Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kellfri skogsvagnar

59 inlägg 61793 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

DANOLA  
#52746 Blev i alla fall ingen kellfri för mig. Enda vagn jag vet hade rotatorn delats och gripen hängt i slangarna efter ett fåtal lass. Färgen flagnar även på denna vagnen trots innomhusförvaring. DANOLA

FTG
Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagnar

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52759 En annan irreterande sak är att det är dåligt chrom i kolvarna, redan rost på dom :x

Den fungerar annars bra, kranen är stark, kärran stabil, stor grip.

Skall försöka stabilisera kranen dock, den är lite vinglig.

Kärran är ca 2.05 med 11.5X15.3 hjul.

Stakarna sitter innanför hjulen.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

Mattiases  
#52760 Jag var som tur va och tittade på en på riktigt på firman, för på bilderna ser Kellfris vagn helt ok ut... men i verkligheten!!! :surp:
Katastrofen var väl ventilpaketet... är det någon som lyckats köra en heldag med de långa tröga vingliga spakarna!!?? Och få nått flyt i den körningen kan man väl bara glömma!? eller?
Fler katastrofer var väl färgen som redan nämts och centrumbalken...
Nu blev det en KTS 10 ton med 5,3 kran istället med grävtillsats. Och jag är ganska nöjd hittills. Lite dålig lyfthöjd på kran nära grinden och ingen plats för extrastöttor... man vill ju ha fulla lass!! :P Med grävtillsats så får man dessutom 15cm längre sticka, alltså är 5,3 kranen då 5,45.
och behov av stort flöde +45 l
KTS kran och Kellfri är nästan identiska...bortsett från att Kellfris är mycket sämre svetsad och avgradad. Jag tog lavettstödben på min KTS och de är kanon... Kärran står stadigt kvar på backen vid fullt utlägg 5,45 och 500kg i gripen!!

Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagnar

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54406 Var ute i helgen och körde några lass, tyckte kranen vinglade lite väl mycket.

Det visade sig att kraninfästningen spruckit!

Kranen är även lös just under vridhuset, hjälper inte att dra då hålen är rätt mycket större än skruvarna får se över detta.

Jag har kanske kört 50 lass med kärran och den levererades för snart ett år sedan.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

valtra a 72  
#85082
Ferguson skrev:Var ute i helgen och körde några lass, tyckte kranen vinglade lite väl mycket.

Det visade sig att kraninfästningen spruckit!

Kranen är även lös just under vridhuset, hjälper inte att dra då hålen är rätt mycket större än skruvarna får se över detta.

Jag har kanske kört 50 lass med kärran och den levererades för snart ett år sedan.

Det låter ledsamt att du har haft så mycket problem med din nya skogsvagn,synd att dom säljer grejer med så undermålig kvalitet. :sad:

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

sveje  
#103686 Jag blir alltmer nöjd med GMW-kranen från slutet av 60-talet. En spricka har jag hittat och svetsat. För ett par år sedan lät jag renovera upp bussningarna i kranen och gripen. Timräknaren i traktorn har stannat på ca 00200, hur många gånger den har gått runt vet jag inte. Inte heller hur länge den stått stilla. Till detta kopplas en hemmagjord vagn, den hade betydligt fler sprickor och lagningar när jag fick tag i ekipaget 2005. Mer kan man väl inte begära efter 40 år med minimalt underhåll?

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

Blekingen  
#163132 Nu var det länge sedan någon skrev om Kellfrivagnarna.
Hur har det gått för er som köpt dem? Funkar de som de ska?

Satt och läste produktionsbladet för en 9t med 5,3 m kran. De angav vikten 2,3t för ekipaget. Tycker det låter väldigt mycket, så de har nog inte snålat på stålet i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagnar

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163189 Vi har en av de första som levererades(början på -07), och visst fungerar den.

Har väl kört mellan 50-100 lass med den och inga problem än.

Den är däremot väldigt rostig och matt i färgen, trots att den oftast står under tak.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagnar

wiktor  
#163207 hej!
Har en Palmskärra med dubbelram å bromsar på 2 hjul, kranen är 660 med hydrauliskt utskjut. Dämpare på bom och sväng å gripen 0, 21.Radiostyrd winch (weimer) plus 3 bankar.Dragaren är en Lamborghni 950 skogsombyggdyd kanon i skogen :mrgreen: .Stora hjul å rätt viktfördelning.Har kört 8 år med ekipaget. Hälsningar Wiktor.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

Karlsson578  
#176838 Hej! Satt o läste lite här o tänkte jag skulle bidra med min åsikt.

