För mig som saknar stödben och har lång kran (9,2m) är det viktigt att stabilisera vagnen med lite virke i botten.
Att ställa ekipaget i V-form blir plötsligt väldigt viktigt.
Minska körtiden så mycket som möjligt och öka kranarbetet så mycket det går.
D.v.s ställ dig så att du når så mycket virke som möjligt på en gång.
Börja längst in och arbeta dig utåt mot avlägget.
Lugna kranrörelser. Ju mer det studsar och slår ju mer sliter det.
Arbeta med utskjutet så mycket som möjligt. Det är en snabb rörelse som avverkar mycket avstånd snabbare än lyftkolven.
Kommer du till ett nytt och okänt objekt tjänar du mycket tid på att gå ur maskinen och spana in objektet och planera din körning.
Detta är guld värt om man inte vill se dum ut i tättbebyggt område (egen erfarenhet) och det sparar tid och svordomar.
Om du lastar boketimmer eller talle - försök inte köra uppför branta backar. Det kommer halka av.
Om du ska lasta i en backe - försök stå med traktorn neråt. Då kommer virket söka sig mot grinden.
Hugger du i dålig eller blöt terräng? Eller det är stora tunga träd, svåra att brossla?
Såga knäck - det kommer underlätta.
Har du drivning på vagnen och du backar mycket - använd drivningen för att styra vagnen tillsammans med ramstyrningen. Den kommer plötsligt att gå dit du vill.
Lär känna vagnens begränsningar.
Med 400-hjul är det svårt att korsa vattendrag utan att byggs broar, med liten dimension är det tungt att klättra på stubbar, och breda däck kastar gärna i sidolut.
Se till att smörja vagnen ofta vid regelbunden användning.
Gripen var 8e timme, och kranen en gång i veckan vid aktiv körning.
Har säkert mer idéer på lager som inte kommer upp just nu.