Sida 4 av 4

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: tor 16 aug 2012, 18:48
av foton
När ventilpaketet står utan att du rör någon spak rinner oljan rakt igenom, det kan inte hända något.

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: tor 16 aug 2012, 22:06
av aywa
Det som kan hända är väl att trycket skulle kunna skena och i värsta fall "skjuta" ventilpaketet, därför vill jag ha en överströmningsventil innan som ligger på en ca 175 bar... Så nog ska oljan bara flöda igenom så länge ventilpaketet är inaktivt, men det är inte helt rätt foton att säga att det " aldrig kan hända något", för det kan det alltid :wink:

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: tor 16 aug 2012, 22:13
av axwell
Vill du ha en frontmonterad pump med bättre flöde än traktorns original, dvs två separerade system där du planerar en egen tank med div. nödvändiga komplement?

Förstår inte fördelen med att alltid driva två hydraulpumpar istf en motsvarande på kraftuttaget som bara är igång när den behövs.
Varför skulle du ha vinkelväxel till pto-pumpen?

Båda pumptyperna ger så mycket tryck som mekaniken kan prestera om flödet blockeras, ända till något brister eller att motorn stannar.
På ingången till griplastarens ventilpaket bör du ha en justerbar överströmsventil, har du möjlighet att mäta på vilket tryck den öppnar?

Weimer har kompletta paket avpassade för olika behov och förutsättningar.

http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulsystem/53/1

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: tor 16 aug 2012, 22:30
av aywa
Axwell: ja, jag vill ha ett separat system till hydrauliken, har en gammal traktor som inte ger det tryck jag vill ha.

Varför växel: jo, kopplar du en pump till kraftuttaget så måste (bör) en växel monteras så att man kan ha låga varv på motorn, men samtidigt ha ett bra flöde. En k- uttag snurrar väl ca 540 r/ min, utan vinkelväxel så måste du gasa upp traktorn som fn för att få nån fart på grejerna. Tror att utväxling på ca 1:2,5 är normalt(?), det jag läst iaf.

Däremot om pumpen kopplas direkt på drivaxeln så blir det ju samma varv på pumpen som på motorn, alltså ca 1000r/min vid tomgång.
- plus så vill jag inte ta bort möjligheten att använda kraftuttaget till annat än bara driva hydpump.- men tack för tipset om weimers system.

Hm, angående strömningsventil i ventilpaketet så letade jag idag efter nåt sånt, tänkte att det var typ ställbart, men jag fann inget: hade förhoppning om att jag kunde göra något åt den och på så vis tillåta ett högre tryck. Men men, jag får börja att mäta upp vad traktorn faktiskt ger.

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: tor 16 aug 2012, 23:07
av axwell
aywa skrev:Varför växel: jo, kopplar du en pump till kraftuttaget så måste (bör) en växel monteras så att man kan ha låga varv på motorn, men samtidigt ha ett bra flöde. En k- uttag snurrar väl ca 540 r/ min, utan vinkelväxel så måste du gasa upp traktorn som fn för att få nån fart på grejerna. Tror att utväxling på ca 1:2,5 är normalt(?), det jag läst iaf.


Man väljer en pump som ger det flöde som man vill ha då motorn går på lågt varvtal, ca 200 rpm på pto-uttaget (runt 1000 rpm på dieselmotorn) men man måste anpassa det till vad motorn kan prestera på tomgång.
Det finns pto-pumpar med inbyggd uppväxling men då har man ett något mindre pumputrymme, resultatet blir detsamma. Jag använder båda typerna, de med utväxling kräver att man kollar smörjoljan i växeln
Frontpumpar brukar vara små och flödet ofta angivet för 3000 rpm.

Överströmmarens justering brukar bestå av en låsmutter på en utstickande insexskruv, om du skruvar ut insexen så öppnar det vid lägre tryck och vice versa.

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: tor 16 aug 2012, 23:19
av Slurfi
Jag tror nog att med lite hemmamek, begagnade delar och finess så kan man bygga en
frontpumpslösning lämplig till en liten griplastare för mindre än hälften av de pengar
som Weimer mfl vill ha för en ptopump ca 6500:-
Jag skulle nog välja ett helt separat system men använda traktorns ordinarie oljetank.

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: fre 17 aug 2012, 11:33
av aywa
axwell skrev:
aywa skrev:Varför växel: jo, kopplar du en pump till kraftuttaget så måste (bör) en växel monteras så att man kan ha låga varv på motorn, men samtidigt ha ett bra flöde. En k- uttag snurrar väl ca 540 r/ min, utan vinkelväxel så måste du gasa upp traktorn som fn för att få nån fart på grejerna. Tror att utväxling på ca 1:2,5 är normalt(?), det jag läst iaf.


