Skogsvagn (Huggarvagnar)

Identifiering Vagn

14 inlägg 7521 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Identifiering Vagn

Knox  
#154933 Hej

Känner någon igen min vagn? jag vet inte märket på den, sitter nån gammal typskylt men det syns ingenting på den. Anledningen till att jag vill få den identifierad är att jag vill köpa en ny kran till den. Vore som fint om det fanns att köpa "bolt on" annars kan man ju köpa en med 3 punkts fäste men ändå....
255041_2099170999943_1265443853_2527522_2998090_n.jpg




   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Identifiering Vagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154945 Farma?

Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154949 Det som har med kran att göra är ju infästning på pelaren,kolla med ev. leverantör vad dom har för platta på kranarna eller bygg om fäste.
Har för mig att det finns lite standard på detta,men inte helt säker.

Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154950 Kellve eller Bredöl?

Användarvisningsbild

Re: Identifiering Vagn

Valmet6400  
#154955
bengt.a skrev:Det som har med kran att göra är ju infästning på pelaren,kolla med ev. leverantör vad dom har för platta på kranarna eller bygg om fäste.
Har för mig att det finns lite standard på detta,men inte helt säker.


På mindre vagnar/fabrikat finns de ingen "standard" oftast är det i 3:punkts fästena man fäster kranen i vagnen på dessa mindre vagnar. Se efter när du letar ny kran vilka infästningsalternativ de har. Att svetsa ihop ett eget stativ är inte så svårt, annars finns det säkert någon "bysmede" som kan löda ihop något åt dig. :)

Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

Knox  
#154966 Gissar också på att det är någon gammal farma. Kranfoten är rätt högt upp på min vagn vilket det även är på farma. Infästningen ser även den relativt lika ut.

Är det någon som har någon prisuppgift på farma kranarna? har inte hittat det på nätet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154972 Om de finns täckplatta på kranfoten så att de hade gått att 4 vridcylindrar ist för de 2 som sitter där skulle de kunna vara en Lima SK00, Ilsbo 1700 eller Kellve kan va bra gissningar med men bilden med svart kran är inte tydlig nog.
Liman var ursprungligen blå med gula cylindrar på lyft o sticka
Är rotatorslangarna dragna vid sidan av de ordinarie rören var de för den var ej standard på endel billiga kranar då.

Kranfoten på många kranar var då 8 st M20 i 300mm cirkel

Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

foton  
#154973 Staffan i horred brukar ha bra priser på Farma.

Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

Knox  
#154989 Kranen tror jag är från -83. Stämmer bra det med en kranfot som är bultad i cirkel. Är det samma infästning på några kranar fortfarande?

Men om man bara ska köpa kran, vilken prisklass hamnar en kran i? vill ju ha runt 5-6m räckvidd i alla fall. Runtomsvängande grip.

Denna kran är nog påsvetsad x antal gånger samt vissa tryckrör ersatta med slang.

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155065 Moheda har haft det på iaf 300 400 o 500 modellen säkert hur de är med de nyare går inte se på bilder
Ser ut som Möre KTS oxå har samma fot men de flesta har högstubbe så du behöver nog sänka infästningen i vilket fall så då kvittar de nästan

Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155083 Ofta är priset på lösa kranar så högt jämfört med komplett vagn. Jag hade den tanken för
några år sedan men efter lite koll var det inte aktuellt. Har du styrning på vagnen du har nu?

Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155105 Kranen tror jag är en Kjellve 30-40 Vagnen troligen Bredöl (Med reservation för stavningen)

Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155128 Skulle nog tro att det nästan blir billigare med att betala mellanskillnad och få en kraftigare vagn med längre kran direkt.

Avatar Fallback

Re: Identifiering Vagn

Knox  
#155430 Har ingen styrning på vagnen nu, har heller inget behov av det då den mest körs till och från vedupplägg längs väg. Såg att Kellfri har lösa kranar men vågar inte lägga ut de pengarna på det jag inte vet håller kvalite. Kjellve kan nog stämma, tyckte det stog nåt 30-40 nånstans på kranen när jag köpte den.

Vette fasen hur jag ska göra

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).