Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mowi paralell eller Moheda Vikarm

56 inlägg 47830 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Seb macahan  
#162424 Hej allt kunnigt skogsfolk. Som ny på forumet så känner jag att det var mycket trådar att skåda igenom. Nu till min fråga. Jag ska köpa en ny vagn. Vad har ni för erfarenheter av paralellkran kontra vikarm. Jag står och velar mellan Mowi 1050 med P30 kran eller en Moheda M101 med K35 el K40. Jag ska använda den till mindre slutavverkningar <1ha och till gallring. Har provat Mowi med tvåspak och Moheda med 7-spak. flerspak är inget alternativ för min del då jag har en grip till 4-hjulingen med 2-spak och är inkörd på det. Men jag kände att det blev en orättvis jämförelse. Vad har ni för praktiska erfarenheter?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jre  
#162509 Vad har du för traktor? Har hört att paralelkran behöver inte så stort oljeflöde. Har du en gammal traktor med lågt flöde hade jag helt klart tagit en mowi

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Seb macahan  
#162516 New Holland 6020elite 2012:a. Ls-system med 150min/lit. Tror att jag klarar dom flersta vagnar med det flödet. Annars har jag också hört detta men det kan ju vara ett argument ändå om man byter maskin eller köper en lite "äldre" renodlad skogstraktor. Känner mig lite tveksam till att köra ut min nya maskin i skogen. Men till att börja med får det bli så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162563 Jag har aldrig provat parallellkran så jag har ingen egen erfarenhet att komma med. Min enda tanke är att om man vill ha en lång kran, 6 m eller längre, så borde det vara smidigare med en vikarmskran i och med att det då är utskjut på en vikarmskran.
En annan aspekt är att jag aldrig sett en parallellkran på en skotare, men det kanske har andra förklaringar. Mowi är ju väldigt högt ansedda så det kan ju inte vara helt galet med parallellkran.

Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Robertberg  
#162566 Vi har en Mowivagn med Mowikran från -94, och är nöjda.
Valtran går på tomgång vik krankörning.
Jag har aldrig testat nån annan kran så kan egentligen inte ge några plus eller minus..

Men en paralellförd kran är ju i regel kortare än en vikarm, och ett utskjut är ju i regel väldigt starkt.

Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162574 Har provat lite olika vikarmkranar även en Moheda 13 4wd med mowi 6070 (tror jag den hette,6,7 m tror jag den va iaf)...tyckte problemet med paralellkranen va att man inte kan få ner tyngdpunkten/det är svårt att veta va man ska göra av kranen. Särskilt med halvlass..riktigt fullt gick det ju lägga ner den i lasset men då stack den ju ut onödigt mkt bakom. Så jag fördrar nog vikarm med utskjut. Känns lite stelopererat utan utskjut men det är ju kanske en vanesak.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

molnia  
#162591 Vreten har två modeller som är både parallellkan och utskjut.
Vet inte något om dom alls. Men det kan vara intressant att kolla upp dom. Borde vara en kompromiss av båda krantyperna.

http://www.vreten.se/produkter/skog/sko ... ten-61-40l

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Seb macahan  
#162603 Jag har sett att Vreten har denna typ. Tror även att Kesla har någon sådan variant. Problemet är att jag inte vill ha en Vreten (ta inte illa upp alla Vreten ägare men jag har hört för mycket om Vreten plus att vi har ingen närliggande Åf). Jag vill ha FTG vagn men vet inte vilken kran (FTG= Moheda och Mowi samma vagn olika kranar men men samma tillverkare av kranar olika ÅF)

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162614
Seb macahan skrev:Jag har sett att Vreten har denna typ. Tror även att Kesla har någon sådan variant. Problemet är att jag inte vill ha en Vreten (ta inte illa upp alla Vreten ägare men jag har hört för mycket om Vreten plus att vi har ingen närliggande Åf). Jag vill ha FTG vagn men vet inte vilken kran (FTG= Moheda och Mowi samma vagn olika kranar men men samma tillverkare av kranar olika ÅF)

