Skogsvagn (Huggarvagnar)

Körråd av griplastare för nybörjare

7 inlägg 6223 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körråd av griplastare för nybörjare

aywa  
#182566 hej!

Det finns många trådar som beskriver hur man bäst hanterar en vajerkran, exempelvis hur traktorn ska stå i förhållande till stockan, försiktighetsåtgärder, lastningsteknik osv.

I forumet har jag inte hittat nåt speciellt kring tips för hur att hantera en griplastare på bästa sätt, ex var att lyfta på stocken, vältrisker, handhavande av flerspaks- resp tvåspaks ventilpaket, hur att undvika haverier osv.

Alltså: en tråd om hur att hantera griplastaren på ett effektivt sätt :geek:

Lämna gärna tips eller länka till filmer så kan kunskapen ökas :wink:



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Körråd av griplastare för nybörjare

jonsered95  
#182569 När du ska du lyfta upp stockar så kan du ta tag om stocken en liten bit bakom mitten så att änden mot grinden vippar fram lite, men inte för mycket, de blir lättare att få den på rätt ställe då, och sen när du skall lasta av, så ska du ha stocken någorlunda rakt. Tänk också på att köra lugnt o sansat i början så att du får in ett bra tempo istället för att köra ryckigt, de sliter mer på grejerna och sen är de större risk att man är imot allt i närheten, vagnen välter inte heller lika lätt om man kör utan ryck när kranen är långt ute. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Körråd av griplastare för nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182596 Bra tråd.
Jag har märkt att en del funktioner går snabbare när man kör en annan funktion
samtidigt och nu håller jag på att försöka lära mig vilka det är så det blir både mjukt och snabbt.
Nån som har input i den funderingen?

Avatar Fallback

Re: Körråd av griplastare för nybörjare

aywa  
#182598 Hmm, när jag blir lite snabbare
med spakarna så ska jag också testa om jag får samma effekt slurfi! En sak som jag tänkte på är när man får gungning med kranen/ gripen. Man stoppar en sådan gungning genom att vrida kranen åt del håll som "pendelrörelsen, i gripen rör sig mot. Dels så stannar gripen med sin last upp med att sluta pendla samt så påfrestar det inte lika starkt på tornet då man "styr med" i pendelns rörelse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körråd av griplastare för nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182600 Jag har även märkt att det känns lättare att rotera gripen motsols när jag ska ta nytt
grepp pga att då får jag vicka spaken till vänster så jag har börjat göra det även
när det är kortare att rotera medsols.

Avatar Fallback

Re: Körråd av griplastare för nybörjare

Snowblow06  
#182601 Märkte att jah fick bättre flyt i krankörningen när jag bytte upp mig storleksmässigt med traktorn. Framförallt vad gäller stabilitet i ekipaget och hydraulflödet. Kunde köra fler funktioner samtidigt med hyggligt flyt i kranrörelserna. Samt kopplat till stabilitet är att på ett säkert och kontrollerat sätt hitta gränserna för vilken vikt och med vilket utskjut man kan lyfta vid lastning och lossning.

Användarvisningsbild

Re: Körråd av griplastare för nybörjare

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182610 Att man har lagom varvtal på traktorn. Ligger man lite högt blir det lättare ryckiga kranrörelser.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).