både snö och markvegetation och det minskar isoleringen rejält.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#207737 skaraborg pojkar ! Får väl tomåka lite då på tilltänkta ställen !

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#207751 Trevligt! då har du jämn och fin terräng?

När jag vägar för att få hårdare mark brukar jag köra med kvartslass i huggarvagnen.

lite vikt + 400-hjulen på vagnen

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#207784 Tjena !

Jo det är jämt å fint men surt kan de va. Jag har kört halv eller kvartslass på det stället jag är. Håller på och rensar lite björk utmed en liten granplantering och nu längst in så blev det mycket björk och ett nästan fullt lass med mig ut. Det sjönk ner lite men jag körde plattan i mattan :mrgreen:

Har 15 18 hjul på movin och fyrhjulsdriven valmet framför.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#207789 och valmet brukar ju ha rätt breda hjul själv så det duger nog att bara packa med den.

Har du någon bild på dig ekipage?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#208226
rikard_e skrev:och valmet brukar ju ha rätt breda hjul själv så det duger nog att bara packa med den.

Har du någon bild på dig ekipage?


Tjena..... har inte lärt mig ladda upp bild direkt från min samsung s3 .... :shock:
Men nu har jag lagt in på datorn så här kommer mitt åk Rikard e

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#208231 Jag vill också ha en 355 eller 455 !

Riktigt fint ekipage, vad har du för räckvidd på kranen? :grin:

Är inte lastaren lite klumpig att ha med sig i skogen?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#208246 Traktorn har inte skogshytt men det ska nästa traktor ha... ska sälja denna 555 å slå till på stort 8)

Räckvidden är 6,2m på 400 kranen och skickar man ut ramstyrningen också då når man nästan 7m.

Lastaren är i vägen ibland men snön ska juh bort från gårdsplan med ojämna melllanrum å jag har aldrig hängt av den så den får sitta på.

Köpte rejälare vagn än vad jag behöver men "bättre å lipa en gång vid köp än att lipa varje gång man använder den"

Tänker nog likadant ang traktor ha ha ha min björkved är nog sveriges dyraste :roll:

Att backa in i det trångaste stället går riktigt bra å man vänder juh på en 5-öring också för den delen med ramstyrningen.
Släng in en bild på dina grejer :grin:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Sundvik  
#208252
Tänker nog likadant ang traktor ha ha ha min björkved är nog sveriges dyraste



Min björkved kommer nog att bli Finlands dyraste. :lol:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

elis  
#208259 Kanske dags återgå till tråden, det finns redan trådar för "vad kör du med", "trampa vinterväg" och andra sidospår.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208260 Exakt, vedpriset ska vara högt.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#208271 Ok elias :) nu kör vi nya heta tips !!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#208286 helt rätt, fler tips! :)

När vagnen varit oanvänd en längre tid har trycket till kranens vridcylinder minskat (i alla fall på min vagn). Detta resulterar i att kranen tenderar "vagga" då vagnen skupmar fram på dålig skogsväg. Därför brukar jag alltid trycksätta kranen innan jag åker till skogs.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).