Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ändra flerspak till 2-spaks vajerreglage

3 inlägg 3639 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ändra flerspak till 2-spaks vajerreglage

Klazzon  
#161638 Hej!

Hamnar ev. under fel kategori? men då får ni hjälpa mig att flytta.

Har ett standard ventilpkt. som är ganska smidigt att hantera men är lite sugen på att förbättra ytterligare.
Varit inne på OIE och tittat på : http://www.oeparts.se/Produkter?id=1010618

Vad tror ni om detta?

Min tanke är då att man kan skruva ventilpaketet (med elektrisk väljarventil) på vagnen och endast behöva dra in två spakar och 6 vajrar i i hytten.
För att manövrera stödbenen har jag tänkt att montera enkelspaksreglage vid sidan av varje kordinatspak.

Kan man få någon bra känsla i detta?

Tack för synpunkter och kritik!
/M



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ändra flerspak till 2-spaks vajerreglage

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161836 Det var en hydraulikförsäljare som tyckte detta vore en bra lösning när jag var in och skulle byta paket. Men om jag minns rätt så blir det inte så väldigt mycket billigare än att byta paket. Farma och Palms lättviktspaket är inte så många tusenlappar dyrare.
En grej till med denna lösning är väl att det vore att föredra att anpassa alla slangar till det nya läget av vebtilpaketet, dvs korta av alla. Så då kostar pressning och kopplingar också.
Angående känslan så borde det inte vara något problem. Jag har vajerreglage till min frontlastare och tycker att jag har rätt bra koll på den via spaken.

Avatar Fallback

Re: Ändra flerspak till 2-spaks vajerreglage

Klazzon  
#161981 Sant,

Givetvis skulle man vilja slimma slangpaketet också.
Hmmm... får klura vidare på detta, kanske kostar mer än det smakar!

Tack för feedback!

/M

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).