Sida 3 av 4

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: ons 07 mar 2012, 09:18
av D Brown
jonathanA skrev:Har haft en fundering på att svetsa dit två balkar så det blir en "trippelramsvagn" hela vägen bak, för den kränger mycket runt mittbalken!


Men är inte detta en uttänkt finess med denna vagn?

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: ons 07 mar 2012, 13:14
av halvproffs
Om man kombinerar vagnsstyrning (åt samma håll som stocken ligger) med stödben så kan man ta det allra mesta även med tom vagn. Dessutom får man 1,5m extra räckvidd iom att man vrider styret åt rätt håll. Vissa hävdar ihärdigt att stödben inte behövs men den tid jag lägger på att köra ned stödbenen tar jag igen flera gånger om i större knippor, ökad precision (jämfört med att balansera) och högre hastighet. Ska man slippa stödben måste man enligt mig bygga någon form av midja så att man kan utnyttja traktorn som motvikt.[/quote]


Håller inte med dig om vagnsstyrningssättet. För att få bästa stabilitet på vagnen måste vagnstyrningen vara åt motsatt håll jämfört med stocken och då tappar man istället räckvidd. Eller har jag missuppfattat dig trots att jag läst det flera gånger? :???:

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: ons 07 mar 2012, 13:25
av halvproffs
D Brown skrev:
jonathanA skrev:Har haft en fundering på att svetsa dit två balkar så det blir en "trippelramsvagn" hela vägen bak, för den kränger mycket runt mittbalken!


Men är inte detta en uttänkt finess med denna vagn?


David Brown;Visst är det logik bakom enramsuppbyggnad för den kan ju vrida sig ganska mycket utan att det går sönder. Med flerbalksystem blir det stumt och det blir större påfrestningar i skogsterräng.

Jonathan A; Har haft samma funderingar som dig med extraram men då försvinner även vitsen med att korta/förlänga vagnen som man vill. Verkar vara för stort glapp mellan centrumrör och fram o bakrören.
Jaja man kan väl inte få allt för 140000:- :surp: :???:
Förresten, ursäkta att vi stal tråden :oops:

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: tor 08 mar 2012, 08:40
av jonathanA
halvproffs skrev:Om man kombinerar vagnsstyrning (åt samma håll som stocken ligger) med stödben så kan man ta det allra mesta även med tom vagn. Dessutom får man 1,5m extra räckvidd iom att man vrider styret åt rätt håll. Vissa hävdar ihärdigt att stödben inte behövs men den tid jag lägger på att köra ned stödbenen tar jag igen flera gånger om i större knippor, ökad precision (jämfört med att balansera) och högre hastighet. Ska man slippa stödben måste man enligt mig bygga någon form av midja så att man kan utnyttja traktorn som motvikt.



Håller inte med dig om vagnsstyrningssättet. För att få bästa stabilitet på vagnen måste vagnstyrningen vara åt motsatt håll jämfört med stocken och då tappar man istället räckvidd. Eller har jag missuppfattat dig trots att jag läst det flera gånger? :???:[/quote]


Men skjuter man ut ramstyrningen mot stocken och har fast underlag så är vagnen som mest stabil. Då hamnar ju hela vagnen i luften innan den välter!
Har man ramstyrningen åt andra hållet så lägger man ju vagnen hur lätt som helst, det blir ju inget som hämmar rullningen, om du förstår hur jag menar! :wink:

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: tor 08 mar 2012, 09:03
av halvproffs
Citatet inom vitmarkerat område har icke jag skrivit utan det undre. Vet inte hur jag ska förklara det men prova utan stödben så ser du när vagnen lättast välter och det blir när du lägger ut kranen åt det håll som vinkeln på styrningen blir. Kanske någon annan kan beskriva och/eller med skiss visa resultatet. Kanske ett fall för Totte?. Själv är jag urusel på att förklara. :???:

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: tor 08 mar 2012, 09:27
av jonathanA
Jo men nu pratade bara om när man använder stödbenen!

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: tor 08 mar 2012, 10:03
av flisshejk
Hur svårt kan det vara, vill du öka kran längden så vrider du ramstyrningen mot högen som skall hämtas, kör ned stödbent, man behöver nödvändigtvis inte lyfta bördan med fullt utskjut grip tag i en av ändarna på virkeshögen och släpa in den mot vagnen då kan du räta upp vagnsstyrningen och lasta som vanligt

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: tor 08 mar 2012, 11:02
av jonathanA
flisshejk skrev:Hur svårt kan det vara, vill du öka kran längden så vrider du ramstyrningen mot högen som skall hämtas, kör ned stödbent, man behöver nödvändigtvis inte lyfta bördan med fullt utskjut grip tag i en av ändarna på virkeshögen och släpa in den mot vagnen då kan du räta upp vagnsstyrningen och lasta som vanligt


Självklart! Du har helt rätt! Men diskussionen började med att han köpt en vagn utan stödben!!! och då blir det lite skillnad!

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: tor 08 mar 2012, 13:36
av flisshejk
Jag hade missat hur diskussionen startade, men det pratades mycket om ramstyrning i tråden, köper man en vagn utan ramstyrnig då köper man på sig besvär, både vid lastning och lossning.

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: tor 08 mar 2012, 14:14
av jonathanA
Håller med dig, ett måste med ramstyrning (och stödben)!

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: tor 08 mar 2012, 19:04
av The Boxer
flisshejk skrev:Jag hade missat hur diskussionen startade, men det pratades mycket om ramstyrning i tråden, köper man en vagn utan ramstyrnig då köper man på sig besvär, både vid lastning och lossning.



Ja och amen ... men största fördelen är nog ändå när man ska backa ^:)^ behöver ju inte alls lika stor plats för att göra riktningsförändringar till exempel och räcker det inte tar man omtag tills det funkar :D

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: tor 08 mar 2012, 23:01
av Seb macahan
mycket skrivet om detta ämne. kändes som ni missade att jag skulle köpa till stöden. finns som Bolton on kit från Mowi med ventilsektioner och slang för 10000. och styrning har jag. men det var ju tänkvärda läsning. i min lilla hjäna borde ev vagn utan stöden bli stabilare med styrningen så långt i från traven som möjligt. om du ritar en triangel mellan kranen draget och boggi de två scenario så ser du att kranen hänger i luften vid nära traven scenariot medans den ska bryta över hela vagnen i långt i från scenariot. eller vad tror du

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: fre 09 mar 2012, 08:01
av jonathanA
Stämmer! men har du stödben blir det tvärt om!

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: fre 09 mar 2012, 08:12
av Seb macahan
ja det förstår jag men gällde det körning utan ben i inläggen ovan?

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Postat: fre 09 mar 2012, 08:15
av halvproffs
Självklart är det som du beskriver Seb. Har själv haft vagnar med kran sen tidigt 90-tan då vagnstyrningen slog igenom. Hade även en "stel" före det och den perioden var ju inte så kul men man visste ju inte annat,
Ju längre från traven med styrningen desto stabilare och tvärsom. Köp till stödben du och du fär ett mycket bra ekipage.