Skogsvagn (Huggarvagnar)

Förutsättningar för griplastarvagn?

17 inlägg 18185 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fredrik  
#901 Tjena,
Som Trollet och Skogshuggarn skrev i annan tråd så är ju ALLTID kranen för kort... :wink:
Man får ju helt klart mer möjligheter med längre kran och den "förlåter" slarvigare körning med traktor och kärra.
Man får nog planera mer om man har kortare kran, speciellt när man kör timmer eller fallande längder massa.
Om terrängen är dålig och man i princip bara har stickväg att köra i, så vill man ju gärna fälla och kvista i eller nära stickvägen.
Är det grovt eller timmer måste stockarna ligga kvar i stickvägen och då brukar iaf jag backa in i stickvägen och plocka de som ligger i stickvägen först. Då kan det vara bra att ha en lite längre kran så man slipper "docka" bakre delen av vagnen i stocken, det kan vara värt att kolla om kranen når en bit utanför bakersta delen av kärran alltså.

Annars är ju FMV, Moheda och Cranab kända grejer, Broarydsboggie:n har jag inte sett tidigare, men enligt bilderna verkar den ha riktigt bra lastutrymme.
Cranab-kranen som sitter på Broaryd verkar annars rejäl, lite större grip och GV07 rotator.
Jag tror säkert att båda vagnarna skulle funka bakom din traktor, men problemet (för de flesta) är ju att traktorns hydraulpump brukar ge lite för dåligt flöde. En extern pump på kraftuttaget löser ju detta, men det är ju en merkostnad på mellan 5-10.000:-
FMV-kranen "kräver" nog inte lika mycket i flöde.

Hoppas jag lyckades förmedla något iaf?!

Gott Nytt År!

Fredrik

FTG
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910 Jo, jag tror jag börjar få ett hum om vad som gäller nu iaf, sen är det som vanligt så att det är först när man står där i skogen som man inser vad man
egentligen skulle haft...
Alltid blir det ju någon kompromiss också när man inte är beredd att betala hur mkt som helst. Å andra sidan lägger man ju hellre några tusen extra nu för att slippa byta vagn direkt igen.

Stort tack för alla synpunkter så långt iaf!

Gott nytt år,
Björken

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).