Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 247675 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Crillelindgren  
#756763
Bert1 skrev:Mycket handlar nog om hur terrängen på hygget är
Sen påverkar ju storleken på vagnen med


10 tons vagn, bra terräng, ganska plant och fast underlag

FTG
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Crillelindgren  
#756764
jannee skrev:Är en fråga som inte går att ge något generellt svar på.
Allt avgörs egentligen på hur skicklig du är på att hantera kranen, hur terrängen ser ut men inte minst hur virket ligger.
Är det manuellt avverkat och ligger utspritt tar det många gånger mer tid än om en skördare sorterat och det ligger i stora högar.
Annars räkna 6 fub/lass = 50 lass.
Ett lass/timme = 50 timmar


Tömmer vagnen på ca 5 minuter vid avlägg. Tar lite längre tid att lassa, det kommer skördar huggas.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jannee  
#756769 Räkna då högt
20 minuter lossa och lasta
10 minuter att köra fram och tillbaka till och från avlägget.
Kör du ett lass på 30 minuter = två lass/timme bör du lätt klara av det på 4 arbetsdagar.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

hlb  
#756780 Sist jag körde ut större slutavverkning, klarade jag 2 lass i timmen, men då låg varje sortiment i stora högar och mycket 5,5 m "Blyertspennor". 5-6 m fub per lass och ca 250 m skotningsavstånd. Jag var dock redan då pensionär med mycket god marginal.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763385 Två filmer från "andra sidan Sjön" där det förklaras hur det skall gå till... kanske ni kan lära er något här... :D :D :D

Varför inte använda traktorns hydraulik?? Och varför detta konstiga drag?? Och varför inte ha så man kan sitta inne i traktorn när man lastar??
Enda fördelen med en egen motor på vagnen är väl att man kan köra med kranen lite utan att ha vagnen påkopplad till traktorn!??

Enligt en av kommentarerna i sista filmen så är det ett dåligt redskap, tydligen mycket snabbare med en " grapple on the Mahindra" Är det en gripklo på pallgafflar som man har i frontlastaren??

Om man skall flytta virket korta sträckor och har gott om plats kanske det stämmer (?) Men annars är jag tveksam...

Frankly, I think they use the trailer way too much. It would be much faster and less costly to simply put a grapple on the Mahindra (I owned a similar model. The engine blew up at 2000hrs). I have done a lot of log handling over the last 40 yrs. No way I would use that trailer just to move logs around. Too slow and a waste of diesel.






Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Raggarö  
#763458 Angående "put a grapple on a Mahindra" så fungerar detta om det är lämplig terräng och bärighet. Jag har kört en tocken där Mahindra med gripskopa under 2 dagar, det fungerade skapligt första dagen (torrt och fint på en gårdsplan). Andra dagen, med sämre terräng och hällregn så var det värdelöst, framhjulen gled och snurrade så fort man fick lite vikt i skopan.



Raggarö

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).