Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vinsch till Farma 8-51D

3 inlägg 5906 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinsch till Farma 8-51D

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184027 Har en Farma 8-51D av aningens äldre årsmodell. Har funderat på vinsch länge, men inte kommit till skott. Har mest kollat på Weimer, som verkar bra och även prisvärda. Däremot behövs det ju svetsas fast ett fäste, vilket förmodligen skulle göra att installationen darar ut på tiden...
Kranen är ju uppenbarligen förberedd för en Farmavinsch, vilket såklart är enklare att installera, mer plug-and-play om man är kass på att svetsa och saknar en vettig svets...
Vissa här verkar ju nöjda med Farmavinschen, andra tycker Weimer. Priset och prestandan på pappret talar ju för Weimer. Bättre dragkraft och aningens billigare. Eller kollar jag på fel ställe för bra pris på Farmavinschen. Var är billigt?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vinsch till Farma 8-51D

stegmaster  
#184100
Lex Luthor skrev:Vissa här verkar ju nöjda med Farmavinschen, andra tycker Weimer. Priset och prestandan på pappret talar ju för Weimer. Bättre dragkraft och aningens billigare. Eller kollar jag på fel ställe för bra pris på Farmavinschen. Var är billigt?


Har du uppdaterat info här???
Farma har just bytat til "ny" modell (kinatillverkat), och priset fall samtidig med 4-5tkr.
Dragkraften i Farma vinchen er minst lika bra som weimer`s minsta modell.
Farma uppgir 900kg med full trumma med wire(ca 1500kg med tom), andra uppgir som oftast med tom trumma, och vanlig er då altså ca 1500kg.
(Vet at just weimar har modellar med lite mer kram i, man vanlig annars er ca 1500kg).
För kranens skull så tror jag 1500kg dragkraft er mer enn tilräckligt.
Er inne på min andra Farma vinch (type gammal modell RW 53), och er bra nöjd.
Men dom har endast drag/fri läge, altså inte håll (om det inte finns på den nya då??), om du skulle behöva det.
Det finns en annan her forumet som just köpte den nya modellen (vil minnas den heter rw1300??) til sin nya vagn.
Minns inte vem just nu.

Avatar Fallback

Re: Vinsch till Farma 8-51D

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184511 OK, jag får kolla lite mer på priser, låter intressant! Med tanke på att kranen är förberedd låter det som att man lugnt kan välja en Framavinsch.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).