Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246486 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

loppan  
#200422 Åla sig fram med ramstyrningen när det börjar att slira vet väl alla.
Bra kedjor på traktorn gör mer än man kan tro,mina nya ofa drar betydligt bättre än de gamla gunnebo som var hyfsat nedslitna.Båda var av samma modell med brodd.

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#200504 Att kunna åla har räddat mig många gånger vid hala stenar.

Hur mycket klarar era vagnar att lyfta?

Jag vet inte om det är min som är klen, men jag tar inte två 30 timmerstockar som är ca 5 meter långa samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#200510
rikard_e skrev:
Hur mycket klarar era vagnar att lyfta?

Jag vet inte om det är min som är klen, men jag tar inte två 30 timmerstockar som är ca 5 meter långa samtidigt.



Vagnen klarar 2 timmerstockar utan problem :wink: Antar att du menar kranen..

I instruktionsboken står angivet hur mycket kranen lyfter vid oilka avstånd från kranfoten.
Min kran skulle inte lyfta två 30 timmerstockar som är ca 5 meter långa längst ut, men inne vid kranfoten, kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#200513 Haha, Jo såklart jag menar vagnen ! :grin:

Vad har du för kärra och kran?

på min står det att den tar 690 kilo vid 4 meter, alltså när stickan är rakt neråt.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#200544 mowi, 650. P20 kran. lastade av ett lass förut. Testade att lyfta 2 st 30stockar 3m. Nära vagnen går det. Men 2 m ut så vil den tippa. När jag lastar grövre stockar brukar jag ”saxa” upp dem. Alltså lasta en ända i taget. Ett annat tips är att placera traktorn högre än vagnen , (fungerar bara om marken lutar) då får du bättre uppsikt över kranen.
Senast redigerad av donky-kong lör 09 nov 2013, 18:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#200551 För mig som saknar stödben och har lång kran (9,2m) är det viktigt att stabilisera vagnen med lite virke i botten.
Att ställa ekipaget i V-form blir plötsligt väldigt viktigt.

Minska körtiden så mycket som möjligt och öka kranarbetet så mycket det går.
D.v.s ställ dig så att du når så mycket virke som möjligt på en gång.

Börja längst in och arbeta dig utåt mot avlägget.

Lugna kranrörelser. Ju mer det studsar och slår ju mer sliter det.

Arbeta med utskjutet så mycket som möjligt. Det är en snabb rörelse som avverkar mycket avstånd snabbare än lyftkolven.

Kommer du till ett nytt och okänt objekt tjänar du mycket tid på att gå ur maskinen och spana in objektet och planera din körning.
Detta är guld värt om man inte vill se dum ut i tättbebyggt område (egen erfarenhet) och det sparar tid och svordomar.

Om du lastar boketimmer eller talle - försök inte köra uppför branta backar. Det kommer halka av.

Om du ska lasta i en backe - försök stå med traktorn neråt. Då kommer virket söka sig mot grinden.

Hugger du i dålig eller blöt terräng? Eller det är stora tunga träd, svåra att brossla?
Såga knäck - det kommer underlätta.

Har du drivning på vagnen och du backar mycket - använd drivningen för att styra vagnen tillsammans med ramstyrningen. Den kommer plötsligt att gå dit du vill.

Lär känna vagnens begränsningar.
Med 400-hjul är det svårt att korsa vattendrag utan att byggs broar, med liten dimension är det tungt att klättra på stubbar, och breda däck kastar gärna i sidolut.

Se till att smörja vagnen ofta vid regelbunden användning.
Gripen var 8e timme, och kranen en gång i veckan vid aktiv körning.


Har säkert mer idéer på lager som inte kommer upp just nu. :-)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Blivande snickare  
#200552
OlaE skrev:Såga knäck

Vad menas med det?

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#200553 Det du säger om drivningen är underbart! Lägger man ut ramstyrningen så kan man spinna runt vagnen som man vill!

Jag är ju ny med drivning men en del trixs har man snappat upp! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#200559
Blivande snickare skrev:
OlaE skrev:Såga knäck

Vad menas med det?


Istället för att helt såga av stockarna/bitarna lämnar du ca 1 tum(beroende på grovleken) sträng i mitten, rakt igenom hela sågytan.
Då kan du dra hela trädet till dig och sen knäcka av bitarna med gripen. Lämnar du för tjock brytmån får du gå ut och såga av den i efterhand, men i övrigt är det en bra teknik på blöta marker eller annan dålig terräng.

Sällan man behöver snygga till snittytan heller.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Blivande snickare  
#200560 Okej, tack för svaret :smile:
Bra trick förövrigt!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Fredrik N  
#200565 Har man vinch på kranen kan man spara mycket tid på att dra till sig virket istället för att åka rnt för att nå med kranen.
Jag brukar av bryta huggandet för att köra undan virket om jag måste fälla mer virke i samma riktning, man slipper då leta efter virke som ligger under en massa ris. Vet inte om det sparar så mycket tid men man slipper iallafall en massa ris med i lasset.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

elis  
#200600
OlaE skrev:Lär känna vagnens begränsningar.
Med 400-hjul är det svårt att korsa vattendrag utan att byggs broar, med liten dimension är det tungt att klättra på stubbar, och breda däck kastar gärna i sidolut.


Många bra tips här, vad gäller korsande av vattendrag gäller det dock att se upp. Det är helt förbjudet annat än på just broar. Går att ansöka om att få korsa t ex en å men gudars vilken papperstrave :surp: som ska fyllas i.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200603 Vad är knepet för att slippa ris med i lasset?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

elis  
#200606
Slurfi skrev:Vad är knepet för att slippa ris med i lasset?


Lämna det på marken? 8)
Skämt åsido, här har nog griparens geometri stor betydelse. Jag gör en långsam höjningsrörelse samtidigt som jag griper om virket, detta för att ta så nätt det bara går och undvika att griparspetsen går i ris och mark.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#200607
elis skrev:Många bra tips här, vad gäller korsande av vattendrag gäller det dock att se upp. Det är helt förbjudet annat än på just broar. Går att ansöka om att få korsa t ex en å men gudars vilken papperstrave :surp: som ska fyllas i.


Jo, jag tänkte på virkesbroar och små vattendrag, bäckar eller diken. Sen att det ofta skylls på gamla kör spår som föregående entreprenör lämnat på 70-talet förekommer ju, har jag hört.

Eller de som vill dika men inte får lov, ber skotarföraren lägga stråk nerför backarna, hjulspåren blir ju utmärkta diken.
Har jag också hört. :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).