Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mowi paralell eller Moheda Vikarm

56 inlägg 47824 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Robertberg  
#165334
jonathanA skrev:Håller med dig, ett måste med ramstyrning (och stödben)!


Njaa, om stödben är ett måste beror nog på föraren, pappa säger sig bara ha vält sex gånger med våran Movi från -94 utan stödben, två gånger under körning/backning med tom vagn.
Men visst hade det varit en fördel att kunna fälla ner ett par stödben ibland..

FTG
Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jonathanA  
#165743 Jo men man sparar mycket krångel, med å släpa stockarna till sig!

Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Robertberg  
#165758 Med paralellkran är det ungefär samma rörelse, men man får kanske ta omtag ibland.

Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Rickard Ling  
#165806 Jag har en nyinköpt Mowi 850 med p30 kran hade innan en Mowi 1842 som min far köpte ny för 22 år sen. Kört borta en hel del och allt i egen skog ALDRIG svetsat på den gamla kranen... När det då va dags att förnya var inte valet svårt. Inget utskjut=en sak mindre som kan krångla :grin: vet att mohedan är en halv meter längre men man har ju vagnstyrningen man kan hjälpa sig med också....

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Skogstomte  
#165821
halvproffs skrev:
Skogstomte skrev:Om man kombinerar vagnsstyrning (åt samma håll som stocken ligger) med stödben så kan man ta det allra mesta även med tom vagn. Dessutom får man 1,5m extra räckvidd iom att man vrider styret åt rätt håll. Vissa hävdar ihärdigt att stödben inte behövs men den tid jag lägger på att köra ned stödbenen tar jag igen flera gånger om i större knippor, ökad precision (jämfört med att balansera) och högre hastighet. Ska man slippa stödben måste man enligt mig bygga någon form av midja så att man kan utnyttja traktorn som motvikt.



Håller inte med dig om vagnsstyrningssättet. För att få bästa stabilitet på vagnen måste vagnstyrningen vara åt motsatt håll jämfört med stocken och då tappar man istället räckvidd. Eller har jag missuppfattat dig trots att jag läst det flera gånger? :???:


Det du skriver gäller utan stödben, med stödben blir det tvärtom, man får på detta vis ett långt avstånd i sidled mellan stödbenet och draget och utnyttjar på det sättet traktorns vikt bäst till att hålla ner draget.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jonathanA  
#166068 helt riktigt!

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jonathanA  
#185767 Hur tycker du det fungerar med Mowi 400 kranen?

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Seb macahan  
#215624 Jag är helnöjd. Stark något fruktansvärt. Jag saknar stödben, inte kanske så mycket för vältrisken utan mer för att få ett stabilare ekipage vid lastning och lossning. Jag skulle inte vilja ha en mindre i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

53004  
#215627 kan rekomendera dej mowi har haft 3 stycken,från 1989 fram tiil idag aldrig några problem,staffans maskin i horred brukar ha bra priser.

Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

339  
#532543 Ser nu att Mowi har utskjut på några av sina parallellkranar. Vad är nackdelen med parallellkran jämfört vikarmskran?

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

molnia  
#532602 Nackdel med paralell är svårigheten att parkera lågt vid halvlass. Har man myckel ledningar att korsa kan det vara besväligt. En paralell (utan utskjut) är alltid lika lång så vid fullt lass kan den sticka ut långt bakom om den är lite längre kran. Kanske därför är den mindre förekommande på skotare men finns mer på skördare för dens fördelar är snabb i in/ ut rörelsen och lågt behov av hydralik för att få det. Kan vara svårare att nå en bit nära kranhus i gallring med paralell då man behöver lägga ut kranen mer för att nå.
Misstänker att anledningen de dragit sig för att ha utskjut på mowi gissar jag är att förändrar man stickans längd i förhållande till bomen på kranen så kommer gripen inte färdas lika horisontellt som den är tänkt. Då får man kompensera med att höja/ sänka bomen samtid och då får man samma nackdel som vikarmskranen har.
Hur stark/ svag de olika kranarna är med likvärdigt hydralikkapasitet kan jag inte svara för. Har bara provkört mowi på en mässa men detta är vad jag förstått på andra är skillnaderna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).