En granne till mig köpte en kellfi kärra för ett par år sedan. Han är inte alls nöjd! Kranen på kellfri påstår han är svagare än den som satt på hans gammla 6tons sonny kärra (inte för att kasta skit men sony är väll ingen höjdare). sedan tycker jag även att kranen just på grannens kärra ser ovanligt överdimmisionerad ut jämfört med vad den lyfter. men men det är min åsikt! ;)

Själv köpte farsgubben en patu kärra för 15år sedan och den går fortfarande som en klocka, visst den börjar bli lite glapp men inget onormalt efter 15år. Det enda som är bytt på den är en ventil på ventilpacketet annars har den bara behövt vanlig service d.v.s fettad och rengjord med jämna mellanrum

// Karlsson

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

Blekingen  
#176907 Något måste vara överdimensionerat, med tanke på ekipagets vikt. Men om det bidrar till ökad hållfasthet, så är det väl okej.
Tittade lite på Kellfris griplastare på Elmia härom året. Tyckte de såg ut som grovsmide.
Inte på långa vägar så förtroendeingivande som Kesla och Multiforest, som impade på mig.

Vad det gäller Sonnys kranar, så har vi en i byn som har en gammal slitvarg. Han säger att enda bekymret med den, är att den är för stark för sitt eget bästa. Dvs att kranen inte är dimensionerad för styrkan den besitter.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

skogsbonne  
#184726
Ferguson skrev:Vi har en av de första som levererades(början på -07), och visst fungerar den.

Har väl kört mellan 50-100 lass med den och inga problem än.

Den är däremot väldigt rostig och matt i färgen, trots att den oftast står under tak.



Du skrev att du inte hade några problem med den, det jag har sett att du har skrivit har var att du bytt massa kopplingar mm och att kranen sprukit. hur gick det med kranen??

jag skulle aldrig i mitt liv köpa kines saker vi har en lite 150cc 4hjuling och den är helt pajj.
Så om ni ska köpa skogsvagnar så köp riktiga märken eller ingen vagn alls.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

granbacken  
#184731 E själv väldigt nöjd med kellfri-vagnen som inköptes i våras!. Har bara 20hektar skog så jag hinner både skruva å köra med den :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagnar

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184807 Vi har nu haft vår kärra i några år, det som har hänt är som jag skrivit förut att vi bytt ett antal hydraulkopplingar och fått svetsa stativet till kranen som sprack på ett ställe(såg senare att Kellfri själva förstärkt här på senare kärror)

Jag uppfattar kranen som stark, inga problem att ta stora stockar.

Det som stör mig mest är ventilpaketet, det är onödigt tungt och man har gjort en dålig lösning av infästningen till spakarna så dom glappar väldigt mycket.

Kärran kan ju inte jämföras med en ny Mowi eller liknande men kan vara ett billigt alternativ för den som inte kör så mycket.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

Stejo  
#380698 Köpte för några år sedan en nio tons griplastarvagn från Kellfri som jag använt för att röja efter flera höststormar samt kört fram timmer efter skördaravverkning för att minimera de körskador som är oundvikliga då man hyr in skotare. Vagnen är robust och slitstark om man inser att man måste se till saker som smörjning, oljepåfyllning och efterdragning av bultar i griplastardelen. Är även mycket nöjd med Kellfris bemötande och agerande då fel uppstått under garantitiden. Dock krävs viss teknisk allmänbildning av användaren. Har haft tillfälle att direkt jämföra med en liknande vagn från Weimer som skryter med svensktillverkning och överlägsna materialval. Kan dock konstatera att detta inte hjälper mycket när klantiga Weimerkonstruktörer i förekommande fall vägrar ekänna att de gjort fel och kunden får gräla med tjuriga smålänningar som påstår att kunden måste begått något fel eftersom deras konstruktioner är perfekta. Att konstruera med höghållfasta stål kräver goda ingenjörer som klarar av att tänka klart. Kellfrivagnen har således fått arbeta hårt medan Weimervagnen mest stått i garage i avvaktan på reparation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).