Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mowi paralell eller Moheda Vikarm

56 inlägg 47822 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

HÅkan N  
#163749 Köp dom med en Klang i dom står mycket bättre i pris...........

Moheda-Mowi är i en klass för sig...............

Så är det bara.................

FTG
Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Mahg  
#163790 Jag gillar Mowi för att de är lättkörda och dubbelt så snabb in/ut vid ett givet oljeflöde, endast en cylinder jobbar när man sträcker ut eller hämtar hem kranen . En annan fördel är en väldigt skyddad slangdragning. En nackdel med Mowin är att det krävs utrymme för att plocka virke tätt intill vagnen, armarna sticker ut horisontellt. Med en vikarmskran kan man ha armarna uppåt och köra ned utskjutet i stället. Idealet vore i mitt tycke en Mowi med något kortare armar och utskjut.

Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Fredrik N  
#163793 Visst är det så att Moheda och Mowi är riktikt bra vagnar och kranar, inget snack om saken. Givetvis är det ett bättre andra handsvärde också.
Själv har jag en Farma 9-tons vagn med en 5,1m kran av den äldre modellen med radiostyrd vinch.
Jag kan så här i efter hand inte klaga på ekipaget, fungerar bra för det som jag kör varje år.( I år ca 100 kubik)
Det var svårt att motivera pris skillnaden när vi skulle bestämma oss. Visst om inte plånboken är begränsad, Moheda-Mowi alla dagar. Jag skulle helt klart vara intresserad av den nya modellen av Farmas kranar, gärna med utskjut. För min del skulle jag inte klara mig utan vinchen, man kan inte göra stick vägar för att nå allt virke vid en första gallring eller om man behöver dra ned ett träd som man har fällt fast.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jonathanA  
#164030 Är nöjd med min vreten 6,5m, vill ju inte ha kortare. OM jag köper vagn igen så blir det nog över 7m men, som sgt olja går det åt! jag kör ju med valmet 705 med originalpump= ligger på 1500rpm hela tiden!
Är mycket positiv till paralellkran, fastän jag bara provat ett par gånger!

Hörde en äldre man som körde mycket i skogen med traktor å kärra, som sa att mohedavagn med drift och en mowi paralellkran är det enda som gäller!
DSCN3237.jpg

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Seb macahan  
#164792 Tack för alla svar och erfarenheter. Det blev en Mowi 10ton med en 400kran. Det stod en beg på blocket 2mil härifrån. Och till ett bra pris tyckte i alla fall jag. Så nu är det klart. Och som sagt Tack för era svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jonathanA  
#164806 Grattis!

Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

mb track  
#164818 måste du använda stödben på din mowi 10 ton boggihjulen sitter väl inte så tättintill på denna vagn är väl stadigar än de flesta vagnar eller är det 500 hjul- 600 hjul är väl på den största mod då behövs inga stödben. mowi en av de bättre kranar som man kan ha bra mwh mb trac

Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Per S  
#164826
Seb macahan skrev:Tack för alla svar och erfarenheter. Det blev en Mowi 10ton med en 400kran. Det stod en beg på blocket 2mil härifrån. Och till ett bra pris tyckte i alla fall jag. Så nu är det klart. Och som sagt Tack för era svar.


Vi har en exakt likadan, mowi 10 ton med 400 kran, den är lite vältsjuk när den är tom, men vi fyllde i vätska i hjulen, och det rekomenderas starkt! Annars är det en mycket bra kärra.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jonathanA  
#164830 Min vretenkärra tycker jag har blivit lite stadigare nu med 500-hjulen monterade, men backar man lite snett med ramstyrningen lite åt "fel" håll, och den övre boggien går upp på en stubbe eller rishög, så är man ofta nära gränsen!