Man väljer en pump som ger det flöde som man vill ha då motorn går på lågt varvtal, ca 200 rpm på pto-uttaget (runt 1000 rpm på dieselmotorn) men man måste anpassa det till vad motorn kan prestera på tomgång.
Det finns pto-pumpar med inbyggd uppväxling men då har man ett något mindre pumputrymme, resultatet blir detsamma. Jag använder båda typerna, de med utväxling kräver att man kollar smörjoljan i växeln
Frontpumpar brukar vara små och flödet ofta angivet för 3000 rpm.

Överströmmarens justering brukar bestå av en låsmutter på en utstickande insexskruv, om du skruvar ut insexen så öppnar det vid lägre tryck och vice versa.



Så om man väljer en pump som ger bra flöde även vid lägre varvtal så räcker det med bara själva pumpen kopplad till kraftuttaget ( utan vinkelväxeln menar jag).

- alltså, jag är ju klart lockad att "bara" montera på ex weimers paket på kraftuttaget , men jag vill ju kunna använda kraftuttaget till exempelvis vinschen på timmerkärran ( alt är ju att koppla på en hydraulisk drivning till vinschen med samma varvtal som kraftittagsaxeln har och på så vis ta bort behovet). - borde ju finnas att köpa en sådan drivning nånstans...
MEN- hur svårt/ lång tid tar det att montera av resp på pumpen från kraftuttaget för att frigöra den till annat??

Ang den insex du beskrev så finner jag ingen sådan på mitt ventilspel, kan ju vara så att jag inte kan justera den, och förhoppningsvis så här den ställd tillräckligt högt för att ge kranen vad den vill ha och att det beror på min traktors hydraulpump att den inte får tillräckligt med tryck!

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: fre 17 aug 2012, 14:10
av halvproffs
Förr fanns det en "frikopplingshylsa" som satt på axeln på frontpumpsmonterade traktorer om man tex vid längre vägtransporter ville koppla ur hydrauliken.

Att sätta pumpen direkt på ptoaxeln tror jag inte är något bra ide, för att ofta sitter ptoaxeln så lågt monterad ovanför hitchkroken så att när du kör över ett dike tex så bryts pumpen sönder. Med vinkelväxeln får du upp pumpen ca 1dm och då är du säkrare.

Stor pump kräver stor motor annars storknar motorn vid tomgångsvarv.

Har du tex vagnstyrning kan du köra den med traktorns eget h-system om det inte finns en extra ventil på paketet eller med en flödesdelare kan du välja rikning till tex winch.

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: fre 17 aug 2012, 17:52
av foton
På vinkelväxlarna finns det en modell där pto axeln går rakt igenom växellådan. Då kan man koppla en kraftaxel som vanligt

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: fre 17 aug 2012, 23:08
av axwell
aywa skrev:MEN- hur svårt/ lång tid tar det att montera av resp på pumpen från kraftuttaget för att frigöra den till annat??


I satsen från Weimer utgår man från att tanken är permanent placerad mellan kranpelaren och grinden, det är i stort sett bara att lyfta av pto-pumpen då du hakar av vagnen, max en minut. Nackdelen är ju förstås att du inte längre har någon extra pump om du bygger ihop det så.

Slurfi skrev:Jag skulle nog välja ett helt separat system men använda traktorns ordinarie oljetank.

Klarar traktorns oljetank ett flöde som blir mer än dubbelt, kanske tre ggr. Tvivlar på att oljan hinner "lufta ur", nu vet jag visserligen inte hur stor tanken är.
Fast klart mindre dyrt(initialt) ingrepp skulle det bli.

halvproffs skrev:Att sätta pumpen direkt på ptoaxeln tror jag inte är något bra ide, för att motorn orkar inte med en stor pump på tomgång.


Menar du att en frontpump skulle vara bättre, det förstår jag inte att den skulle kunna ge tillräckligt flöde på ett relativt lågt varvtal om en lämplig pto-pump inte skulle klara det pga för svag motor. Tror snarare att frontpumpen med sin onödigt långa ledningsdragning
till timmervagnen bakom traktorn skulle vara sämre.
Såväl frontpumpen som pto-pumpen måste ju vara anpassad till vad traktorn kan prestera.

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: lör 18 aug 2012, 00:28
av Slurfi
axwell skrev:
Slurfi skrev:Jag skulle nog välja ett helt separat system men använda traktorns ordinarie oljetank.

Klarar traktorns oljetank ett flöde som blir mer än dubbelt, kanske tre ggr. Tvivlar på att oljan hinner "lufta ur", nu vet jag visserligen inte hur stor tanken är.
Fast klart mindre dyrt(initialt) ingrepp skulle det bli.

Sannolikt inget problem, det är ju en griplastare vi diskuterar, inte nåt monstruöst.
Vill man ha större tank i framtiden, av nån anledning, så är det ju bara att skarva på en.

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: lör 18 aug 2012, 13:01
av aywa
Har lagt upp lite bilder på den eventuella pumpen i en annan tråd om nån är intresserad :lol:

viewtopic.php?f=9&t=14411

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Postat: lör 18 aug 2012, 13:15
av halvproffs
Axwell; Av någon anledning har det blivit en förväxling i texten :shock: . Ska ändra så det blir rätt.