Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kran på 3-punktslyften

55 inlägg 27903 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

Göt  
#597106 Jag köpte en traktor med kranen i trepunktslyften och där är det extra stag så den håller höjden och att den inte rör sig så mycket

FTG
Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

kviken  
#597119
Göt skrev:Jag köpte en traktor med kranen i trepunktslyften och där är det extra stag så den håller höjden och att den inte rör sig så mycket

Hur är det att köra traktorn i skogen kanske aningen baktung? Extra vikt i nosen? Vi har vår monterad på kärran men skulle vara skönt att slippa kärran när man är inne och reder upp vindfall iskogen

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

hlb  
#597125 Hade en gång en Valtra 455 med kranen i lyften. Vid transport satte jag gripen över traktorn, i ett spel i nosen. Suverän viktfördelning. En annan fördel var att man, vid fastkörning, kunde lasta av, lyfta upp vagnen, lasta på och köra vidare utan att hoppa av traktorn,

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

kviken  
#597126 Blir att prova hur det funkar. Vi har ju inga extra stag men kanske det funkar i allafall. Det är ju stödben att köra ut när man kranar. Är en valtra 6400 som den monteras på

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597128 Generellt sett blir de att få till stagen i sidled är i stortsett stumma så kranen inte rör sig i sidled vid körning sen har jag sett varianter med de kompletterats med kedja från kranens toppstångsfäste ner mot draget.
Valtran är en hyvsat tung traktor så de kan nog fungera, hur stor kran handlar de om?

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

kviken  
#597131 Okay. det är en junkkari 4169. 850kg

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

barbarossa  
#656950
Göt skrev:Jag köpte en traktor med kranen i trepunktslyften och där är det extra stag så den håller höjden och att den inte rör sig så mycket

Kan man få bild på det ?tack

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

barbarossa  
#656951 Tänker montera en kronos 2010 kran på min ford 4610.4*4 kranen är nu monterad på skogsvagnen men jag ska rensa diken med den och vill kunna kurva smidigare runt de träd som står vid diket.det finns färdiga fästen för 3punkten på kranen .men min traktor är ju inte den största tror ni det fungerar utan större modifieringar?

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656955 Skulle tippa på att du behöver 2-300kg frontvikt för att inte bli för lätt fram.
Kan bli väldigt lätt fram när är lite uppförsbacke annars.
Hur mkt väger din kran föresten?
Och hur mkt väger forden?

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

barbarossa  
#656959 Trsktorn är 3030,kg.kranen ca700? Om jag förstår rätt.bifogar bild .min har ej egen hydraulpump

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656962 Min finska är nästan obefintlig men de var med kg efter så...
Tillkommer vikten för benstativet?
Men du heller vikt fram för alla 700kg hamnar bakom lyftarmarna sen måste du försöka fixera lyftarmarna så mkt de går för att de inte ska bli slängigt vid körning över ojämnheter.

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

590d  
#656963 Enligt texten så väger hela paketet 730 kg inklusive hydrauliska stödben och hydraulpump för kraftuttaget.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

barbarossa  
#656967 Komplett anvädarklar vikt 730kg men det är med hydraulpump och full hydraultank.jag har ingen pump och tom tank så ca 650kg är min gissning. .har kört långa tunga stockar i lunningsgrip och det har fungerat bra .likaså lastat kross med baklastare.har turbokonventerat traktorn så jag har byggt en tung frontmonterad batterilåda som även fungerar som frontvikt.tanken med kranen är endast att ränsa dike med insatskopor så det blir inga tunga lyft iaf.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

barbarossa  
#656968 Hittade den här bilden på nätet samma kran som min .och valmeten på bild är ju inte heller den största traktormodellen

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656975 Ja de är bara att prova men ska ändå begränsa 3p rörelse så mkt de går

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).