Skiljer det mycket i pris? Har fått för mig att Mowi är bland de dyraste, fast det har jag ju å andra sidan fått för mig om Moheda också. Källefall är väl också FTG? De är väl billigare?
Om du har en fast budget skulle jag prioritera räckvidd och utrustning, snarare än krantyp. Vinsch med radiostyrning och någon form av tvåspaksventil ska jag ha på nästa kärra, och givetvis inte kortare kran än vad jag har idag, snarare längre.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Seb macahan  
#162617 Källefall är Mohedas budgetvagn och skulle prisas in bland Farma t ex. Den är inte tillverkad i Sverige. Detta bryr jag mig inte så mycket om egentligen. Allt som görs i Sverige är inte perfekt, och dom kan säkert göra minst lika bra vagnar i baltikum. MEN andrahandsvärdet är så pass mycket bättre på både Mowi och Moheda och nypriserna skiljer inte så mycket. Nu har jag fått bra priser Mowi 1050 med P30 och tvåspak lättviktspaket för 155tsk eller Moheda M101 med K35/K40 och lättviktspaket för 139tsk/151tsk. Båda vagnar med stödben och radiovinsch. Ska jämföras Farma 10t 6,3m kran och två-spak radio och stödben ~130tsk. Håller ni inte med om att det är för lite som skiljer. Nu tror jag inte Farma är dålig men både Mowi och Moheda har en annan "klang" på något vis?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

ryared  
#162699 Varför går det inta att ha utskjut på paralell kran? Körde en paralellkran hos staffans maskiner. Och den kranen kunde man få med utskjut på i alla fall. Det var en riktigt go kran tyckte jag. Fördelen tyckte jag var när man drog stockar till sig. Fan, har du 150 min/l! Då kan du ju köra kranen på startmotorn!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162736 Fick så sent som igår av försäljaren veta att de inte ens står Källefall på kranarna längre... endast Kxx
men de togs komponenter från Baltikum. Allt monteras i Sverige vare sig de står moheda, mowi eller bara K.

Gallringen du ska köra kommer de vara avverkat med skörare eller manuellt? skulle endast kolla på Moheda K45 eller Mowi P30 kranen eftersom du skulle köra mindre slutavverkningar. krävs mer lyftkraft än man tror att lyfta stockarna.
Moheda kranen räcker lite längre med utskjutet men lyfter lite mindre och har du inte utskjut på atv vagnen så är de svårt att vänja sig vid att nyttja de effektivt.
Mowi kranen är klart lättare att lära sig köra. lyfter lite mera men räcker inte så långt. som Moheda kranen. men får man inte flyt i utskjutet så är de ett klart bättre alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Seb macahan  
#162914 Ursäkta 113L/min. Jag hade för mig 150L men det var fel. Jag ska köra efter manuell huggning i gallringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162932 I vilket fall som så har du olja så de räcker oavsett kran.
Vet inte hur de ser ut efter dig i skogen med virke längs vägarna, men spontant så är de skönt med en lång kran när man hugger manuellt. och 6dm är ganska långt (Man svär ändå att kranen är för kort, har själv kört med allt från 5,5m på skogsvagn-10m på en skotare ).
Kort sagt skulle jag säga att tar du mowikranen kommer du dra virket lite längre för att inte vinscha mot mohedan, men allt handlar om hur man lägger upp arbetet. Är man duktig på att hugga manuellt och att dra ihop virket eller har långt mellan stickvägar så du ändå måste ut och vinscha så har de mindre betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Mowi paralell eller Moheda Vikarm

Seb macahan  
#163722 Nu har jag priser klart för mig, det skiljer ca 50tsk mellan farma Mowi/Moheda på 10t och motsvarande kranar. Och det är ju en del. Vad har ni för erfarenheter med de "nya" farma-vagnen de med teleskopstödben? Är det värt 50tsk för en Moheda/Mowi när man inte har mer än 30ha men med viss ambition att köra lite åt andra?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).