Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 247400 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jbergstrand  
#202033
gnisten83 skrev:Ursäkta en dum fråga men är boggin svetsad direkt i centralröret?


Inte på min odrivna, men kan tänka mig att det är så på den drivna modellen :(

FTG
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#202043 Jajjemän! stumsvetsad, finns inga möjligheter till justering! Bara sista stakarna som är skjutbara!
CIMG1638.JPG

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Blivande snickare  
#202044 Det var väl lite klumpigt gjort av ett så pass stort företag?

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#202046
Blivande snickare skrev:Det var väl lite klumpigt gjort av ett så pass stort företag?

Va? Den är konstuerad så antagligen för att den är driven, och det är ju jättebra att den är svetsad fast men jag tycker den är för lång för att bli så smidig i skogen som jag vill!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202048 Så löste man de problemet, på min gamla Moheda är det 25st insexor som håller fast boggien i centralröret

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#202052 Misstänker att man svetsar fast boggin istället för att klämma den, på drivna vagnar, för att inte boggin ska råka vandra längs ramen.
Och sen måste det vara hål i ramen för hydraulslangar och sådant.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Blivande snickare  
#202056
jonathanA skrev:
Blivande snickare skrev:Det var väl lite klumpigt gjort av ett så pass stort företag?

Va? Den är konstuerad så antagligen för att den är driven, och det är ju jättebra att den är svetsad fast men jag tycker den är för lång för att bli så smidig i skogen som jag vill!

aah, tänkte inte på att den var driven :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#202063 jonathanA: skapa gärna en forumtråd för ditt projekt :) Skulle vara jätte roligt att se resultatet senare :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#202077 D ska jag göra, men tror att jag väntar lite med det projektet, har lite för mycket olika projekt på gång! Men det kommer!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202153 I min gamla Moheda ligger slangarna i en slinga bakåt inna de vänder fram till drivningen igen.
Klart högre drivkraft i de nyare dock har de räckt med 25st m16 då.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#202164 jonathanA: Läste i instruktionsboken.


För att uppnå bästa viktfördelning på ekipa-
get, kan bakvagnen justeras till det läge där vir-
kets tyngdpunkt kommer att hamna mitt för det
främre boggiehjulet. Tillse att bultförbanden är
ordentligt åtdragna efter justeringen.


Vi har justerat våran vagn efter det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#203135 Körde fast, backade bakåt och det började slira på en rund sten , bakåt kom jag inte och hade ett träd som stod precis vid sidan av vagnen, så kunde inte använda vagnen att kravla mig bort.

tänkte att jag får ta bort trädet som är ivägen så jag kommer loss,
Kapade och hade i kil, men kom ej åt att slå på kilen då vagnen stod för nära.
Gick in i traktorn igen, körde styrningen mot trädet och välte omkull det,

Så nu har man kommit på ett nytt användningsområde för vagnen :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#203257 ja, ramstyrningen kan användas till mycket.. När vagnen ska ställas då säsongen är över, svänger jag ramstyrningen max åt ena hållet. På så vis tar vagnen mindre plats :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#207641 Backade in på en stickväg idag. Vagnen klättrade fint över en jordhög med vänster boggipar, men när traktorn skulle över så var hyten påväg att slå i ett träd på motsatt sida. Tog då och "krafsade" bort delar av högen med gripen så att traktorn kunde passera.

Hålor i stickvägar kan läggas igen med ris, se bara till att lägga tillräckligt mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#207701 Jag försöker risa så mycker jag kan på vägarna, speciellt stickvägar, slipper markskador och ibland rotskador.


Helt otroligt, jag har huggt stickväg denna veckan. Tyckte jag tog till lite väl smalt men med styrning på vagnen gick det precis att kom förbi

IMG_1550.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).