Skogsvagn (Huggarvagnar)

renovera lyftkolv

9 inlägg 5756 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

renovera lyftkolv

Axl  
#152523 Misstänker inre läkage i lyftkolven på kranen. Den sjunker ganska snabbt när man parkerat men det är inte så det stör när man lastar förutom att den känns lite klen ibland. Kommer den bli starkare om man renoverar kolven? kan problemet sitta i ventilpaket också? vilket är troligast? Det är patruuna 3200 kran.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: renovera lyftkolv

skogare  
#152565 du kan prova att skruva i en plugg i kolven o se om den sjunker.

Avatar Fallback

Re: renovera lyftkolv

Skogshuggaren83  
#152569 Om packningen är kass och du byter blir kranen starkare.
Det är igentligen inga problem att byta packningar, se bara till att du lägger packningarna i rätt ordning så som de satt när du river ner kolven då ser du hur, var och på vilket håll de nya skall dit.
Du måste ha någonstans att avlasta kranen när du tar väck kolven så den inte glider i sida eller faller ner. Rätt lätt att krossa kroppsdelar annars.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: renovera lyftkolv

skogare  
#152573 nej den blir inte starkare

Avatar Fallback

Re: renovera lyftkolv

Axl  
#152592
skogare skrev:nej den blir inte starkare


varför inte?

   TS
Användarvisningsbild

Re: renovera lyftkolv

Valmet6400  
#152600 Om den läcker mycket invärtes så försvinner ju trycket därmed också lyftkraft! Det kan ju vara ventilen, kasta om slangarna på ventilbordet från mellan t.ex. stickan om. Om kranen fortfarande sjunker så har du ju iaf. uteslutit det.

Antagligen är det nog tätningarna i cylindern som är till att byta.

Om det är cylindern det handlar om så torde det inte vara något större bekymmer att byta den. Räta ut kranen och ställ ner den med öppen grip så står den stadigt, minsta mängden olja i cylindern när den är indragen. Dra i lyftspaken efter att du stängt av hydrauliken så får du bort allt eventuellt tryck. Borde inte vara något större bekymmer att slå ut tapparna.

Patruuna/Junkkari har egen cylindertillverkning så jag vet inte hur det är med tätningsserier men antagligen är de standardmått.

Avatar Fallback

Re: renovera lyftkolv

HN  
#152639 Hej på er. Om kolven sjunker en bit och sedan stoppar då är det väl inre läkage, pga när kolvstången trycks in så kan inte oljan ta vägen någon stans. Men om kolven sjunker hela vägen ihop då läcker ventilen. Kan ha fel :grin: Men det lär jag nog snart höra

Avatar Fallback

Re: renovera lyftkolv

skogare  
#152940 ja du har fel

Avatar Fallback

Re: renovera lyftkolv

jonko  
#153147
Axl skrev:
skogare skrev:nej den blir inte starkare


varför inte?


Fåordig du "Skogare" :)

Kolven blir väll aldrig starkare än vad den kan vara? den kanske kan bli "starkare"(kännas starkare) än vad den är just nu... allt är ju relativt så att säga...

Min gissning är att det är ventilen som inte vill vara med riktigt, för trotts allt så är det inte invändigt kolvarna pajjar i förstahand. ytter packningarna ger oftast med sig före! men inget är ju säkert, allt kan hända!

jag skulle göra som någon nämnde tidigare, plugga kolven på den tryckande sidan och se vad som händer! det visar ju om kolven är tät eller ej. är den så vet du att det är bananskal i ventilen din...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).