Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kran på 3-punktslyften

55 inlägg 27674 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

barbarossa  
#656977 Jo.ja läste någonstans om att lägga en kätting från dragkroken till kranen för att stabilisera lite

FTG
Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

Willeryr  
#657032 Jag har en kran utan hydrauliska stödben och kan alltså inte trycka ner i marken. Att då låsa kranen med kedja till draget känns omständligt då jag lyfter kranen med trepunkten när man ska åka och sänker igen när man ska lasta.. hur löser man detta? Eller är svaret bara att man byter kran...?

Ursäkta ev trådkapning...!

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657036
Willeryr skrev:Jag har en kran utan hydrauliska stödben och kan alltså inte trycka ner i marken. Att då låsa kranen med kedja till draget känns omständligt då jag lyfter kranen med trepunkten när man ska åka och sänker igen när man ska lasta.. hur löser man detta? Eller är svaret bara att man byter kran...?

Ursäkta ev trådkapning...!

När Fmv fanns hade dom en hydralcylnder från toppstångsfästet med en kedja ner till draget.
Då gick de släppa trycket i kolven o lyfta kranen vid flytt o sätta ner kranen o dra på trycket o spänna kedjan vid lastning

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

barbarossa  
#657044 Jag fick rådet av en vän att göra ett A-stag ner till dragarmarna från topstagsfästet det stabiliserar kranen och spar på traktorns sidobegränsare.kommer bygga staget av 2 topstag eller tryckstång som det heter i finl.

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

Willeryr  
#657046
gnisten83 skrev:
Willeryr skrev:Jag har en kran utan hydrauliska stödben och kan alltså inte trycka ner i marken. Att då låsa kranen med kedja till draget känns omständligt då jag lyfter kranen med trepunkten när man ska åka och sänker igen när man ska lasta.. hur löser man detta? Eller är svaret bara att man byter kran...?

Ursäkta ev trådkapning...!

När Fmv fanns hade dom en hydralcylnder från toppstångsfästet med en kedja ner till draget.
Då gick de släppa trycket i kolven o lyfta kranen vid flytt o sätta ner kranen o dra på trycket o spänna kedjan vid lastning


Ok, tack för info! Ska försöka leta upp nån bild där man kan se det och försöka återskapa funktionen. Annars är det väl att försöka montera hydrauliska stödben? 🤔

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657055 Inte så bra bild men en variant utan kolv att spänna med

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

Willeryr  
#657072
gnisten83 skrev:Inte så bra bild men en variant utan kolv att spänna med


Tack igen! Det där är ju enkelt att knåpa ihop något temporärt för att prova funktionen i! 👍

Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

barbarossa  
#657188 Kranen på traktorn nu blir det att måtta och svetsa stabiliseringstag

Användarvisningsbild

Re: Kran på 3-punktslyften

Klyv Bixby  
#661092 En av fördelarna med kranen på traktorn 😀


Avatar Fallback

Re: Kran på 3-punktslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661097 En variant av vagnsstyrning 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).