Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köp av huggarvagn( Behöver hjälp)

6 inlägg 4817 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köp av huggarvagn( Behöver hjälp)

_Henrik_  
#131512 Hejsan, mitt första inlägg på forumet. Har läst här länge men inte skapat något konto försen nu.

Jag vet att google finns men jag hittade inte dom svaren jag ville( lite stressad) Imorgon ska jag åka och titta på en huggarvagn. Vagnen är en rejäl sak, kranen är inte orginal och jag vet inte varifrån den kommer. Det säljaren sa var att slangarna är slitna och ett par spakar är av( läs endast pinnen/spaken). Enligt honom var materialet en mindre summa (under 2 tusen). Men kostade betydligt mer om en firma skulle göra det. Hur svårt är det att byta slangarna själv?

Vagnen har eget hydralsystem. 6 spaks (tror jag)

tips på övriga saker att hålla koll på mottages gärna!

/Henrik



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn( Behöver hjälp)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131526 Byta slang är inte svårt, kan vara trångt runt nipplarna.
Sen om alla slangar är dåliga kostar de en mer än ett par tusen att byta
Dock finns inget behov att byta före de läcker, och de kan se riktigt risiga ut på utsidan utan att de läcker.

Kolla efter sprickor i svetsar etc och om tex stöttorna pekar åt alla håll, färg spelar mindre roll

Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn( Behöver hjälp)

foton  
#131535 Kör man en huggarvagn vårdslöst så kan man knäcka den på ett par timmar. Den största risken och dyrast är kranfoten med svängen.

Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn( Behöver hjälp)

_Henrik_  
#131607 Tack för svar, den jag var idag och tittade på var ett för mig stort schabrak. Vagnen var minst 260 cm bred och hade en kran som inte hörde hemma där. Gripen som satt på var minst 0,28. Vi provkörde den och den enorm, typ en sådan dom har på en timmerbil. övrigt som kan nämnas är att det pissade olja från en av slangarna.. Fruktansvärt tråkigt att säljaren inte provkör maskinen innan spekulanter kommer och kört 15 mil.

Imorgon skall jag titta på ännu en, en privat sådan (till skillnad från tidigare). Han lät pålitlig, ska bli intressant. Det är en Rottne, det känns som rätt vagn nu innan jag sett den. Men vi får se!! Hoppas det är ett märke med kvalite!

I detta fall har jag en transportsträcka på 12 mil, förslag på transport vid eventuellt köp mottages gärna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn( Behöver hjälp)

_Henrik_  
#131732 Förhandling pågår! Måste en kran smörjas varannan dag? Säljaren påstod att man måste göra det cirka varannan dag om man kör kontinunerligt. Inte för att jag kommer köra så mycket men ändå. Låter väldigt ofta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn( Behöver hjälp)

ulfgustav  
#131734 På em huggarvagn så räcker det om du smörjer 1 ggr per vecka, se då till att då inte pumpar in för mycket då det "grisar ner" med tiden.
Bra fett rekommenderas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).