Sida 2 av 2

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Postat: ons 18 jan 2012, 13:15
av jonko
Svenolof56: var det din kärra som stod på MP med risgrepstillsats här för ca 1-2 månader sedan? vill ha faktor isåfall...

själv kör vi patu kärra med mycket intressanta hjulvinklar (boggitapparna slut, även motsvarande delar i vagnen är slut) men den tar ju kurvor bra :)

595 kran, samma som 575 fast med utskjut, bytit flertalet glidlager (dåligt med kärlek från föregående ägare) men det som suger på dessa är ju fästet för kram mot kärra... det är ju konstruktion på konstruktion, och ingen är bra! allt vinglar och har sig alla vägar!
(teleskop ben, inte lavett)

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Postat: ons 18 jan 2012, 20:07
av mb track
om du är konströktör å tekniker ,, varför tittar du inte efter bär förmåga på hjul. finns att köpa 500 hjul å , 600 dim är nog väl investerade slantar om du är skogsbonde , finns inget som går lättar i skogen än breda hjul. eller har ja fel ,behöver inte bli så mkt dyrare än .. allt annat . runt vagnen. har provat mkt genom åren, till slut kan det bli bra mva 900 t . weimer 14 rdm . 6330 jd. 250 eva

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Postat: tor 19 jan 2012, 07:02
av svenolof56
jonko skrev:Svenolof56: var det din kärra som stod på MP med risgrepstillsats här för ca 1-2 månader sedan? vill ha faktor isåfall...

själv kör vi patu kärra med mycket intressanta hjulvinklar (boggitapparna slut, även motsvarande delar i vagnen är slut) men den tar ju kurvor bra :)

595 kran, samma som 575 fast med utskjut, bytit flertalet glidlager (dåligt med kärlek från föregående ägare) men det som suger på dessa är ju fästet för kram mot kärra... det är ju konstruktion på konstruktion, och ingen är bra! allt vinglar och har sig alla vägar!
(teleskop ben, inte lavett)


Ja, det stämmer säkert. Vad menar du med "faktor"? Ifall du menar vad jag tycker om ekipaget, kan jag säga att jag är nöjd. Mycket bra styrförmåga, dock något låg under kranfästet, vilket gör att man måste "styra förbi" höga hinder som stenar och stubbar med vagnen. 8)

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Postat: tor 19 jan 2012, 08:50
av calle336
Det verkar finnas olika infästningar för kranen mot kärran. Jag har den montarad med 8 st m20 skruvar som sitter på ett plattjärn av modell grövre som i sin tur är bultad mot vagnsdraget. med 8 m20. Tycker kranen sitter som berget.
Hade dock bort kranen för att renovera kärran och det va ett h-vete att montera dit kranen igen. Det slutade med att jag kranade runt kärran med kranen för att få dit det.

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Postat: tor 19 jan 2012, 20:02
av loppan
Patus 500 serie är även avsedd för trepunkts montage och sitter därför med tre sprintar i kärran.
Detta medför att det glappar åt alla håll och eftersom jag alldrig har kran i trepunkten så har jag
funderat på att svetsa fast eländet så det blir stumt.
Om man kör mycket efter väg vilket jag gör så är traktor och griplastare att föredra även om en begagnad skotare oftare är billigare.En rulldriven Blondin är ju ingen raket på väg(20-25 km t)
men slår traktorn med hästlängd i skogen.
Blondinen tar dock mycket plats,klarar inte att gå i gallring efter JD 1070.
Minibrunett 678 och valmet 820 är mycket smidigare men dyrare i inköp och dyrare att reparera.Jd/tj 810 ska vi inte tala om,måste vara tilverkade i solid guld :mrgreen:
En tumregel är att om man köper griplastarkärra så är minimikraven minnst 400 däck,6 m räckvidd
och ska hantera minst 600 kg vid 3 meter .Ska även ha radiovinch på min 1500 kg.
Ett sådant åk av kvalitetsmärke kostar ny minst 200000 kr
Har alltid kört Patu själv vilket jag är evigt tacksam för och har på 22 år aldrig svetsat en spricka.

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Postat: fre 20 jan 2012, 11:06
av calle336
Fast jag har ju 597 kranen ska fixa lite bilder på hur min infästning ser ut. så kan du ju bara fixa lika till din.
Tror att skruvhålen redan finns på din kran bredvid fästet för hydraularmarna så finns det säkert 6 st hål med dia 22 typ det är i dessa som min är bultad.
Känns ju dumt å svetsa då försvinner ju möjligheten till at ta bort kranan även om du inte tänkt göra de nu.

Ang sprickor så kan jag säga att de fanns många på min kärra. Vet inte vad föregående ägare har gjort.men den hade sprickor på väldigt konstiga ställen.

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Postat: fre 20 jan 2012, 11:40
av jonko
svenolof56 skrev:Ja, det stämmer säkert. Vad menar du med "faktor"? Ifall du menar vad jag tycker om ekipaget, kan jag säga att jag är nöjd. Mycket bra styrförmåga, dock något låg under kranfästet, vilket gör att man måste "styra förbi" höga hinder som stenar och stubbar med vagnen. 8)


Japp, precis! vill ha! jag kika på den när den stod på MP och konstaterade att om jag var rik så skulle jag med ha en sån...

mb track skrev:om du är konströktör å tekniker ,, varför tittar du inte efter bär förmåga på hjul. finns att köpa 500 hjul å , 600 dim är nog väl investerade slantar om du är skogsbonde , finns inget som går lättar i skogen än breda hjul. eller har ja fel ,behöver inte bli så mkt dyrare än .. allt annat . runt vagnen. har provat mkt genom åren, till slut kan det bli bra mva 900 t . weimer 14 rdm . 6330 jd. 250 eva


Japp, det skulle inte vara fel med större hjul, men kärran är så pass liten så det är mycket sällan man får sådant lass att den skulle fastna i skogen. och med det sagt så är det ju onödigt att byta upp sig i hjulstorlek. större kärra och mycket längre kran är något som inte skulle sitta fel!
calle336 skrev:Det verkar finnas olika infästningar för kranen mot kärran. Jag har den montarad med 8 st m20 skruvar som sitter på ett plattjärn av modell grövre som i sin tur är bultad mot vagnsdraget. med 8 m20. Tycker kranen sitter som berget.
Hade dock bort kranen för att renovera kärran och det va ett h-vete att montera dit kranen igen. Det slutade med att jag kranade runt kärran med kranen för att få dit det.


Hade själv bort kranen förra hösten... ingen höjdare nej! tämligen svåråtkomliga skruvar...
På min så: Sitter kran monterad med 8st skruvar i ”stödbenen” som i sintur sitter i fast med ”trepunktsmodell” med sprintar nertill och en U-bult upptill i en ”trepunkts adapter” som sitter bultad i kärran… ja, jag behöver inte säga mer här! Vem som helst förstår ju att detta är rangligt delux! Tänkt svetsa ihop det där trepunkts shiten med stödfotskonstruktionen, men av lathet så har jag inte gjort ett skit och istället gnäller om det för allmänheten.

loppan skrev:Patus 500 serie är även avsedd för trepunkts montage och sitter därför med tre sprintar i kärran.
Detta medför att det glappar åt alla håll och eftersom jag alldrig har kran i trepunkten så har jag
funderat på att svetsa fast eländet så det blir stumt.

Go for it!!

Infogar en bild på en lånad bild av liknande historia hittat på nätet...

Bild

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Postat: tis 24 jan 2012, 20:33
av calle336
Såhär ser min infästning av kranen mot vagnen ut.