Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lämplig traktorstorlek?

20 inlägg 13901 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

jonko  
#167350 Jag skulle säga att 50+ hk räcker till allt, men däremot så vill jag ha massor av flöde i pumpen! de är värre på gamla grejjer... om man inte har separat eller bygger om och grejjar!

FTG
Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

caseiharvid  
#265536
Skogstomte skrev:
jd6630 skrev:vet inte vad för 1056 du har men eftermonterad turbo?????
låter inte som den motorn e rätt ställd på din beskrivning eftersom vridmoment max ligger på 1800 varv liksom många andra cummins diselar


Ja, original är det sugmotor på dessa 1056 http://www.konedata.net/Traktorit/caseih956.htm IH:s egna motor, ingen Cummins. Finns turbokit att köpa, man kan ställa på upp till 125 ystra kusar som i 1255:an men antagligen har väl nån kuse dött genom åren. Har för mig att momentmax ligger runt 1400 rpm original men som sagt ganska platt kurva.


TURBO KIT????? var köper jag detta??
Ha letat som en galning efter turbo till min 956xl! Hoppas på svar! :D

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktorstorlek?

Skogstomte  
#265549
caseiharvid skrev:
TURBO KIT????? var köper jag detta??
Ha letat som en galning efter turbo till min 956xl! Hoppas på svar! :D


Har kollat runt lite på nätet men hittar inget. Det var monterat när vi köpte den. Kanske inte finns längre, de börjar ju bli gamla.

Men det är ju samma block i 1255 med turbo så det kanske går att hitta själva rörbitarna på en skrot, med lite tur en hel turbosnurra också.

På våran är själva turbon en Holset H1C. Turbon i sig finns att köpa ny eller kan man skicka en gammal på renovering. Vi använde oss av GIK turboteknik, de verkade veta vad de sysslar med.

Slänger med lite "porr"

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZAdUpSho2Zs[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktorstorlek?

Skogstomte  
#265551
jonko skrev:Jag skulle säga att 50+ hk räcker till allt, men däremot så vill jag ha massor av flöde i pumpen! de är värre på gamla grejjer... om man inte har separat eller bygger om och grejjar!


Japp, tills man provat något större… På Valmeten (505) får man trycka i tvåan så fort det drar lite uppför eller nerför, man tröttnar på att köra i halv hastighet. Flödet blir sällan för stort men liten kran och stort flöde i pumpen kan bli oregerligt.

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

caseiharvid  
#265631
Skogstomte skrev:
caseiharvid skrev:
TURBO KIT????? var köper jag detta??
Ha letat som en galning efter turbo till min 956xl! Hoppas på svar! :D


Har kollat runt lite på nätet men hittar inget. Det var monterat när vi köpte den. Kanske inte finns längre, de börjar ju bli gamla.

Men det är ju samma block i 1255 med turbo så det kanske går att hitta själva rörbitarna på en skrot, med lite tur en hel turbosnurra också.

På våran är själva turbon en Holset H1C. Turbon i sig finns att köpa ny eller kan man skicka en gammal på renovering. Vi använde oss av GIK turboteknik, de verkade veta vad de sysslar med.

Slänger med lite "porr"

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZAdUpSho2Zs[/youtube]



Tack! :)
Har kollat på nätet efter nya grenrör och sånt till 1255 men hittar inte något. Ska kolla på en skrot tack för tipset!
Turbon är ju de "lilla" problemet att få tag på känns de som :)

Fin "porr" :D

Du hade inte kunnat fota lite på hur de ser ut under huven på din? Hur ni har satt all grejor m.m
Tack på förhand! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).