Skogsvagn (Huggarvagnar)

Körning med wirekran.

97 inlägg 77530 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körning med wirekran.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87274
Uffe skrev:Ett tillskott i funderingarna kring lastning med vajerkran. Har fått fart på min starkran och börjar numera få till lastningen hyffsat. Det som störde mig var det eviga rännandet mellan stocken och vinschen. Att sätta på ett långt snöre vågar jag inte då jag testat lite och då lyckats klämma eller fastna med det så att vajer skenar. Men nu till min (enligt mig själv ;) ) snilleblixt. Jag köpte ett flexi-hundkoppel på Biltema för ca 60 spänn. Nu använder jag det när jag rör mig runt kärran och lastar, i och med att det dras in automatiskt så finns inte risken med att ha snöret på backen. Dessutom så är det ju alltid lagom långt.



Men då får du ju köpa ett extra koppel till frugan :lol: !

V

FTG
Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Torleif  
#89581 Är det någon viss modell av vajerkran som rekommenderas?
Väse, Rottne, Limakran, Star och FMV är ju alla vanliga i Sverige.

På grund av de låga priserna på begagnat i Sverige skulle det löna sig att importera. Problemet är att veta om modellen är vettig och går fri ovanför bommen på Gisebo-kärran.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

fergu65  
#90789 Hehe jo vet de men åkte över bara någon dag innan o då gick de bra ,hade ändå lagt i lite massa i botten men hjälpte inte .men men man lär sig av sina misstag .fixade bandet gick o svetsa hållt än så länge. :surp: ska nu snart sätta över kranen på kärran istället..och bygga bukplåt till pärlan med så mycke sten där jag är nu .. :???:

Avatar Fallback

Re: Fabrikat på wire kranen?

ae011  
#110654
Sweden-viking skrev:Kan någon säga vad detta är för fabrikat på wire kranen nedan???
Den har hydralsvängning 350°
Erfarenhet?

Bild

Det är en FMV kallad Drabant H- 66

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

aywa  
#123054 Har själv en starkran utan hydraulsvängning.
När jag lastar så drar jag oftast timret
vinkelrätt mot kärran, bommen riktad bakåt, men
som sagt i nästan 90 grader när vajern drar på grund av tyngden i stocken. Om man inte släpper
efter vajern när stocken precis lämnar backen, så
hinner stocken inte åka in under kärran, utan
går i full fart upp på timmerkärran. Har man
satt saxen tillräckligt nära mitten på stocken (3 m bitar till ved)
, så går det att få upp stocken utan
omtag. Undrar bara om det sliter hårt på
dragarmarna och kranen negativt , eller
om skiten skall klara av denna "lastning fr sidan".?
Har en gammal, men rejäl traktor, nuffield 10 42, som jag
tycker borde hålla.
Drar man i linje med kärran, alltså liten vinkel på bommen när man
drar så tycker jag att timret samlar sig på
bara ena sidan av vagnen, vilket ju innebär
handpåläggning genom manuell flytt av
stockarna till andra sidan när man sänkt
ner stocken på kärran... Man kan inte
få allt :lol:

Vet inte hur man annars skall lasta utan
hydraulbom?

Användarvisningsbild

Re: Körning med wirekran.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135718 Prövade min vinsch på traktorn för första gången på allvar idag. När jag läser alla inlägg i den här tråden så börjar tro att det är nåt fel på min. Skulle vinscha upp en björk uppför en sluttning, delad i 3 meters bitar och med vinschpulka dessutom. Den orkade inte ens få upp toppbiten. Vad som händer är att vinschen stannar men kraftaxeln forsätter snurra, är väl nån sort slirkoppling antar jag. Men ska man inte kunna förvänta sig av en traktorvinsh att den ska kunna dra upp även en 3 meters rotstock från en ordinaär björk?

Användarvisningsbild

Re: Körning med wirekran.

