Skogsvagn (Huggarvagnar)

Identifiering timmerkärra?

11 inlägg 6774 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Identifiering timmerkärra?

amilo  
#157118 Hej på er! Skulle bli mycket glad, om någon här på forumet kunde säga mig vad det är för timmerkärra jag gått och köpt!! :smile: Köpte den pga att den var liten och smidig, men ändå kraftig i sin konstruktion. Kärrans totallängd är 4.8 meter.

mvh
Willy



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Identifiering timmerkärra?

foton  
#157164 Alla såg ut på det visset för 30 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Identifiering timmerkärra?

holmis  
#157683 Tycker det påminner om en Gissebo

Användarvisningsbild

Re: Identifiering timmerkärra?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157692 Kan stämma, har en sån. Men infästningen till boggien vid centrumröret skiljer sig ordentligt. Kan ju vara årsmodellsberoende förstås.

Avatar Fallback

Re: Identifiering timmerkärra?

Midgård  
#157700 Sannolikt ingen Rottneboggi i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering timmerkärra?

amilo  
#157728 Har letat efter nån skylt eller dylikt men inte hittat nåt, men kan nog vara en Gisebo, som ni säger, en granngubbe som gick förbi o tittade hade samma förslag! :) Skulle vara intressant att veta tontalet på den, men, det är väl iofs ingen risk att man kommer att spränga kärran, den ska få gå i sällskap med en Väsekran och plocka ut lite vindfällen, torrgran och dylikt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering timmerkärra?

foton  
#157741 Jag köppte en sådan ca. 1980 av en firma som hette Åkland, tror den kallades 5 ton. Deras grejer byggdes oftast ute på Västgötaslätten där fanns flera svetsverkstäder.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering timmerkärra?

amilo  
#157754 Intressant, den gamla färgen är ju exakt Åklandfärgen, släpkärrorna till bil dom gjorde, hade ju samma färg! :) Midgård!...Rottneboggi är det inte :) Var och kollade på en sådan, vägde ju som en stridsvagn!! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering timmerkärra?

alfha  
#159890 Håller med om att det är en åkland. Har en hemma som ser snarlik ut.
Har även hört att en liknande har kommit från Sonys maskiner.

Avatar Fallback

Re: Identifiering timmerkärra?

foton  
#159934 Sony var försäljare på Åkland vid den tiden, dom köper säkert kärrorna från samma ställe.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering timmerkärra?

amilo  
#160923 Tack för alla inlägg! Åklandkärra får det vara nu! :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).