Sida 7 av 9

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: lör 22 sep 2012, 20:21
av Mäki
Jag tror inte dom räknar markfrigången under boggien utan på lägsta punkten under vagnen/maskinen.

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: lör 22 sep 2012, 21:36
av axwell
Mäki skrev:Jag tror inte dom räknar markfrigången under boggien utan på lägsta punkten under vagnen/maskinen.


Det vore ju annars omöjligt, diametern brukar vara inklusive mönstret, helt rätt ritat.

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: sön 23 sep 2012, 01:33
av Hema
molnia: Skulle du kunna tänkas bjuda på en bild med inverterat däckmönster av den sista bilden? (om det är enkelt) Samt så ser det ut som om bakre hjulet är större?

Samt angående markfrigången på vagnen. Hur skulle det tänkas bli om man har en fyrkantigt U-formad profil som håller hjulaxlarna. Där U-profilen ligger horisontalt i plan med vagnen, men ändarna på U:et är riktade från vagnen och under varje ände fästes hjulaxlarna. Så att infästningen mellan boggiebalken och hjulaxlarna sitter ihop på insidan av varje fälg? Kanske att man skulle "vinna" några centimeter då i markfrigång..?

(Hoppas någon förstår hur jag menar) :)

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: sön 23 sep 2012, 02:32
av molnia
Hema skrev:molnia: Skulle du kunna tänkas bjuda på en bild med inverterat däckmönster av den sista bilden? (om det är enkelt) Samt så ser det ut som om bakre hjulet är större?

Du får inte använda såna fina tryck såhär dags på dygnet... [-x :-s
jag vet inte varför men i vissa vinkal får jag synvillan att de bakre hjulen är större..
tippelboggi3.JPG

men det är inte någon synvilla att det vänstra hjulet är lägre men ⏱ (-|
Hema skrev:Samt angående markfrigången på vagnen. Hur skulle det tänkas bli om man har en fyrkantigt U-formad profil som håller hjulaxlarna. Där U-profilen ligger horisontalt i plan med vagnen, men ändarna på U:et är riktade från vagnen och under varje ände fästes hjulaxlarna. Så att infästningen mellan boggiebalken och hjulaxlarna sitter ihop på insidan av varje fälg? Kanske att man skulle "vinna" några centimeter då i markfrigång..?

(Hoppas någon förstår hur jag menar) :)


ja jag förstod inte, men ska läsa det igen efter några timmars sömn så..
tippelboggi2.jpg

tippelboggi.JPG


förövrigt så har jag en version 2 i huvudet som kanske vill ut... %-(

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: sön 23 sep 2012, 02:37
av molnia
nu var jag visst så trött att axel som ska fästa i vagnen hamnade fel.. ska ju inte sitta i mitten av den"andra" boggivaggan. utan 1/3 del framifrån

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: sön 23 sep 2012, 17:38
av Hema
Angående däckmönstret så ser det ut som en slingrande orm i zick zackmönster, inte en massa klackar. Så jag tänkte om man inverterade, alltså vände på vad som stack ut på däcket.

Angående min U-formade boggibalk. jag menar att fästningen mellan hjulaxel och boggiebalk sker invändigt i fälgarna. och för att inte balken ska ta i däcket måste den få en C- eller [-form. för att få några centimeter till med frigång.

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: mån 24 sep 2012, 17:01
av molnia
Hema skrev:Angående däckmönstret så ser det ut som en slingrande orm i zick zackmönster, inte en massa klackar. Så jag tänkte om man inverterade, alltså vände på vad som stack ut på däcket.

Jo det är riktigt, jag tänkte inte på att mönstret blev så. Jag kan inte vända på det när jag har jobbat upp däcket och sedan gjort "cut extrude" dvs tagit bort mönstret där det är djupare. Vänder jag på det tar den bort allt utanför den ritningen. Men har en idé hur mönstret ska göras för att se riktigt ut. mönstret är helt klart det som är knepigast med detta projekt, jag har 2 saker som jag vill "få till" i programmet utöver hur däcken ser ut idag. Men ena problemet får jag bara felmedelanden när ja försöker. 😈
Hema skrev:Angående min U-formade boggibalk. jag menar att fästningen mellan hjulaxel och boggiebalk sker invändigt i fälgarna. och för att inte balken ska ta i däcket måste den få en C- eller [-form. för att få några centimeter till med frigång.