totte  
#135721 Jo den skall dra rejält, du har nån koppling i den som är nedsliten, alternativt behöver justeras.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Midgård  
#135729 Jag har en STAR varjerkran monterad på en Buster 400 och en Rottneboggi. Allt från 1966. STARspelets vajertrumma sitter direkt bultad på kraftuttaget bak. Själv bomarrangemanget är monterat på bakre delen av hyttens skyddsbågar. Allt detta innebär att jag alltid har trepunktslyften tillgänglig och då jag i princip inte nyttjar kraftuttaget på denna traktor till något annat får hela arrangemanget sitta på. Det enda jag monterar bort (mycket enkelt) när jag inte kör timmer är själva bommen.
Jag har också en c:a 1,5m långt snöre som sitter fast i reglagehandtaget för vinschen och detta innebär att jag kan stå vid sidan av timmerlasset och köra spelet samtdigt som jag för hand kan svänga och hyfsa stockarna som ska upp.
Jag har c:a 50m vajer på trumman och vinschar in många stockar som jag inte ens ser från traktorn förrän de släpats in kanske 10-20m. Lastning med vajerkran tycker jag fungerar bra. Dock som nämnts tidigare i denna tråd så är det lite si och så när man ska lasta av. Då jag inte har hydraulsväng på kranen och ställer traktorn vinklad för att få stocken, när den hänger i kranen, ungefär där den ska släppas i vältan, kan det bli farliga kast och snurr så det gäller att se upp. Det är ju också ett fasligt kutande mellan kransnöret och lasset för att koppla saxen om man lastar av stock för stock.
Just av nämnda risker och även själva svettdrivande arbetet vid lossning gör att jag håller på och tittar efter en huggarvagn till Valtran.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

-Tomas-  
#135771 Jag gör ett litet instick och frågar hur stor skillnad det är på en vajerkran och en lunningsvinsch? Förstår att det inte går att lasta med en vinsch men gör den extra höjden på kranen att det kan bli lättare att få fram stockarna i terrängen? Vore glad för att slippa bära, tippa och dra fram stockarna, att kunna lasta är bara en bonus då det brukar vara det minsta problemet i sammanhanget :grin:

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Kalven  
#154189 Kan inte finnas mycket som slår vajerkran med 50 meter lina i hastighet vid skotningen.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Midgård  
#154196
Kalven skrev:Kan inte finnas mycket som slår vajerkran med 50 meter lina i hastighet vid skotningen.
´

Har beställt en ny huggarvagn till Valtran, men kommer att behålla Bustern med vajerkranen. På nya huggarvagnen har vinschen inte mer än 35m vajer och det räcker man ju ingenvart med när man ska dra ut vindfällen i befintlig skog med mycket träd och stora stenar.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Kalven  
#154222
fergu65 skrev:hej har en rottne wire kran från 1967 undrar om de finns reserv delar till den eller om man ska skrota den och de vore ju synd då den funkar bra för mig körde av bandet till trumman den första från kraft uttaget räknat alltså den som driver in vajern .håller på o demonterar den o de är inte lätt då axel är svetsad på plats på kranen.....men ska väl lösa sig hoppas jag ..skickar med en bild när detta hände .försökte hjälpa till med kranen lite men de va innan jag satt fast såhär ..roligt men jag kom upp till slut ..vore tacksam för svar angående reservdelar ..just de pojken stod alldrig nära traktorn när jag försökte komma upp då stod han vid sin fyrhjuling ..och tittade på sin klumpiga far .. :oops:

Bild


Såg inte så farligt djupt ut, på sådana ställen har jag åkt med "vanlig" terrängbil utan vare sej terrängkedjor vinch (kran), med vanliga 36" däck med portalaxlar.
För mej är det ofattbart att du sitter där med traktorn med dessa enorma hjul och kedjor därtill.
Förmodligen har du varken diffspärr på fram och bakaxel eller fyrhjulsdrift?
Det betyder ju att jag skulle kunna slänga på en vagn med kran på min terrängbil och skota med den minst lika bra som med dom där traktorerna + att jag snabbt och billigt skulle kunna vara på plats om det är någon markägare som behöver ett handtag.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203690 Här är en broschyr jag hittade med lite tips och bra att ha verktyg vid arbete med lunning och vajerkran.

http://www.gosta-gustafsson.se/Kartaby% ... oschyr.pdf

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211296
Dexxaz skrev:Virelås till 8mm vire, ta två m16 muttrar och trä viren i en ögla genom bägge, slägga och mothåll kallsmider lätt ihop dom, sitter satan :lol: (skogstips)......


He, låter bra. Har man muttrarna bredvid varandra, eller någon dm emellan?

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211297
bengt.a skrev:Skaffa en sån som lonte hänvisar till ,tror den även finns hos Sonnys maskiner,då snarar du direkt runt ved knippet eller stocken denna typ flisar inte upp wiren vilket det gör annars,skaffa även Skogmas lunningspulka så blir vinschandet ett sant nöje har man inte provat pulka förut,så kan man inte begripa varför man inte haft det från början.


Jag är inte så snabb, såhär 4 år senare har jag skaffat både wirekrok med löprull och vinschpulka. Bara prövat på massaved än så länge, men det gör verkligen skillnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).