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

halvproffs  
#164835 Jag har också en Vreten1000. Har du Jonathan kört sönder någon fälg? senast iförrgår när hjulet snuddade en stubbe trycktes däcket in och fälgen blev upptryckt ca 2cm. Tog handsläggan och slog enkelt tillbaka bulan. Verkar vara blötjärn i fälgarna.
Man tycker att dom borde vara förstärkta.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jonathanA  
#164842
halvproffs skrev:Jag har också en Vreten1000. Har du Jonathan kört sönder någon fälg? senast iförrgår när hjulet snuddade en stubbe trycktes däcket in och fälgen blev upptryckt ca 2cm. Tog handsläggan och slog enkelt tillbaka bulan. Verkar vara blötjärn i fälgarna.
Man tycker att dom borde vara förstärkta.


Jag har haft tur! jag har inte bucklat en fälg hittils, men har tänkt på det några gånger, att snart händer det! Men jag har inte så stenig teräng, hos mig men stubbar finns det ju gott om!
Vreten köper ju kompletta hjul från Broson i vårgårda utan förstärkning, finns som tillval har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Seb macahan  
#164930 Jag har inte ens hämtat den än så jag vet inte. Ja provade den på plan mark och lastade ved. Han som sålde den medgav att det var lite teknink innan man fått kläm på det. Det var inga stödben. Men jag ska montera dit det tänkte jag. Men stödben hindrar ju inte från att välta vid körning med tom vagn så vätska i däcken kan vara en bra ide. Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Skogstomte  
#164933
Seb macahan skrev:Jag har inte ens hämtat den än så jag vet inte. Ja provade den på plan mark och lastade ved. Han som sålde den medgav att det var lite teknink innan man fått kläm på det. Det var inga stödben. Men jag ska montera dit det tänkte jag. Men stödben hindrar ju inte från att välta vid körning med tom vagn så vätska i däcken kan vara en bra ide. Tack


Om man kombinerar vagnsstyrning (åt samma håll som stocken ligger) med stödben så kan man ta det allra mesta även med tom vagn. Dessutom får man 1,5m extra räckvidd iom att man vrider styret åt rätt håll. Vissa hävdar ihärdigt att stödben inte behövs men den tid jag lägger på att köra ned stödbenen tar jag igen flera gånger om i större knippor, ökad precision (jämfört med att balansera) och högre hastighet. Ska man slippa stödben måste man enligt mig bygga någon form av midja så att man kan utnyttja traktorn som motvikt.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

halvproffs  
#164967 På många ekipage står det; Använd alltid stödbenen. Dels på grund av stabiliteten, dels att vagnen slipper ta dom stora moment som blir när man ska lasta på och av.
På min 6,5 meters kran är det ju utskjut i stickan så man får ju ännu mera vikt ute vid gripen när man lägger ut kranen.
Senast redigerad av halvproffs ons 07 mar 2012, 12:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jonathanA  
#164970
Skogstomte skrev:
Seb macahan skrev:Jag har inte ens hämtat den än så jag vet inte. Ja provade den på plan mark och lastade ved. Han som sålde den medgav att det var lite teknink innan man fått kläm på det. Det var inga stödben. Men jag ska montera dit det tänkte jag. Men stödben hindrar ju inte från att välta vid körning med tom vagn så vätska i däcken kan vara en bra ide. Tack


Om man kombinerar vagnsstyrning (åt samma håll som stocken ligger) med stödben så kan man ta det allra mesta även med tom vagn. Dessutom får man 1,5m extra räckvidd iom att man vrider styret åt rätt håll. Vissa hävdar ihärdigt att stödben inte behövs men den tid jag lägger på att köra ned stödbenen tar jag igen flera gånger om i större knippor, ökad precision (jämfört med att balansera) och högre hastighet. Ska man slippa stödben måste man enligt mig bygga någon form av midja så att man kan utnyttja traktorn som motvikt.


Håller med dig till fullo! Min vretenvagn är nästan okörbar utan stödbenen, om man inte har halvlass som stabiliserar vagnen. Men jag använder alltid stödbenen.
Har haft en fundering på att svetsa dit två balkar så det blir en "trippelramsvagn" hela vägen bak, för den kränger mycket runt mittbalken!
Jag trycker ju alltid ner stödbenen så långt att man känner att traktorn trycks upp, ändå så blir det ju ibland så att ena boggien hänger en halvmeter från backen! med full grip!

Lycka till utan stödben å ha d gött! :grin:
vältning.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).