Nu förstår jag vad du menar, Om navet har broms så bygger ju bromsok eller trumbroms lite och då kan inte balken vara böjd för komma in i fälgen. Jag har ritat bromsskiva på de 2 främre hjulen. Men det skulle inte förändra något på markfrigången då axlarna för boggivaggan måste vara utanför fälgen och därför blir det 2 boggivaggor i bredd. Om man inte gör en sådan här boggivagga, jag har inte sett någon sådan så det kanske inte funkar;
nr2 trippel.JPG

nr2 trippel2.JPG

nr2 trippel3.JPG

nr2 trippel4.JPG

nr2 trippel5.JPG

Det borde bli kraftigare bussningar och mindre påfrestningar på dem också.
Blir bättre frigång då det inte blir 2 vaggor i bredd, nackdelen är att jag har fått frångå 1/3-dels regeln om axeln som sitter i vagnen. Skulle jag följt den regeln så hade jag hamnat på samma ställe som hjulaxeln för däcket i mitten


Någon kanske funderar på varför jag placerar mitten axeln i förta boggin nedanför hjulaxlarna. så finns det en simpel förklaring i att det klättrar bättre då. och därför behöver jag även sätta axeln som sitter i vagnen lägre för att den större boggivaggen ska klättra bra.
Finns en mer ingående förklaring i tråd på maskinisten.

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: mån 24 sep 2012, 18:29
av Hema
Det där ser avancerat ut :) Finns denna i verkligenheten?

Samt U-balken så var det för vanlig boggie.. lite off topic men.. samt denna boggie går ju inte att ha band på förutom på de första två hjulen då.

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: mån 24 sep 2012, 19:55
av Mäki
Ser ut som något NASA skulle ha tagit fram :wink: häftigt.

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: mån 24 sep 2012, 20:10
av molnia
Hema skrev:Det där ser avancerat ut :) Finns denna i verkligenheten?

denna boggie går ju inte att ha band på förutom på de första två hjulen då.


vad jag vet så finns den inte i verkligheten :?: , var något jag funderade fram. :wink:
Ne när man väljer att ha styrning på sista hjulet så tappas möjligheten till att ha band på alla hjulen, blir ju bara de 2 främre då..

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: tor 27 sep 2012, 16:14
av molnia
såg att ponsse hade en reklam här på skogsforum för deras 10hjuliga skotare.
Länken;
http://www.ponsse.com/se/media-archive/ ... ponsse-10w

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: tor 27 sep 2012, 17:51
av Boarpan
Bra bilder till att börja med. Skall sista hjulet vara som på en kundvagn att du inte kan styra den eller med kolvar.
Sen med den sista lösningen så kanske du kör upp på en stubbe och hakar fast dig.

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: mån 01 okt 2012, 21:06
av molnia
Boarpan skrev:Bra bilder till att börja med. Skall sista hjulet vara som på en kundvagn att du inte kan styra den eller med kolvar.
Sen med den sista lösningen så kanske du kör upp på en stubbe och hakar fast dig.


Min tanke var att det skulle rymmas en cylinder i den raka delen för att styra det sista hjulet. Men om jag har förstått sätt så kan man ha flytande hydralik till hjulen då de kommer svänga av sig själva i kurvorna. Är inte så insatt i det med mot och medstyrning på styrbara vagnar. någon annan som kan dessa begrepp?

Jag har funderat på det med att fastna också och tror det problemet finns lika mycket om inte mer på den modellen med trippelboggi där vaggorna ligger bredvid varann. Den sista modellen begränsar man lätt boggins pendelförmåga med den stora "bågen" på andra boggivaggan.

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: lör 20 okt 2012, 08:34
av jonathanA
Ingen som har provat att ta Gummilarver från nån 5-tons grävmaskin och satt på skogsvagn!?
Bara en liten tanke, nu när ni spånar fritt i denna tråden!
Ha d gött hej!

Re: Olika typer av Trippelboggie

Postat: lör 20 okt 2012, 16:35
av Hema
Jo jag har för mig det, men det skulle mest vara negativt såvida du inte hade drift på vagnen. Blir säkert lite högre rullmotstånd.